Det popper stadig opp tilbud om frokostmøter i innboksen.

- Fremtiden består av stadig flere frilansere, og da blir fellesskap enda viktigere, forklarer Cathrine Vik som har blitt vert for det verdensomspennende konseptet Creative Mornings. Dette blir et møtested først og fremst for dem som jobber i kreative yrker, men det er åpent for alle – og både for frilansere og de som jobber i byrå.

Les også kommentaren av Kari Hovde om at sosiale kontorfellesskap har inntatt Midtbten. For de mindre fleksible, gjør et kaffeslabberas hver morgen nytten.

Selv er Vik gründer av designbyrået Leaf Designlab. Det som skiller dette byrået fra de mer tradisjonelle byråene er at alle er selvstendige. Det gjør, mener Vik, at de må tenke annerledes.

- Jeg har etter flere år i reklamebransjen, både i Oslo og her i Trondheim, opplevd mye konkurranse. Jeg mener derimot vi alle er mest tjent med å dele av kunnskap og erfaring. Hovedmålet mitt med disse frokostmøtene er å vise at det er viktig å samarbeide. Her skal vi mingle og lære av hverandre mens vi drikker kaffe og får med oss et inspirerende foredrag.

Samme tema i hele verden

- New York, Sydney og Hongkong har det, og nå kommer det altså hit, sier Vik som har jobbet hardt for at Trondheim skal bli en av i alt 180 byer som arrangerer Creative Mornings en gang i måneden.

Det ble søkt om å få konseptet til Trondheim allerede i 2012, men da ble svaret nei. En av årsakene er at Creative Mornings ikke vil være i byer som har færre enn 200 000 innbyggere, og så stor var ikke byen da. Nå har innbyggertallet så vidt passert grensen.

- Jeg var i New York i juni i fjor og dro til hovedkvarteret i Brooklyn. Der fortalte jeg om at det spennende som skjer i Trondheim, jeg fikk de nysgjerrige på byen og det kreative miljøet. Senere sendte jeg en omfattende videosøknad, og da tar det vanligvis en til to måneder å få svar. Nå fikk jeg svar etter to uker om at jeg og byen var godkjent, sier Vik med et stort smil.

Hun blir vertinne når det første frokostmøtet arrangeres på Digs 19. januar. De som kommer får kaffe, en matbit og et 20 minutters foredrag om et bestemt tema. Temaet er det samme verden over, og tidligere har det vært alt fra «taboo» og «death» til «equality» og «pioner» på agendaen. Det første møtet i Trondheim får temaet «anxiety».

Tilgjengelig for alle

- Målet mitt er å lete frem de virkelig gode historiene ut fra tema. Dette skal være mer historiefortelling enn foredrag, og det blir filmet og gjort tilgjengelig til alle som er interessert. På den måten kan kreative sjeler i Trondheim spre sine ideer, tanker og refleksjoner med resten av verden. Jeg er sikker på at Trondheim kommer til å overraske resten av verden, for det skjer så mye spennende her, sier Vik.

Det fins allerede flere frokostmøte-tilbud i Trondheim, blant annet arrangerer Næringsforeningen i Trondheimsregionen (NiT) hver uke næringslivsfrokoster.

- Vi arrangerer 1-2 frokostmøter ukentlig, enten alene eller i samarbeid med andre. En av næringsforeningens høyest prioriterte oppgaver er å være en attraktiv møteplass for våre medlemmer, og frokostmøter og andre seminarer/konferanser er en viktig del av dette, både for faglig utvikling og for å bli kjent med andre i næringslivet, sier Kenneth Stotz, kommunikasjonsansvarlig i NiT.

Blir ikke for mange frokoster

Eggs Design arrangerer frokostmøter en gang i kvartalet.

- Disse legges opp rundt tema vi har god erfaring fra og kunnskap om. Før jul hadde vi et om design for havrommet, mens i februar er temaet «Connected World» og hvordan design bidrar til å gjøre digitale løsninger menneskelige. Formålet med våre «Eggs for Breakfast»-møter er å dele erfaringer og kunnskap med omverdenen.Vi inviterer da typisk eksisterende og potensielle kunder, partnere og andre som kan ha interesse av temae, sier Helle Moen, regiondirektør i Eggs design.

Fra høsten 2017 begynte også Litteraturhuset i Trondheim å arrangere egne frokostmøter. I tillegg inviterer en rekke bedrifter og organisasjoner jevnlig til frokost.

Vik som skal arrangere Creative Mornings frykter ikke at det blir for mange frokostmøter.

- Nei, det trengs alltid arenaer for inspirasjon og nettverk. Dessuten er de frokostmøtene som allerede er i Trondheim gjerne faglig rettet, og gjerne mot en nisje. Vi vil ha et månedlig tema som appellerer til de fleste, og Creative Mornings blir et unikt vindu ut mot verden, i motsetning til lokale frokostmøter. Vi streamer live på Facebook, og video legges ut på egne nettsider i etterkant, sier Vik.