Polaris Nordmøre AS har ifølge eierne økt med nærmere 30 millioner kroner på ett år. Fredag åpnet de en butikk som ventes å bringe enda mer inn i kassa.

– Vi var veldig spente før åpningen. Det er gøy med så mye folk, sier påtroppende butikksjef Monica Leinum Bye et par timer etter åpningen på Tiller, rett sør for byen.

Hun tar den gode kundestrømmen de første timene som et tegn på at en slik butikk er ønsket i området.

De anslår nærmere hundre personer var innom de første timene.

Flere damer

Hovedbutikken til Polaris Nordmøre AS ligger nøyaktig på fylkesgrensa mellom Trøndelag og Møre- og Romsdal.

Butikken er rett nok registrert i Surnadal, som tilhører sistnevnte fylke, men to tredjedeler av aksjene er på trønderske hender. Eierne Odd Inge Kvernberg og Arild Elshaugs hjemkommune Rindal ble nemlig overført til Trøndelag i 2019.

Eierne: Odd Inge Kvernberg og Arild Elshaug eier og driver Polaris Nordmøre. Selskapet deres har nå inntatt Trondheim kommune med en ny avdeling. Foto: Stian Hansen

Inntektene har klatret jevnt de siste årene. Kvernberg og Elshaug sier de økte fra 64 millioner kroner i 2020 til rundt 90 millioner i omsetning i fjor.

– Vi tør å satse. Og vi har kjøpesterke kunder, sier Kvernberg. De konstaterer også at damer i større grad de siste årene kjører snøscooter.

Treffer de eldre

Regnskapet er ikke avsluttet og årsresultatet går de foreløpig ikke ut med. Men det ble godt i pluss, forteller de. 2020 endte med 1,7 millioner kroner i pluss etter skatt.

Salget av motorvogner inkludert bil ser ut til å øke over hele landet. Siste periode SSB har tall for, er sjette termin i fjor. Omsetningen i de to månedene lå 13,2 prosent over samme periode året før.

I Trøndelag var økningen på 21,2 prosent.

– Markedet er ganske bra. ATV er vårt hovedprodukt, og noe flere og flere oppdager. Det er et produkt som traff bra i koronatiden, fortsetter Kvernberg.

Ifølge de to eierne, er firmaets kjernekunde er par i 60-årene som trenger ATV til å brøyte på hytta.

Mulighetene for å kjøre snøscooter har også blitt bedre noen steder. Kommunene får nå regulere sine egne løyper.