Stortingsrepresentanten fra SV i Sør-Trøndelag vil at Nye Veier dropper planene om firefelts motorvei og skalerer ned planene for den 32 kilometer lange og nye E6-traseen i Rennebu mellom Vindåsliene og Nedgård.

Det mener Haltbrekken gir flere gevinster: bedre trafikksikkerhet, mindre bompenger, bedre samfunnsøkonomi, mindre støy, mindre arealbruk og er bedre for miljøet.

Han er dermed helt på linje med sine tidligere kolleger i Naturvernforbundet, som i et leserinnlegg på opp.no gikk ut mot Nye Veiers E6-planer.

Nye Veier går nå ut i markedet for å lande utbygger for første del av strekningen mellom Berkåk og Vindåsliene.

Her planlegger Nye Veier anleggstart om ett år, etter at arbeidet ble stanset i fjor vår og avtalen med spanske FCC Construccion ble terminert. Store deler av traseen er allerede hogd ut.

På den andre strekningen fra Berkåk sørover til Nedgår mot grensen til Oppdal, skal Nye Veier nå konsekvensutrede to alternativer. Ett følger dagens E6 forbi Ulsberg mot Oppdal og en ny trasé lenger øst mot Innset.

Nye Veier vil bygge ut fire-felts motorvei for 110 km/t og anslår at utbyggingen av første del vil koste tre milliarder. E6-strekningen mellom Berkåk og Vindåsliene står tidligst ferdig i 2026.

Lavere standard

I et skriftlig spørsmål til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård spør Haltbrekken om statsråden vil ta grep før utbyggingen kommer i gang.

«Vil samferdselsministeren sørge for at veistrekningen mellom Nedgård og Vindåsliene forbi Berkåk i Trøndelag, bygges i henhold til den ordinære standarden for slike veier og dermed bidra til at vi får en vei med bedre trafikksikkerhet, lavere bompenger, bedre samfunnsøkonomi, mindre arealinngrep, mindre støy og mindre CO2-utslipp enn det Nye Veier legger opp til?»

Veidirektoratet mener Nye Veiers løsning gir en mer trafikkfare og dårligere samfunnsøkonomi enn 2/3 felt for 90 km/t. I tillegg peker de på at den gir mer forurensning», heter det i spørsmålet som statsråden ennå ikke har besvart.

Nye Veier har fått dispensasjon og vil bygge smal 4-feltsvei for 110 km/t på mesteparten av strekningen.

Haltbrekken peker på at Vegdirektoratet mener en slik løsning er mer trafikkfarlig og gir dårligere samfunnsøkonomi enn 2/3 felt for 90 km/t.

Videre peker Vegdirektoratet på at Nye Veiers løsning i begge ender av strekningen er trafikksikkerhetsmessig krevende, i og med at det blir overgang mellom 80-sone i tunneler og 110 km/t imellom.

Vegdirektoratet viser også til at en smal 4-feltsvei for 110 km/t er betydelig mer arealkrevende og gir vesentlig mer støy og CO2-utslipp enn 2/3 felt for 90 km/t, påpeker Haltbrekken. Han viser også til budsjettforliket mellom Ap, Sp og SV, som ber regjeringen sørge for at Statens vegvesen og Nye Veier ved bygging av nye veier bruker handlingsrommet i veinormalene for å sikre at tapet av matjord og natur blir så lavt som mulig, samt sørge for at utbyggingskostnader og bompenger holdes nede.

«Her brukes handlingsrommet til det motsatte, nemlig bygge en overdimensjonert vei med større miljøskade og høyere utbyggingskostnader og bompenger enn det normalen tilsier.», skriver Haltbrekken.

Statsråden har ennå ikke besvart det skriftlige spørsmålet i Stortinget.