Norgesgruppen, som eier matkjedene Kiwi, Meny, Ultra, Spar og Joker, la onsdag ettermiddag frem resultatene for fjoråret.

Omsetningen endte på 76,2 milliarder kroner i fjor, en økning fra 71,4 milliarder i 2014, en vekst på 6,8 prosent, ifølge Aftenposten.

Liker du å holde deg oppdatert på næringslivet i Midt-Norge? Da anbefaler vi at du følger Økonomiadressa på Facebook!

420 mill. i utbytte til Johannson-familien

Det er milliardæren Johan Johannson som sitter med kontrollen i Norges største matvarekonsern. Han og familien hans eier i dag i underkant av 75 prosent av selskapet. Det er satt av 15 kroner pr aksje i utbytte, to kroner mer enn i 2014. Dette vil gi familien mulighet til å ta ut 420 millioner kroner i utbytte neste år.

Driftsresultatet endte på 3,2 milliarder, en økning fra 2,9 milliarder. Det gir dem en økning i driftsmargin på 0,1 prosentpoeng og ligger nå på 4,2 prosent.

Les også: Rekordresultat for Reitan

Sterk priskonkurranse.

- Markedet har vært sterkt preget av priskonkurranse gjennom hele året, sier konsernsjef Tommy Korneliussen i Norgesgruppen.

Han sier på pressekonferansen at priskonkurransen har vært drevet av Kiwi og at det har medført en sterkt vekst for denne kjeden.

Veksten i dagligvaremarkedet i fjor var på 2,6 prosent, det er det laveste det har vært på lenge.

- Da er vi veldig glad for at vår vekst er på 6 prosent. Det er vi svært godt fornøy med, det er vår karrakterbok på hvordan vi driver butikk, og nå driver vi godt, sier Korneliussen.

Tidligere har det kommet frem at Norgesgruppen har tatt markedsandeler i år. For første gang har selskapet over 40 prosent markedsandel noe som gjør dem tll det største av de tre aktørene vi har i dag.

- Vi fikk overta 50 butikker fra Ica. Disse har gjort det veldig bra etter at vi omprofilerte dem, sier Korneliussen.

Les også: Dette er Reitans medieskye rivaler

Stolt av Kiwi

- Dette er vi stolte av. Nå vil vi se gjennom året hvordan denne utviklingen går gjennom dette året, sier Kornelussen.

Han legger til at det er godt å se at alle kjedene deres har en vekst som er større enn markedet.

Fremst er Kiwi, med en markedsandel på hele 18,9 prosent, det gjør dem til den nest største dagligvarekjeden i Norge. Størst er Rema 1000 med 24,2 prosent.

- Særlig siste halvår i fjor hadde Kiwi en spesielt sterk vekst, og den veksten fortsetter inn i året i år, sier Korneliussen.

Som den største aktøren i dagligvaremarkedet i Norge, har Norgesgruppens innkjøpssjef mye å si for hva som havner i butikkhyllene.

Reitangruppen la i år frem sine resultater tidligere i år. Da sa Rema-sjef at han ikke var helt fornøyd med året, men at han satset på at det går mye bedre i 2016.