Den tidligere Chantal-butikken i krysset mellom Nordre og Thomas Angells gate er under full ombygging, og etter planen skal den åpne på nytt under navnet Hallhuber i starten av september.

Det er første gang den tyske kleskjeden etablerer seg i Norge, og ifølge administrerende direktør Tor Jarle Warø i Angen Group vil det også komme Hallhuber-butikker på Solsiden i Trondheim, i Oslo, Ålesund og på Strømmen.

Warø sier at de vil evaluere underveis, men at de har planer om å åpne enda flere.

– Den første åpner vi her i Trondheim, og vi er veldig opptatt av at vi skal velge de riktige butikkene, sier Warø, som sier at de trolig også etablerer seg i Stavanger neste år.

Solgte butikker

Årsaken til at Angen Group har fått ansvaret for å introdusere den tyske kjeden i Norge, er at de i fjor solgte 24 norske dameklesbutikker til det tyske Gerry Weber-konsernet, blant annet Chantal-butikkene. Angen inngikk samtidig en avtale om at de skulle stå for drift og utvikling av butikkene videre.

– Gerry Weber var veldig opptatt av at vi skulle ha managementet for butikkene, på grunn av den lokale kunnskapen vi har, sier Warø.

Etter at Gerry Weber-konsernet kjøpte kjeden Hallhuber i desember i fjor, fikk Angen Group også ansvaret med å introdusere denne merkevaren til Norge. Warø sier at den retter seg mot kvinner fra 25 til 45, og butikken i Nordre vil selge både klær, sko og tilbehør.

– Vi lager planene, men alle investeringsbeslutningene tas i Tyskland, sier Warø.

Salg reddet tallene

Salget av butikker til Gerry Weber-konsernet er også årsak til det gode resultatet til Angen Group i fjor. Konsernet fikk et overskudd før skatt på 65,2 millioner kroner, sammenlignet med et underskudd på en halv million året før.

Konsernet eier fortsatt rundt 35 butikker, og har butikk-konseptene Jack & Jones, Selected, Only, Name It og For Henne. De eier også interiør- og klesbutikken Cornelias Hus som snart flytter inn i nye lokaler i Nordre.

Konsernet hadde salgsinntekter på 267 millioner kroner, og bokførte også 84 millioner i andre inntekter knyttet til butikksalget. Warø sier de ville hatt et minusresultat uten salgsgevinsten, men at det var noe de forventet.

– I utgangspunktet var det et år hvor vi omorganiserte deler av virksomheten, og vi brukte på ressurser på forhandlinger med Gerry Weber. Men vi er fornøyd med salget av barneklær gjennom Name It-kjeden, sier Warø.

God sommer

Han sier at de nå har styrket ledelsen i datterselskapene sine, og at de forventer et solid plussresultat i 2015.

– Denne bransjen tjener stort sett penger i andre halvår, men utgangspunktet er i hvert fall bedre enn det noen gang har vært. Juni og juli var veldig gode måneder.

– Er det regnet som er årsak til det?

– Jeg har i hvert fall ikke funnet noen andre forklaringer. Badestrendene har ikke vært nedrent i år, og jeg tror folk heller har brukt penger på butikker og kjøpesentre, sier han.

Angen Group eies av Angen-familien fra Trondheim. Den opprinnelige virksomheten, T. Angen Kåpesenteret, ble også solgt til Gerry Weber i fjor, men i likhet med de øvrige butikkene drives den fortsatt av den norske gruppen.

– Det er butikken hvor historien startet, og vi har ingen planer om å avvikle den. Det vil fortsatt være en voksen damebutikk, sier Warø.

Årsregnskap
Angen Group (konsern)
Millioner kroner20142013Endr. i %
Inntekter351,3322,58,9
Driftsresultat65,71,9-
Res. før skatt65,2- 0,5-