- Jeg har alltid likte gamle Chevrolet'er, sier Sten Cato Nordsæther. - Sjølen» lærte meg tidlig hvordan en Bel-Air ser ut.Chevrolet Malibu var familiebilen på åttitallet, og barndomsminnene var med på å styre Sten Catos bilinteresse i retning Chevrolet. Det som utløste Chevrolet-feberen i fullt monn, var filmen «Siste natt med gjengen», og en 1958 Impala som har en sentral rolle der.

Må ha patina

Men Sten Cato er ikke helt som andre amcarenstusiaster. Staskjøretøyer som bare er til finbruk, ligger ikke for ham. God brukspatina er stikkordet for det han liker. Men maskinelt må bilen være i orden, mener mekanikeren.- Jeg liker så godt sjarmen hos en bil i god bruksstand - det er artig med slitemerker.Da han nådde sertifikatmoden alder, hadde han lagt sin elsk på en 1958 Chevrolet som han hadde sett i byen. Til slutt klarte han å spore opp eieren og forhørte seg om mulig kjøp. Men 25 000 kroner var i meste laget for en arbeidsløs ungdom.- Jeg var fryktelig gira, men det var først et år senere at jeg hadde penger til å kjøpe bilen, sier han. Da var motor og girkasse fjernet, men prisen var fortsatt den samme. - Jeg kjøpte den likevel, jeg ville ikke at den skulle bli enda mer ødelagt.For 2000 kroner fikk han kjøpt motor og girboks, og med gode kameraters hjelp ble en helg brukt på å få bilen i kjørbar stand. Etter et par år med denne som bruksbil, hadde han et uhell med overoppheting av motoren, og fant tiden inne for en skikkelig motoroverhaling.

Ny patina-Chevrolet

Dermed måtte han se seg om etter en annen bruks-Chevrolet, og ble lei seg da han var akkurat for sen til å slå kloa i en velbrukt 1953-modell i Oslo. Den ble kjøpt av en kar i Mosjøen som ville ha den som delebil, men som fant ut at bilen var for god for det. Han sveiste rusta på bilen og averterte den til salgs.Da var Sten Cato raskt ute, tok toget nordover, og for 25 000 kroner fikk han denne gang en fullt kjørbar Chevrolet. Selgeren satte pris på å få en kjøper som visste å verdsette bilens herlige brukspatina, og siden i fjor høst har dette vært Sten Catos bruksbil som er ofte å se i bybildet i Trondheim.

Felles interesse

I snart tre år har Sten Cato (24) vært kjæreste med Linda Jacobsen (21), som også har mye amcarblod i årene. Hun var bare 17 år da hun skrek seg til at faren kjøpte en 1956 Mercury Montclair til henne. Med litt hjelp av pappa Arnold er hun godt i gang med restaureringen av Mercuryen, men i likhet med Sten Cato har også hun stor sans for biler som bærer preg av å være godt brukt.- Bilen forteller en helt annen historie når det synes at den har levd et liv, sier Linda og peker på synåla som sitter i dørtrekket og den lyse fjæra i solskjermen. De to er hjertens enige om at Chevroleten skal få beholde sin patina, og at det neppe blir aktuelt å selge den.- Etter det jeg har hørt, startet den sin karriere som ambassadebil hos den sørafrikanske ambassade, forteller Sten Cato. Han sier også at den har hatt 20 eiere de siste 20 årene, blant dem Kristopher Schau.

Spesiell stemning

Vi har vært med på prøvetur i Chevrolet'en, og vi skjønner meget godt de følelsene som Sten Cato og Linda har for bilen. Det er en helt spesiell stemning i kupeen på en 50 år gammel amerikansk sliter. Den har det originale stoffinteriøret og trekket i taket, og blandet med dunstene av olje og bensin fra motorrommet gir dette en helt spesiell odør som bare gamle amerikanere kan oppvise, og som blir borte ved en helrestaurering.Det er under slike forhold romantikken får gode vekstvilkår, det merket vi under prøveturen.

Bil i blikket: - Jeg ble oppmerksom på bilen før Sten Cato, kan Linda fortelle. Foto: asphjell
Hull: Et stort hull i setetrekket spiller liten rolle så lenge det er det originale. Et pledd skjuler skaden. Foto: asphjell
Supersjeldne: I tillegg til de to Chevrolet'ene fra 1954 og '58, har Sten Cato også denne 1955 Cadillac Eldorado, som sannsynligvis er den eneste coupéutgaven som finnes - laget som en prototyp. Alle andre 55 Eldorado er kabrioleter. Foto: asphjell
God hjelp: Sten Cato får hjelp av bilmekaniker Kim André Rønning med motoroverhalingen. Foto: asphjell
Pansergutt: Sten Cato poserer i februar 2004 på panseret til sin 1958 Chevrolet - den forrige bruksbilen som nå gjennomgår motorover-haling. Foto: asphjell