Det er skipene MS Kong Harald og MS Polarlys som er forsinket.

Begge skipene har blitt oppgradert ved Fosen Yards verft i Rissa som del av den 550 millioner store avtalen verftet sikret seg i fjor høst.

Det var Fosna-Folket som først omtalte saken.

Liker du å holde deg oppdatert på økonomi- og næringslivsnyheter fra Midt-Norge? Da kan du følge Økonomiadressa på Facebook her.

Utsetter seilinger

Hurtigruten bekrefter forsinkelsen fra verftet overfor Adresseavisen. MS Polarlys skulle ifølge Fosna-Folket ha gått inn i rute fra Bergen torsdag 24. februar. Nå avlyses seilasen.

- Kombinasjonen av totalfornying og dokkopphold (utbedringer og vedlikehold) er kompleks. For å sikre at ingen gjester skal bli skadelidende av mulige forsinkelser, har vi valgt å kansellere den neste rundturen med MS Polarlys, skriver kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten i en sms til Adresseavisen.

Når det gjelder MS Kong Harald skulle skipet ifølge Fosna-Folket ha vært i drift allerede 7. februar. Forsinkelsen på dette skipet skyldes ikke selve oppgraderingsarbeidet, ifølge Bjørnflaten, men en teknisk svikt.

MS Kong Harald forlot verftet i forrige uke og settes inn i trafikk fra Tromsø torsdag 24. februar.

Lurer du på hvordan skipene blir seende ut etter at de har blitt oppgradert? Se bildene her.

I rute med skip nummer tre

Kontrakten Fosen Yard har med Hurtigruten omfatter ombygging og oppgradering av til sammen fem skip. To av disse har ennå ikke vært innom verftet, men ankommer senere i vår.

Skipet som skal gjennomgå den største oppgraderingsjobben, MS Spitsbergen, ligger fortsatt i dokk på verftet. Her skal ikke bare interiøret byttes ut. Skipet skal også etterisoleres og oppgraderes for å tåle seilaser i polare strøk.

Både Hurtigruten og klubbleder Øyvind Kimo ved Fosen Yard bekrefter at arbeidet på dette skipet så langt er i rute.

- Det er stressende tider på verftet når det skal jobbes på flere skip samtidig, men det ser ut til at MS Spitsbergen kan leveres til avtalt dato, sier Kimo til Adresseavisen.

Det har ikke vært mulig å få tak i verftsdirektør Anders Straumsheim onsdag.

Lurer du på hvordan et verft som ble slått konkurs i oktober i fjor klarte å skaffe seg en kjempekontrakt med Hurtigruten bare få uker senere? Da må du lese denne saken.