EN SS FRA 1935 er i dag verdt millioner kroner. Den bilen som Vernon Scripps dumpet over i hønsehuset til gårdbrukeren Bill Thomas i nærheten av Aidensfield, var intet mindre enn prototypen på denne bilen, om vi skal tro det som ble sagt. Starten på et sportsbileventyr! Et av bilhistoriens største klenodier! Men det visste Vernon åpenbart lite om. Kanskje har han hjartet på rette staden, stundomtil, men hauet var milevis fra den rette staden lørdag kveld.Vi snakker om en av de beste historiene i sportsbilverdenen. Entusiastene i det lille selskapet Swallow laget fine sportsbiler med drivverk fra bilfabrikken Standard. S+S= SS! Swallov begynte som produsent av sidevogner for motorsykler allerede i 1921. Det var i den engelske industribyen Blackpool, og William Lyons var drivkraften. Noen år senere laget Swallow enkle sportsbiler, basert på biler fra Austin, Morris, Fiat, Standard, Swift og Wolseley. Småbiler med tyve hestekrefter eller noe sånt.

Lynrask bil

SS 90 og deretter SS 100 var derimot helt andre saker. Sistnevnte ble utviklet i 1934 med en 2,5 liters rekkesekser, som med to SU-forgassere ga over hundre hestekrefter. Fire synkroniserte gir var avanserte greier, og toppfarten var på nesten 170 km/t. Ikke rart stakkars David var vettskremt etter at Vernon herjet rundt på bygdeveiene med dette fartsmonsteret.I september året etterpå kom bilen i salg, og da het den SS Jaguar. Det klinger jo straks mer velkjent. Da kom også det flotte jaguarfiguren på radiatordekslet. Jaguaren manglet på bilen som Vernon kjørte lørdag kveld i Aidensfield Hill Climb. Det bekrefter at det faktisk kunne være snakk om prototypen på SS 100.

Skulle hete Lion

Men egentlig skulle bilen hete SS Lion. Det sies i alle fall at William Lyons så gjerne ville bruke sitt eget navn i omskrevet form. Navnet Lion (Løve) passet bra for en kraftig sportsbil. Men da protesterte en vaskemaskinprodusent, som allerede hadde et produkt som hadde fått navnet til Afrikas flotte kattedyr. William Lyons ble slett ikke rådløs. Han valgte straks navnet til et annet elegant kattedyr. Dermed oppsto sportsbilnavnet Jaguar. Andre hevder at det var fabrikkens reklamebyrå som fant på navnet Jaguar. Men det blir mindre spennende, så den forklaringen fester vi ikke lit til.I flere internasjonale bilrace ble det fine plasseringer til SS-bilene før krigen. Salget gikk også bra, takket være oppsiktsvekkende lav salgspris, som var mulig fordi SS kjøpte deler billig fra andre bilfabrikker. 308 biler ble produsert før krigsutbruddet. Det gjorde den lille fabrikken til brukbar business.

Håpløst navn

Etter krigen var SS blitt et håpløst navn på en britisk bil. Det tvang tankene til nazi-Tysklands fryktede sikkerhetspoliti. Derfor forsvant bilfabrikknavnet S.S. Cars Ltd., og ble erstattet av Jaguar Cars Ltd.Men William Lyons var fortsatt på plass. I samarbeid med andre dyktige folk konstruerte han etter krigen først en fantastisk flott sekssylindret motor med doble overliggende kamakslinger, og deretter en serie med XK-biler med utseende og ytelser som ikke ble overgått før Sir William Lyons og Jaguar lanserte sin overdådig skjønne E-Type i 1961.Siden er ingen vakrere bil blitt laget.

Tapt tillit

Selv i landsbyen Aidensfield i midten av sekstiårene burde Vernon ha forstått hva han kom over i hønsehuset. Allerede den gang var en SS 100 meget verdifull, for ikke å snakke om prototypen.Etter dette har undertegnede mistet tilliten til Mr. Vernon Scripps. Et tap så lite at det er knapt målbart.

Lekker: SS Jaguar 100 var en utsøkt vakker bil. Her står den utenfor porten til den lille SS-fabrikken i tredveårene. Foto: Bj. Vestmo
Skjønner ingenting: Vernon Scripps skjønner lite der han kjører avgårde med den fine SS 100-bilen. Bror Bernard var den som både fikset bilen til løpet, og som forsto hvor verdifull den var. Foto: Bj. Vestmo
Suser avgårde: Toppfarten på SS 100 var nesten 170 km/t. Fullt så fort kjørte neppe Vernon med sin skjønnhet på fire hjul. Foto: Bj. Vestmo