Frøya: Salmars konsernsjef Leif Inge Nordhammer tviler på at den russiske importstansen vil føre til permitteringer blant de ansatte i selskapet, selv om en tidel av markedet ble stengt.

– Nei, vi ser ikke for oss det. Vi må ha et langsiktig perspektiv på bemanningen. Vi tror at dette vil gå seg til over tid, sier han.

Utenfor Salmars store slakte- og foredlingsanlegg på Nordskaget på Frøya står lastebilene i kø for å bli fylt opp med fisk. Men noen mangler. De russiske.

Vanligvis henter russiske kunder fisken selv, og det går i snitt 13 biler med laks fra Salmar til Russland hver eneste uke. Men da russiske myndigheter beordret full stans i importen av fisk og andre matvarer fra Norge, ble det bråbrems for laksetransportene til Moskva og St. Petersburg.

Stanger i taket

I anlegget er det likevel full aktivitet blant de blåkledde slakteriarbeiderne. Laksen vokser best om sommeren, og nå må den hentes opp av vannet for at ikke maksimalgrensene i merdene skal overskrides. Ved anlegget slaktes både fisk fra Salmar og fra andre produsenter.

– Nå øker vi produksjonen fremover, og vi slakter i snitt rundt 120 000 fisk hver dag, sier slakterisjef Ronny Brattland.

Dette slaktetrykket vil holdes oppe i rundt en måned. Leif Inge Nordhammer skulle gjerne justert ned produksjonen mer, men regelverket tillater maksimalt 780 tonn fisk per oppdrettskonsesjon. Får fisken vokse lenger, overskrides grensen.

– Vi prøver å tilpasse oss, men vi må ta hensyn til fiskens biologi. Sånn er det for hele bransjen, sier han.

Ønsker fleksibel utslakting

I likhet med andre oppdrettere og bransjens interesseorganisasjoner, ønsker Salmar et mer fleksibelt system, slik at fisken kan stå lenger i sjøen.

– Vi håper at myndighetene kan gi oss en støttende hånd på kort sikt, samtidig som vi forsøker å selge mer både til eksisterende og til nye kunder, sier Nordhammer.

Han tror likevel at den knallsterke utviklingen som oppdrettsbransjen har opplevd de siste årene vil fortsette.

– Det langsiktige perspektivet for bransjen er at tilbudet bremses i 2015, samtidig som vi ser en veldig sterk etterspørsel. I det lange løp tror jeg på veldig gode prognoser, sier Nordhammer.

Frosset: Krzysztof Landowski fra Polen kjører paller med frossen laks som skal til Ikea-restaurantene. Foto: jens petter søraa
Venting: Utenfor oppdrettskonsernet Salmars slakte- og foredlingsanlegg venter vogntogene på å bli lastet opp med fisk. Foto: jens petter søraa