- Vi taper litt i butikk, og øker på nett, sier Sagmo, som er daglig leder og medeier Retro-konsernet.

Han var én av foredragsholdere da Sparebank 1 SMN nylig arrangerte en varehandelskonferanse.

Varehandelsekspert Reidar Müller i Varde Hartmark la der frem tall som ikke er lystelig lesing for detaljhandelsbutikkene.

- Det kommer til å skje en naturlig avgang med sanering, nedleggelse og konkurser fremover, primært for de minste, sier Müller.

foto
- Store deler av detaljhandelen sliter med tilnærmet nullvekst, og det presser prisene, sier Reidar Müller, varehandelsekspert i Varde Hartmark.

- Ingen volumvekst

Bakteppet er at deler av bransjen sliter med å tjene penger.

- Store deler av detaljhandelen sliter med tilnærmet nullvekst, og det presser prisene. Robustheten til store deler av varehandelen er svakere enn noen gang. De store blir større og de mindre blir mindre. De representerer flertallet, men har ikke kompetanse og evne til å løfte selskapene videre, sier Müller.

Han viser til at én prosent av butikkene står for 35 prosent av omsetningen og 36 prosent av driftsresultatet.

- For konkursstatistikken er det ikke et bra bilde. Siden 2014 er det tilnærmet ingen volumvekst, sier Müller.

Fra 2013–2016 falt driftsmarginene for klesbutikkene med 39 prosent, for reiseeffekter med 111 prosent, for møbler 45 prosent og driftsmarginen for kjøkkenutstyr falt med 91 prosent.

Driftsmarginen sier hvor mye bedriften sitter igjen med for hver krone omsatt.

- Smittsomt salg

Retro-konsernet eier i Trondheim Retro-butikkene i Nordre gate og Carl Johans gate, Fillippa K i Carl Johans gate og Tiger of Sweden på Sirkus Shopping. Retro eier også 51 prosent av dameklesbutikken Carma i Midtbyen. I tillegg eier konsernet to butikker i Bergen og Kristiansand.

Sagmo forteller at Retro også har lavere marginer på klærne de selger.

- Det skjer gjerne når markedet er tregere. Vi har vært bortskjemt med gode tider. Men nå er butikkene mer utålmodige, og det utløser prisreduserende aktiviteter. Det er smittsomt, sier Sagmo.

Han forteller at butikkene derfor selger en stadig større andel av varebeholdning til nedsatte priser.

- Har du mye varer på lager og skuffa er full av regninger, da setter du ned prisene, har kundekvelder, gir 20 prosent på yttertøy og så videre. Det er smittsomt, når naboen gjør det er det fristende å følge etter, sier Sagmo.

- Dyrere innkjøp

I tillegg har de siste årenes svekkelse av den norske krona gjort innkjøpene dyrere for butikkene, som kjøper inn i utenlandske valutaer.

- Vi har vært litt utsatt de siste to-tre årene, fordi euroen har vært sterk målt mot krona. Det gir press på marginene, fordi vi kvier oss litt for å overføre prisøkningen direkte på kundene, sier Sagmo.

Men det er den voksende netthandelen som er det store temaet når bransjefolkene er samlet til varehandelskonferanse. Det er vanskelig å anslå nøyaktig hvor stor den er sa Müller, og han viste til en beregning som viste at netthandelen i detaljhandelen var på 45,7 milliarder kroner i fjor. 15,3 milliarder ble omsatt i kjedene, 23,1 milliarder i norske nettbutikker og 7,3 milliarder var netthandel fra utlandet.

- Store deler av detaljhandelen er i en situasjon hvor markedet er i ubalanse. De har gått fra en nasjonal til en global konkurransearena, som følge av digitalisering og endret handlemønster. Store deler av handelen skjer digitalt og ikke i fysisk butikk, sier Müller.

- Nettbutikk like dyrt

For Retro-konsernet utgjorde netthandel 30 millioner av omsetningen på 170 millioner i fjor. Netthandelen er med på å presse prisene ytterligere.

- Nettet presser også marginene. Det gjør det lett å sammenligne priser. Kundene er prisbevisste, og finner de varene billigere et annet sted, kjøper de der, sier Sagmo.

Men Sagmo forteller at det ikke er så lett å drive nettbutikk.

- Mange tror det bare er å starte med nettbutikk i kjelleren eller garasjen. Men det er en myte som er i ferd med å avlives. Det er like kostbart og arbeidskrevende å drive nettbutikk som en fysisk butikk. Men det krever andre kvalifikasjoner og dyrere kompetanse. Til og med arealene vi bruker på netthandel et omtrent like store, sier Sagmo.

- Menneskelige relasjoner

Det er store bransjeforskjeller på hvor stor andelen av befolkningen som handler på nett. 44 prosent har handlet klær, sko og tilbehør på nett og 25 prosent har handlet elektronikk. Det er også den detaljhandelsbransjen som har størst omsetning i kroner på nett, med 10,5 milliarder i fjor.

Til tross for veksten i nettbutikkene, kjeder som sliter og nyheter om tomme kjøpesenter i USA, venter ikke Sagmo i Retro at de fysiske butikkene forsvinner.

- Butikker vil overleve. Men vi trenger ikke alle butikkene. Vi i Retro trenger alle flater vi har. Jeg tror fortsatt på menneskelige relasjoner, sier Sagmo, og viser til at kunder fortsatt vil ha hjelp i butikken til å finne de riktige klærne, og voksne menn kjøper ikke dress på nett.

Han tror heller ikke hver minste butikk har råd til egen nettbutikk.

- Ikke alle skal ha nettbutikk, men alle skal på nett, sier Sagmo, og viser til at de alle fall må vise frem butikken og varene på sosiale media.