Da kaffeprisen på de internasjonale råvarebørsene nådde toppen i februar i år, var den ganske nøyaktig dobbelt så høy som for ett år siden.

– Det har vært helt ekstremt, sier Jan Erik Glimsholt, som i åtte har ledet det trønderske kaffebrenneriet som holder til på Nyhavna i Trondheim.

Han sier at prisene de må betale for råkaffen må tas ut i økte priser på det ferdige produktet.

– Prisen ut til kundene i dagligvarebutikkene vil øke betydelig, og det ser ikke ut til å stoppe, sier Glimsholt på telefon til Adresseavisen.

Jan Erik Glimsholt har ledet Kjeldsberg Kaffebrenneri siden 2014. Foto: Richard Sagen

Største produsent rammet

Kaffe handles i dollar, og i påskeuken lå prisen på rundt 2 dollar og 40 cent per pund (0,45 kilo). I starten av februar var den rundt 20 cent høyere, mens den for ett år siden lå på rundt 1 dollar og 30 cent.

– Hva ligger bak prisøkningen?

– Det er flere ting, men det viktigste var at det i juli i fjor kom en frostbølge i Brasil som ødela store avlinger, og som gjorde at innhøstingen ble på et helt annet nivå enn forventet, sier Glimsholt, som sier at det kom på toppen av en periode med generelt dårlige kaffeavlinger.

– Hva skal til for at prisutviklingen skal snu?

– De som er spesialister på faget sier at sesongen 2022/2023 ser mer lovende ut, både når når det gjelder volum og kvalitet. Derfor forventer vi en nedgang utover høsten.

– Henger de dårlige avlingene også sammen med klimaendringer?

– Det er vanskelig å peke på det direkte, og da må vi se det over en vesentlig lengre tidshorisont. Men ja, det er en reell bekymring for hvordan klimaendringene vil slå ut, sier Glimsholt, som legger til at en svakere kronekurs mot dollar også fører til økte kostnader for kaffebrenneriet.

Trønderske eiere

Kjeldsberg Kaffebrenneri eies med halvparten hver av Kjeldsberg-familien og av Reitan-familiens selskap Rema Industrier, og dagligvarekjeden Rema 1000 har lenge vært deres største kunde.

Fra 1. januar i fjor ble de i tillegg leverandør til Reitan-familiens kiosk- og servicehandelvirksomhet Reitan Convenience, noe som betyr at kaffen selges på blant annet Narvesen, 7-Eleven og på YX 7-Eleven-stasjonene.

Glimsholt sier at denne siste avtalen er en stor del av forklaringen på at inntektene økte med nesten syv millioner kroner i fjor, og endte på 136,2 millioner kroner.

Han sier at de i tillegg hadde en generell vekst innen det såkalte storhusholdningssegmentet, noe som særlig skyldtes vekst hos hoteller og restauranter da samfunnet gjenåpnet på høsten i fjor.

Årsregnskap
Kjeldsberg Kaffebrenneri AS
Millioner kroner20212020Endr. i %
Inntekter136,2129,55,2
Driftsresultat10,99,317,2
Resultat før skatt10,29,210,9

Nye kunder

Resultatet før skatt endte i fjor på 10,2 millioner kroner, noe som var én million høyere enn året før. Regnskapet viser også at eierne tar ut fire millioner i utbytte.

– Alt tatt i betraktning, med både pandemi og andre uforutsette ting, så syns jeg vi har gjort det bra, sier Glimsholt med tanke på resultatet.

Rema 1000 er den største salgskanalen for de gule kaffeposene fra Kjeldsberg. Foto: Richard Sagen

Overskuddet er fortsatt et stykke unna 2019-nivå, da det endte på 18,3 millioner kroner. Men Glimsholt sier at de for 2021 isolert sett klarte å ta igjen kostnadsøkningene ut i markedet.

I 2022 har de i tillegg fått flere store kunder gjennom Reitans etablering av storhusholdningsleverandøren Kolly, som fra 1. februar i år begynte å levere varer til medlemmene i innkjøpsamarbeidet Gress Gruppen.

Det betyr at Kjeldsberg-kaffen nå serveres blant annet på hotellkjedene Scandic, Radisson og Norlandia, i tillegg til Hurtigruten og kjeder som O’Learys.

– Disse nye avtalene gjør at vi får et voldsomt løft i 2022, sier Glimsholt.