Øyvind og Irene Bertelsen-Tangvik avvikler forretningen Hemne Blomster AS som tradisjonell blomsterbutikk.

– Vi omstiller virksomheten. Lokalene til blomsterbutikken blir nå et blomsterbinderi for anledninger knyttet til glede og sorg; dåp, konfirmasjoner, bursdager, begravelser og lignende. Den daglige blomsterbutikken som folk er vant til er borte, forteller ekteparet, som også driver begravelsesbyrå.

De kommer nå til å reindyrke den virksomheten.

Irene og Øyvind Bertelsen-Tangvik og Unalynn Mikalsen skal nå reindyrke begravelsesbyrået. Foto: John M. Myrhaug

Ansatte må gå

Hemne Blomsterforretning og seinere Hemne Blomster har vært i familiens eie siden 1959. Øyvind og Irene tok over etter Øyvinds mor Synnøve Spjøtvold høsten 2019. Folk i gamle Hemne og nå Heim - og temmelig sikkert også fra andre bygder - har vært vant til tilbudet og blomsterhavet i Øragata. Det har vært et blikkfang og nærmest som ei fargerik utstilling.

– Øragata og sentrum av Kyrksæterøra blir fattigere nå, sier Øyvind Bertelsen-Tangvik.

– Trist, sier Unalynn Mikalsen, som er utdannet blomsterdekoratør, og blir med videre i virksomheten.

– Det faktum at vi nå avvikler, rammer én heltidsstilling og tilkallingshjelper. Vi snakker om ca. halvannet årsverk til sammen, sier Irene Bertelsen-Tangvik.

Flere melder pass

De så tendensen allerede da de tok over for snart tre år siden.

– Vi så konturene, men vi trodde ikke at det skulle skje så fort. Nå velger vi å hoppe av, uten at det verken er snakk om konkurs eller minustall. Vi gir oss mens leken ennå er god.

– Hvorfor er det blitt slik?

– Det er dagligvarekjedene som har tatt over, og vi er sjanseløs til å konkurrere på pris. Vi blir satt sjakk matt av prispolitikken. Men vi har forståelse for at kundene handler der det er billigst.

– Er det kjedene eller kundene som har skylda?

– Vi vil ikke legge skylda på noen, men markedet og markedsmekanismene er blitt slik. Og vi er ikke de eneste. Interflora har bare hittil i år fått melding om at fire blomsterbutikker rundt om i landet er avviklet.

Et fargesprakende mangfold i Øragata forsvinner med avviklingen av den tradisjonelle butikken. Foto: John M. Myrhaug

Kunden må planlegge

– For «den vanlige» kunden blir nok dette en stor overgang, et tilbud som har eksistert i over seksti år forsvinner. Det blir ikke lenger bare å stikke innom og gjøre et impulskjøp til hagen eller et gravsted. Bringetjenesten forsvinner også med butikken, sier Irene Bertelsen-Tangvik.

Du kan imidlertid forhåndsbestille blomster.

– Vi skaffer ti margeritter, men da må vi ha beskjed god tid i forveien. Det samme gjelder også for blomster ved ulike anledninger. Kunden må med andre ord planlegge på en helt annen måte.

– Er det noen vei tilbake for dere?

– Det skal nok mye til før vi blir en tradisjonell blomsterbutikk igjen, sier hun.

– Ingen annen utvei

Øyvind Bertelsen-Tangvik synes det er synd at denne type faghandler forsviner.

– Vi mister mangfoldet her på Kyrksæterøra. Samtidig mister vi fagkompetanse rundt det å kunne gi kunden råd i forbindelse med kjøp av blomster. Også utvalget blir nok redusert nå som vi forsvinner. Det er ei trist utvikling, og vi ser ingen annen utvei enn å ta denne beslutninga, sier han.