– Nye Veier burde vise kart med berørte bygg slik det gjøres for Hovinsåsen, sier en innringer fra Melhus.

Trønderbladet har fått henvendelse fra en grunneier, som sier at det ikke bare er på Hovinsåsen at det må rives gårdsbruk og bolighus når det skal bygges ny E6. Med E6 på motsatt side av Hovinsåsen, vil det også gå med mange bygg ifølge innringeren.

Innløst og revet

Prosjektleder plan, Jan Olav Sivertsen i Nye Veier legger fram skissene som er laget for alternativet på østsiden på Hovin. I den opprinnelige planen for E6, skulle E6 gå forbi Horg bygdatun, og det ble skissert at flere hus og gårdsbruk ville gå tapt.

Flere hus er allerede innløst og revet. Bedriften XL Bygg Midttømme og Horg bygdatun fikk signaler om at bygg måtte rives, men at det ville være mulig å drive videre. Etter at Nye Veier la fram ny skisse for det nye krysset på Hovin, ble XL Bygg Midttømme utradert og bedriften tok beslutninga om å takke ja til erstatningstomt i Skjerdingstad næringspark.

Alternativet benevnt 1.1 av Nye Veier og som ikke er det anbefalte alternativet fra Nye Veiers side, viser at ny E6 vil få store konsekvenser for bebyggelsen. For det andre alternativet som altså er det Nye Veier anbefaler, vil det også måttet rives bolighus og ett gårdsbruk samt at Gaulfossen vil få enda ei bru.

Utbyggingsdirektør Lars Bjørgård og prosjektleder plan Jan Olav Sivertsen fra Nye Veier kom til Melhus formannskap og kommunestyre for å orientere om hvilken veilinje Nye Veier anbefaler. Foto: Gunn Heidi Nakrem

Bygdatun, bedrift og boliger

Horg bygdatun er på østsiden, og består av gamle bygninger fordelt i to «høyder». Det ene bygget er tingstua som er flyttet fra Støren og til Hovin.

– Alternativet 1.1 medfører riving av tre bygninger tilhørende bygdatunet øst for lokalveien, samt riving/flytting av en gode del bygninger innenfor området til bygdatunet. XL Bygg Midttømme og de tre husene nærmest E6 må rives i begge alternativer. Det som står i E6-linja er allerede revet, mens de to andre er innløst og ikke revet, forteller Sivertsen.

I tillegg blir det ifølge Nye Veier, svært høye veifyllinger sørvest i Hovinkrysset som krever stabiliserende tiltak.

– Det foreslås motfylling ned mot Gaula. Løsmasseskjæringen ved Horg bygdatun har svært utfordrende grunnforhold, og krevende anleggssgjennomføring. Det vil gi store midlertidige og permanente inngrep i området til bygdatunet, opplyser Sivertsen.

På strekninga Foss-Røskaft må to boliger innløses og rives ifølge Sivertsen. Ved Røskaft (Lundamo) må to gårder og en enebolig innløses og rives. Her kommer Røskaftbrua og skissen viser at et gårdsbruk havner under østsiden av brua og dermed blir en saga blott.

– Det blir høy jordskjæring ved Røskaft som krever omfattende sikringstiltak, og det må sikres med spuntløsning eller jordnagling, forklarer Sivertsen.

Bygg som må innløses og rives, er markert i rødt på kartet til Nye Veier. Over Gaula kan en se den planlagte Røskaftbrua. Foto: Nye veier
Bygg som må innløses og rives, er markert i rødt på kartet til Nye Veier. Dette er alternativet Nye Veier ikke anbefaler. Til venstre kan en se Hovinsåsen der det andre E6-alternativet er. En ser både veilinja for ny E6 (firefelts motorvei) og dagens E6 til høyre. Blant annet må en bedrift og store deler av bygdatunet rives om alternativ 1.1 som Nye Veier ikke anbefalte, blir valgt. Foto: Nye veier

Gamle grender

Ved Grinni og i Evjengrenda kommer E6 nært inn på bebyggelsen, og Sivertsen opplyser at en gård må rives, en gård er i faresonen og mange hus får nærføring til E6. Gården som må rives, er ifølge Nye Veier allerede innløst.

Dersom E6 blir lagt nærmere Gaula slik politikerne har ønsket, kan gården ifølge Nye Veier drives videre. Sivertsen sier at dersom politikerne vil ha E6 nærmere Gaula, må det alternativet som går over Gaulfossen og forbi Hovinsåsen, velges.

Trønderbladet har tidligere skrevet om at beboerne på Grinni og i Evjengrenda ble forskrekket da de oppdaget at Nye Veier hadde tegnet E6-linje svært nært inntil bebyggelsen. Grendene består av svært gammel bebyggelse, og på Grinni kan en også se merkestein for Grinniskirka som var i bruk til 1670. Stavkirka på Grinni kan ha blitt bygd etter at Norges største naturkatastrofe feide med seg kirker, gårder og hus i 1345 ifølge norske-kirker.net.

- Vi har levd med en usikkerhet om hva som skjer med husene i de to grendene siden 2012, men vi har holdt oss i ro. Nå har vi fått et sjokk, sa Svein Evjen som bor i Grinnisgrenda, i Trønderbladet i fjor.

Da hadde beboerne gjennom Trønderbladet oppdaget at de to grendene var i fare fordi Nye Veier ville flytte E6-linja som følge av rasfare.

Avgjøres av kommunestyret

Nye Veier har lagt fram veiselskapets anbefaling til E6-linje, og så er det Melhus kommunestyre som vedtar hvor E6 skal gå. Ifølge Nye Veier er det lagt opp til en høringsrunde, og så at kommunestyret foretar E6-valget i september. Deretter blir det en runde med reguleringsplanen før saken blir endelig vedtatt av kommunestyret. Nye Veier har skissert at det kan bli byggestart i 2024.

Ny E6 er planlagt som firefelts motorvei med 110-sone, og Nye Veier har begrunnet det med omfanget av biltrafikken. Ifølge Nye Veier viser prognoser at det kan bli en årsdøgntrafikk på 14.000 på Hovin i 2050.

Trønderbladet har vært i kontakt med Svein Hovin som bor i Mølleråsen på Hovinsåsen, og han sier at det senere vil komme en uttalelse fra velforeninga og arbeiderlaget.

Det anbefalte veiforslaget fra Nye Veier viser ei E6-linje på vestsiden av Kvål, og ikke gjennom Gammelelva naturreservat slik Arbeiderpartiet har foreslått.

Bygg som må innløses og rives, er markert i rødt på kartet til Nye Veier. Bildet viser strekninga Grinni og Evjengrenda. Nye Veier opplyser at det er et sammenfall av de to alternativene 1.1 og 1.2. Men skal E6 flyttes nærmere Gaula slik politikerne foreslår, må kommunestyret ifølge Nye Veier, velge det alternativet som Nye Veier anbefaler - altså det som går over Gaulfossen og forbi Hovinsåsen. Foto: Nye veier
Bygg som må innløses og rives, er markert i rødt på kartet til Nye Veier. Bildet viser to boliger mellom Foss og Røskaft som må innløses og rives. Foto: Nye veier