Regnværet la ingen demper på stemningen. Få minutter før den høytidelige åpningen presis klokken 10, var det en betydelig samling forventningsfulle mennesker som hadde troppet opp utenfor inngangen til nærbutikken sin. De yngste var i barnehagealder. De eldste langt forbi overgangsalder. Alle like spente på å få komme inn.

Lavere pris

Svein Jarle Storrø er daglig leder i dagligvarebutikken som helt frem til nå har operert under Coop Marked-kjeden. Nå har altså butikken byttet fra rødt til gult – fra Coop Marked til Coop Prix.

– Det har blitt en mer moderne butikk. I tillegg til selve profilendringen har vi blant annet installert nye hyller og kjøleelement, byttet ut hele gulvet og fått selvbetjente kasser. Coop ønsker å satse på å utvikle Prix-kjeden, så det er bakgrunnen for skiftet, forteller en for dagen svært så stolt kjøpmann.

Coop-butikken i Budal er nærbutikken til godt og vel 500 mennesker, samt mange tilreisende hyttefolk. Den årlige omsetningen ligger på ca. 20 millioner kroner.

– Med byttet fra Marked til Prix så får vi et litt annet vareutvalg og går litt ned i pris, konstaterer Storrø.

Selvbetjente kasser er blant nyhetene i den nye Coop-butikken i Budal. Daglig leder Svein Jarle Storrø understreker at de ikke vil påvirke antallet ansatte i butikken. Foto: Marius Haugan Lillegjære

Bursdagsklipp

I klassisk kjøpmann-stil så brukte ikke Storræ lang tid på høytidelighetene under åpningen. Det handlet om å få folk inn i butikken så fort som mulig. En velkomsttale som kunne fått plass i ei Twitter-melding var alt. Deretter ble den Coop Prix-fargede snora klippet.

Og snorklipper for anledningen? Ingen dresskledd politiker eller kolonialmajor fra storbyen, men bursdagsbarnet Ole Kristian Kroken på 5 år fra Budal barnehage.

I bildegalleriet under kan du se flere bilder fra åpningen: