– Flere av dere er for små alene. Derfor oppfordrer vi næringslivet, både lokalt og regionalt, til å stå sammen. Søk samarbeid. Da står dere sterkere, og dere er i en bedre posisjon til å få oppdrag.

Omtrent slik lød oppfordringa da Statoil informerte om utbygginga på Tjeldbergodden i tida etter stortingsvedtaket om gassilandføring i 1992. Budskapet var utslagsgivende for at Gas Trans Hemne AS ble etablert i 1996. Og selskapet lever fortsatt i beste velgående.

Tankbilene ser du daglig rulle til og fra Tjeldbergodden. Hvert år tilbakelegger de ca. 2,3 millioner kilometer!

– Dette får vi til

ST har invitert Jonny Hjelen (79) og Bjørn Lomundal (81) til en prat om det som nå nærmest er for «gamle dager» å regne. Og den praten går lett. De to var henholdsvis disponent i HOB og daglig leder i Lomundal Transport.

Jonny Hjelen (til venstre) og Bjørn Lomundal humrer og mimrer, og er ikke minst stolte over at de etablerte Gas Trans Hemne AS. Foto: John M. Myrhaug

– Jeg var tilhører på en av de første gasskonferansene på Hemne Hotell, det kan ha vært i 1994. Da jeg hørte budskapet fra Statoil, tok jeg umiddelbart kontakt med Jan Hammerdal. Han var på den tida markedsleder i Lomundal Transport. Jeg sa vel noe sånt som at «nå må vi gå sammen og stifte et nytt selskap. Det skal jo fraktes masse gass fra Tjeldbergodden. Her har vi sammen en mulighet», forteller Hjelen.

Han var selvsagt fullt klar over at tre kommuner sto sammen for å få Stortinget til å velge Tjeldbergodden som ilandføringssted for Heidrun-gassen, og tenkte i samme sporet.

– Når tre kommuner får det til, da må det også gå an for to selskap å få til et fruktbart samarbeid. Det var slik jeg tenkte, minnes Hjelen.

Ansatte applauderte

De to lokale gigantene på Kyrksæterøra, som var mer gode venner enn bitre konkurrenter, fikk velsignelse for planene i sine respektive styrer. De bestemte at eierskapet skulle være 50:50, og at Jonny Hjelen skulle være styreformann og Karl Øyvind Lomundal - sønn av Bjørn og tredje generasjon i transportfamilien - skulle bli daglig leder.

Etter at HOB ble avviklet, er det i dag bare Lomundal-skiltet tilbake. Foto: John M. Myrhaug

– Vi var to solide selskap som satt på både erfaring og kompetanse innenfor transportfaget, sier Bjørn Lomundal.

Da nyheten ble lansert om at Gas Trans Hemne AS var en realitet, ble den også møtt med applaus blant de ansatte.

– Vi rekrutterte folk fra egne rekker, og bare den responsen sier sitt. Det var mange som søkte seg over i Gas Trans Hemne, forteller Karl Øyvind Lomundal.

Fra 2 til 19 biler

De hadde fått på plass en avtale med AGA, som driftet gassanleggene på Tjeldbergodden, før de formelt stiftet Gas Trans Hemne AS. I dag - nesten 30 år seinere - tror de at summen av soliditeten, erfaringa, kompetansen, og ikke minst en geografisk nærhet til Tjeldbergodden, ble utslagsgivende for at de fikk den første femårskontrakten.

Bjørn Lomundal (til venstre) og Jonny Hjelen med et oppslag i ST fra 1997 som handlet om at de to transportgigantene hadde inngått samarbeid. Foto: John M. Myrhaug

– I ettertid har vi inngått nye og nye femårskontrakter med AGA, og det har fortsatt også etter at de for få år siden ble til Linde, sier Karl Øyvind Lomundal.

Nyrekrutterte sjåfører ble sendt til Bergen på kurs. De måtte oppgraderes i og med at gass var kategorisert som farlig last.

– Det ble andre krav enn å kjøre melkebil, humrer Karl Øyvind Lomundal.

Helt i starten investerte de i to biler. At det var starten på en suksesshistorie, forteller dagens bilpark alt om.

Dette er en av de to første bilene Gas Trans Hemne AS investerte i etter etableringen av selskapet i 1996. Foto: Privat

– Vi har 19 biler og rundt 30 ansatte i Gas Trans Hemne, forteller Lomundal, som også har rundt 30 ansatte i morselskapet Lomundal Transport.

Solide tall

– Vi hadde en god følelse allerede fra dag én om at dette kom til å bli vellykket, sier Hjelen, som sammen med Bjørn Lomundal kunne ta imot prisen for Årets bedrift i Hemne - en delt pris mellom HOB og Lomundal - så tidlig som i 1996. Det var altså samme året som selskapet ble stiftet.

I dag er selskapet 100 prosent eid av Lomundal. De tok over samtlige aksjer i 2005 etter at HOB ble avviklet.

Gas Trans Hemne AS er neppe det eneste selskapet i distriktet som ble etablert som direkte følge av utbygginga på Tjeldbergodden, men er likevel et stjerneeksempel på en ektefødt «gassbedrift», takket være det faktum at folk med innsikt så mulighetene - og grep dem.

– Er dere stolte over etableringa?

Trioen ved bordet ser på hverandre, før det kommer samstemt:

– Ja, dette er stort. Vi stifta ikke bare et nytt selskap - det kan for så vidt hvem som helst gjøre, men det eksisterer fortsatt etter så mange år og det går godt.

Nettstedet regnskapstall.no bekrefter det. De tre siste kjente regnskapsåra (2018–2020), viser ei omsetning på over 50 millioner kroner, og ei bunnlinje med solide sjusifra beløp.

Skapte optimisme

Sjåfør og transportplanlegger Ivar Braset har forlengst mottatt gullklokka for sine bidrag hos Lomundal Transport og Gas Trans Hemne.

Ivar Braset var sjåfør for Lomundal helt fra starten av på Tjeldbergodden. Foto: John M. Myrhaug

– En super arbeidsplass på alle måter. Hvis ikke hadde jeg ikke vært her, sier han.

Braset er en av dem som faktisk satt bak rattet under de første transportoppdragene på Tjeldbergodden.

– Helt i starten hadde vi ei daglig rute som vi kalte Tjeldbergodden-Expressen. Seinere ble det altså transport av gass, forteller han.

– Var du spent på gassvedtaket i 1992 og hvilke ringvirkninger det ville få?

– Ja, mitt inntrykk var at alle var opptatt av det, og jeg kan ikke huske at noen var skeptisk. Tjeldbergodden bidro til å skape optimisme i hele bygda, sier Ivar Braset.