– Dette er en drømmekunde, og vi er veldig stolt av å ha landet denne avtalen, sier Trond Mellingsæter, landssjef i Danske Bank Norge.

Trøndelag Fylkeskommune har valgt Danske Bank som hovedbankforbindelse frem til 2024. De legger ikke skjul på at de akter å være en krevende kunde.

– I denne nye avtalen utfordrer vi banken, og så håper vi at de utfordrer oss tilbake, sier fylkesdirektør Carl-Jakob Midttun.

Fylkeskommunen har i overkant av en million transaksjoner årlig, og 80 ulike lokasjoner med betalingsterminaler og kontanthåndtering. De omsetter for mellom 6,5 og 7 milliarder kroner årlig, og har en gjeld på 12 milliarder kroner.

– Det er ikke tvil om at dette er en stor og viktig kunde for oss. Det er ikke mange bedriftskunder i Midt-Norge som kan måle seg med størrelsen og kompleksiteten på fylkeskommunen.

Det sier Morten Grøseth, kundeansvarlig for offentlig sektor i Danske Bank Norge. Han forteller at banken har satt av store ressurser til å bidra til å effektivisere og forenkle fylkeskommunens drift.

– Og så gjør det at vi som bank utvikler oss. En så krevende kunde som fylkeskommunen er, utfordrer oss virkelig til å bli bedre, sier Grøseth.

Banken har kategorisert fylkeskommunen som en såkalt VIP-kunde, som gjør at de bruker et eget VIP-team av bankfolk i kundebehandlingen.

Kvalitet over pris 

Når fylkeskommunen skal velge hovedbankforbindelse, må de gjennom en lengre anbudsprosess. I denne omgangen skulle kvalitet vektlegges 60 prosent, og pris 40. Elementet “klima og bærekraft” skulle spille en ekstra viktig rolle.

Konkurrentene måtte blant annet vise hvordan de jobber med bærekraft internt, hvordan de støtter FNs bærekraftsmål, og hvilke retningslinjer som gjelder for bærekraft ved innkjøp.

– Bærekraft er veldig viktig for oss. Vi har et stort ansvar for å bidra til et bærekraftig samfunn, og da må vi ha en bank som er med på det, sier Midttun.

Det ble også vurdert hvorvidt aktørene kunne tilby såkalte grønne og bærekraftighetsbetingede lån, og hvilke vilkår som gjaldt for disse.

– Vi har nesten seks milliarder kroner i investeringer foran oss. Da må vi ha den riktige kompetansen og gode rammer for å lykkes, sier Midttun.

Knivskarp konkurranse 

Danske Bank beskriver konkurransen for å få avtalen som «hardere enn noensinne». Banken har vært hovedbank til fylkeskommunen siden 2018, da de vant anbudet etter at Sør- og Nord-Trøndelag Fylkeskommune ble til ett. Likevel måtte de stille med blanke ark i anbudsprosessen.

– Når vi setter slike kontrakter ut på anbud, bruker vi markedet for alt det er verdt. Det sikrer at vi får det beste tilbudet, sier Midttun.

Likevel forteller fylkesdirektøren at han var overrasket over at det ikke var flere med i konkurransen. Et tall kan han ikke oppgi, utover at det var “minst to”.

– Men det var på ingen måte et A- og B-lag. Det var knivskarp konkurranse, og vi ser at Danske Bank ikke er alene om å være gode på bærekraft.

Mellingsæter tror at banken drar fordel av å være en del av et internasjonalt konsern.

– Vi har øyne og ører rundt omkring. På bærekraft ligger de gjerne litt foran Norge i Sverige eller Finland, og det får vi med oss. Det gjør at vi stiller sterkt i slike sammenhenger.

Partene er glade for å ha landet en avtale. Her fra bankens lokaler i Midtbyen. Foto: Sindre Sættem

Fylkeskommunal digitalisering 

Hilde Vikan er fylkeskommunens nyansatte direktør for økonomi og digitalisering, og har knappe to uker bak seg i jobben når hun og resten av mennene i dress møtes i Danske Bank sine lokaler fredag morgen.

Hun forteller at hun er spesielt opptatt av hvor langt finansmiljøene har kommet på digitaliseringsfronten.

– Her gleder vi oss veldig til å se hva vi kan lære av banken fremover, sier hun.

Allerede om få uker skal banken grave seg ned i fylkeskommunens virke, og kjøre en såkalt stresstest.

– Vi ser frem til å komme i gang. Det er et stort ansvar, men vi setter av tilsvarende store ressurser til arbeidet, sier Grøseth.

Korte avstander 

Selv om det ikke var en del av kriteriene, er fylkesdirektøren glad for at det ble en lokal bank som gikk av med seieren.

– Det er veldig behagelig for oss at vi bare kan spasere bort for å møtes. Uansett hvor gode vi har blitt på digitale møter, er det klart at det er noe annet å møtes fysisk.

Mellingsæter sier seg enig, og legger til:

– Og så er det klart at vi som Trondheims-basert bank er glade for å ha landet denne avtalen. Det er noe alle banker vil være interessert i, men det er ekstra spesielt når det er lokalt.