- Vi har vært gjennom verre kriser. Vi har gjennom 40 år vært med på både opp- og nedturer som har vært større. Markedet kommer tilbake igjen, men det vil ta litt tid før nedturen er over. Vi har sett bunnen på nedturen, nå skal det opp, sier Bjørnevik.

Han skal nå selge unna skip, eierandelen i Trondheims-hotellet Royal Garden og helikopter for å betale kreditorene og redde selskapet.

Trodde på ja

Kreditorene som er obligasjonseiere, stemte fredag over redningsplanen som er foreslått, og nesten 100 prosent sa ja til den.

Både Bjørnevik og administrerende direktør Helge Kvalvik i Boa Offshore sier de hele tiden har trodd de ville få med seg kreditorene på forslaget til løsning, som ble lagt frem i juni.

- Vi har hele tiden trodd vi ville komme frem til en løsning til det beste for alle parter. Flertallet av obligasjonseierne og bankene har gitt sin tilslutning, sier Kvalvik.

Adm. dir. Helge Kvalvik sier det var ventet at kreditorene sa ja til redningsplanen for Boa Offshore. Foto: Kristian Helgesen, KRISTIAN HELGESEN

Tok tid

Bjørnevik beholder med dette eierskapet.

- Vi er et av rederiene som har fått beholde eierskapet, og det må vi være glade for, sier Bjørnevik.

Boa Offshore varslet Oslo Børs i november i fjor, at det ble jobbet med å finne en løsning på gjeldsproblemene.

- Dette er store og komplekse prosesser med mange interessenter. Vi har hatt en god dialog hele tiden, og det tar tid å sy sammen en pakke alle er enige om, sier Kvalvik.

Les også at Ole T. Bjørnevik er fritidsåfjording.

Gjeld på 3,3 mrd.

Et av målene med planen er å bryte opp avhengigheten mellom de ulike selskapene i Boa-konsernet. Boa Offshore har en gjeld på rundt 3,3 milliarder kroner, og har hatt store problemer med å betjene den på grunn av krisen i offshorebransjen etter oljeprisfallet.

- Vi forventer en tøff tid fremover i 2017 og 2018, men vi ser også tegn på at det går bedre. Vi har forretningsområder som går bra, som lekteraktiviteten vi har over hele verden. Vi har skjøvet på aktiviteten vår til å bli mindre olje- og gassrelatert etter hvert som oljeprisen har gått ned. Vi har blant annet ett av våre to største fartøy som jobber med offshore vind nå. Våre konstruksjonsfartøy har vi klart å holde sysselsatt igjennom hele krisen så langt. I tillegg ser vi nå at en del oljefelt blir satt i gang, selv til lavere oljepris, sier Kvalvik

Utsetter betaling

Obligasjonseierne som har sikkerhet i Bjørneviks skip, har nå sagt ja til å verken få utbetalt renter eller avdrag på sine lån frem til utgangen av 2020. Dette gjelder lån på rundt 1,3 milliarder.

Kreditorene med usikrede obligasjonslån på rundt 500 millioner, får en kontantutbetaling og har krav på ytterligere penger ved fremtidige Boa-overskudd.

Bankene sa ja

Sparebank 1 SMN og Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK) har lånt ut til sammen 1,3 milliarder kroner til Boa. Sparebank 1 SMN står for rundt halvparten av utlånet, i underkant av 700 millioner kroner.

Sparebanken og GIEK har akseptert avdragsfrihet på sine lån frem til Boa har fått solgt sine ankerhåndteringsfartøy «Boa Bison» og «Boa Jarl».

- Venter ikke tap

Konsernbanksjef Rune Malvik i Sparebank 1 SMN sier de aksepterte redningsplanen i forkant av obligasjonseiernes avstemming fredag.

- Som regional bank er vi svært opptatt av å ta vare på lokalt næringsliv, sier Malvik.

Sparebanken regner fortsatt med å ikke tape penger på Boa-finansieringen.

- Avtalen skal berge selskapet gjennom lavkonjunkturen som det er i nå. Den bidrar til at selskapet kan overleve og kreditorene får igjen pengene sine, sier Malvik.

Selger unna eiendeler

Ifølge redningsplanen er det anslått at Bjørneviks holdingselskap Taubåtkompaniet sitter på verdier for mellom 80 og 120 millioner kroner, utover eierskapet i Boa Offshore.

Bjørnevik eier 25 prosent av Royal Garden, og det samme gjør medinvestorene Trond Bernhard Brekke, Anna Synnøve Bye og Gunnar Heglund. Medeierne har forkjøpsrett på Bjørneviks andel. Styreleder i Royal Garden Invest, Oddvar Sørtømme, har tidligere sagt til Adresseavisen at Bjørneviks andel legges ut i markedet, og at dagens eiere må vurdere om de vil matche et eventuelt bud.

Helikopter og næringspark

Helikopterselskapet Nordenfjeldske Luftfart og Bjørnviks 28 prosent av Fremo Næringspark skal også selges. Kvalvik vil ikke kommentere salgsprosessene som pågår.

Helitrans, som var driftsselskapet for Bjørneviks helikoptervirksomhet, ble solgt i mars i år.

Bjørnevik synes ikke det er trist å selge disse eiendelene.

- Det er en del av gamet, det er kjøp og salg vi holder på med. Vi kjøper og selger båter også, sier Bjørnevik.

Rammet av oljekrisen

Boa har en flåte på rundt 40 offshoreskip, lektere og taubåter, og det er først og fremst offshoreskipene som har fått merke krisen i oljeservicenæringen. Selskapet har fire av de seks største båtene i opplag, men én av dem starter opp igjen senest i oktober.