På bilsidene i Adresseavisen for ti år siden skrev vi om en Opel Coupé fra Malvik som skiftet eier. Bjørn Haarberg hadde kjøpt sin Opel hos Anco i 1962, spesialbestilt etter Haarbergs sterke oppfordring. Coupé'er ville Anco helst ikke selge.Han som overtok bilen våren 1998, Jan Erik Molde, er oppvokst med Opel og fokusert på Opel-veteraner. En coupé-utgave var for han særdeles interessant. Vi har fått lese hans egen beskrivelse av hvordan han opplevde denne handelen, og der skriver han: «Med tilkjempet ro gikk vi inn i garasjen, og det eneste som opptok meg var å få se bakparten av bilen. Det stemte, det var en coupé!»

Salg ved livets slutt

Anco var altså ikke så villig til å selge coupé-utgaven, og Bjørn Haarberg var også svært nølende til å skille seg fra Opelen han hadde holdt følge med i 36 år. Men våren 1998 var Haarberg alvorlig syk, og det var kona som tok initiativet til at bilen skulle få et nytt hjem hos en som visste å sette pris på den. Samme dag som omtalen av Opel-handelen i Malvik sto i Adresseavisen, sto også dødsannonsen for Bjørn Haarberg. Vemodig. Hverken biler eller mennesker er evigvarende, men Haarbergs Opel har nå fått et nytt liv. I løpet av de ti siste årene har Jan Erik Molde gjennomført en grundig restaurering, og i dag fremstår bilen som like fin som da den forlot Anco i 1962. Utvendig. En full restaurering av interiøret er neste trinn i Jan Eriks Opel-prosjekt. - Jeg bestemte meg for å restaurere en bil skikkelig fra grunnen av i løpet av livet, og det blir denne, opplyser han.

Godt dokumentert

Hele prosessen er godt dokumentert i et fotoalbum, og det er ingen tvil om at dette har vært en omfattende jobb der dørken og nedre deler av karosseriet er skiftet ut. Kvitteringer og annen dokumentasjon er også samlet i en tykk perm. Jan Erik har sans for dokumentasjon, og da han fikk greie på at Opel-registeret hadde planer om å kaste alle arkivkortene de har overtatt etter General Motors Norge, aksjonerte Jan Erik. Han fikk lånt en stor varebil og hentet alt materialet til Trøndelag, og har det nå lagret i et fjøs.Der har han også funnet arkivkortet på sin egen bil, og fått bekreftet at bare 48 Opel Olympia P2 Coupé ble tatt inn til Norge. Så vidt Jan Erik kjenner til, er det bare en til av disse som har overlevd.

GENERAL MOTORS NORGE sitt register over solgte biler i perioden fra 1959 og til midten av åttitallet er nå lagret i et fjøs utenfor Trondheim. Salget av Opel, Vauxhall, Bedford, Chevrolet og Pontiac er dokumentert her.

Foto: Arne Asphjell
Foto: Arne Asphjell
Foto: Arne Asphjell
Foto: Arne Asphjell