– Jeg tenker det må være såpass. Det skulle «bættere» bare mangle, humrer Tommy Belsaas.

Årsregnskapet viser at selskapet hans, Blikkenslager Tommy Belsaas AS, økte salget fra 4,2 millioner kroner i 2020 til 6 millioner kroner i 2021.

– Det er litt som forventet. Så tenker jeg det kunne vært verre med tanke på bemanning og oppdragsmengde. Men alt i alt tenker jeg vi klapper oss på skuldra og tenker det er greit.

Startet i 2018

Belsaas startet med enkeltpersonforetak i 2018, men endret det raskt til aksjeselskap. I dag har teller selskapet sju årsverk, seks faste ansatte og noen mindre stillinger.

De har faste entreprenør-kunder, men har i senere tid også jobbet seg godt inn i privatmarkedet.

– Vi har noen faste samarbeidspartnere vi jobber godt med ja.  I fjor hadde vi også et ganske stort prosjekt i Martenshagen. Det dro av gårde litt, vi hadde både tekking av tak, alt av beslag og fasadearbeid. Alle kunder er like viktige, men dem vi har mest å gjøre for er entreprenørene. Så stiller de også større krav til leveringshastighet. Det leverer vi godt og tjener godt på. Og når de får hjelp tvert bruker de oss også videre.

Balansert ventilasjon

Han merket seg imidlertid økende etterspørsel på én ting i fjor.

– Sammenlignet med tidligere år økte oppdragene litt på boligventilasjon.

– Hvorfor?

– Balansert ventilasjon er jo litt i tida. Kundene må føle at investeringa er verdt for, for det er ei investering. Så liker jeg å tro vi gjør et godt inntrykk med det vi leverer. Man må være litt på hugget, løse ting underveis og sørge for at kvaliteten på sluttproduktet blir ivaretatt.

– Blir 2022 like godt?

– Spør du meg, spør jeg deg. Vi har bra med ordrereserver fram mot ferien. Men vi har normalt sett ganske kort perspektiv, alt fra fem timer til to-tre dager på et og samme prosjekt - med noen større prosjekter innimellom.

Ryktet har alt å si

– Hvor stor rolle spiller det å ha et godt rykte i bransjen?

– Det tror jeg betyr bortimot alt. Vi har gjentatte ganger fått jobber selv om vi ikke nødvendigvis har vært billigst. Så at kundene føler seg trygge på å få god oppfølging og gode løsninger tror jeg betyr alt. Vi driver bevisst heller ikke med prisdumping for å få jobber.

– Hvordan trives du i jobben?

– Ja, hva skal jeg si? Jeg er eneaksjonær og daglig leder. Så jeg har ikke noe valg. Jeg trives med kundekontakten, og det er stas å oppleve kunder som kommer tilbake gang etter gang. Noen dager er drygt hektiske, men har man først hoppet på det er valget tatt og man må leve med det. Men det er så klart en dag av hvert.

foto
Belsaas konsentrerer virksomheten til det lokale markedet. Og det har vært godt med jobber både i det private markedet og entreprenører. Foto: Birger Ringseth

Vil vokse mer

– Og drømmen videre er?

– Jeg har et håp om at vi kan vokse sakte opp til en størrelse hvor jeg kan jobbe mer med administrasjon og utvikling av selskapet. Og at jeg kan ta litt mer av de praktiske jobbene jeg har lyst på. Så ønsker jeg å satse mer på utdanning av flere, for vi sliter med rekrutteringa.

Arbeidsstokken i dag består av ansatte på mellom 24 år til rundt 30 år. Mens Belsaas selv er 47 år.