1038 millioner kroner i samlede driftsinntekter betød en økning på 68 millioner fra 2020, samtidig som milliardgrensen ble passert for første gang.
– Det er en milepæl, det er klart, sier administrerende direktør Frithjof Anderssen, som også er medeier i Motor-Trade-konsernet.
– Så kan det også bli en kortsiktig glede, for bilbransjen er på vei over i en agentmodell. Da vil det ikke være forhandlerne som formelt selger bilen, men vi vil få en provisjon, sier Anderssen.
Leveringsproblemer gir færre nybil-registreringer
Lang historie
Motor-Trade har siden 1937 vært forhandler for Mercedes-Benz i Trøndelag, men Anderssen sier at den tyske bilgiganten allerede har gått over til agentmodellen i blant annet Sverige og Tyskland.
Han legger til grunn at den samme modellen vil bli innført i Norge i løpet av noen år.
– Jeg ser ikke mørkt på det, men det vil bli en annen type virksomhet. Vi vil være langt unna milliardomsetning, sier Anderssen.
Naf ber regjeringen skrote planlagt elbilavgift
Andre tjenester
Han eier halvparten av Motor-Trade Holding gjennom sitt eget investeringsselskap, mens Bertel O. Steen-konsernet eier resten.
I tillegg til salg av nye og brukte person- og varebiler gjennom Motor-Trade AS, består hovedvirksomheten av lastebilverkstedet Trønderlinjen.
I tillegg har de en felles forhandlervirksomhet i Stjørdal sammen med Bertel O. Steen, mens de er medeiere i skade- og lakkgrupperingen Intakt AS.
I fjor kjøpte de også 35 prosent av aksjene i dekkhotellbedriften Trønderdekk, og Anderssen tror at dette er tjenester som blir viktige i fremtiden når både inntjeningen og serviceintervallene på elbiler går ned.
Årsregnskap | |||
Motor-Trade Holding AS konsern | |||
---|---|---|---|
Millioner kroner | 2021 | 2020 | Endr. i % |
Inntekter | 1038,1 | 969,9 | 7 |
Driftsresultat | 44,2 | 41,8 | 5,7 |
Resultat før skatt | 42,3 | 39,6 | 6,8 |
Rekordhøyt bilsalg
Konsernet fikk i fjor et resultat før skatt på 42,3 millioner kroner, en økning fra 39,6 millioner i 2020.
Anderssen sier at hovedårsaken til veksten i fjor rett og slett er et veldig godt bilsalg, og at koronapandemien har vært urettferdig både privat og forretningsmessig.
– Korona har virket positivt på mange bransjer, deriblant bilbransjen, og det har aldri blitt solgt flere biler i Norge enn i fjor, sier han.
Motor-Trade-regnskapet viser også at inntektene fra bilsalget økte med nær 70 millioner kroner i fjor, mens inntektene fra verksted og delesalg falt med snaut 20 millioner.
Leveringsutfordringer
Anderssen peker på at Mercedes-Benz har lansert flere elektriske modeller som har virket positivt på nybilsalget. Samtidig har mangel på komponenter i bilbransjen ført til til dels lange leveringstider.
– Vi har vært rimelig heldig stilt, for vi har vært leveringsdyktige. Men på enkelte av modeller har vi åtte-ni måneders leveringstid, sier han.
Stadig flere velger brukt elbil
Anderssen tror samtidig at leveringstiden har ført til sterk etterspørsel etter brukte biler, der de også ser en endring i markedet.
Denne vinteren har bilistene sett bensin- og dieselpriser langt oppe på 20-tallet per liter, mens strømprisen i Midt-Norge har holdt seg lav.
– Vi ser økt etterspørsel etter elbiler i bruktbilmarkedet, og det tror jeg er en effekt av at bensin- og dieselprisene har steget så kraftig, sier Anderssen.