- Vi håper å komme i gang så raskt som mulig, men det er et komplisert IT-system som skal utvikles, sier administrerende direktør Ole Petter Wie til Aftenposten.no.

Han bekrefter at fristen de jobber mot er fremskyndet fra første halvår til første kvartal 2016.

Han leder det som er kjent som Stein Erik Hagens nettsatsing på mat og dagligvarer. Tre investorgrupperinger har gått sammen om et alternativ til de tradisjonelle fysiske matbutikkene. Investeringsselskapet Sundt, matmilliardær Stein Erik Hagen og hans selskap Komplett, samt Klaveness Marine har alle en eierandel på rundt 30 prosent hver.

Ikke Rapide, men ...

Navnet skjemmer ingen heter det, men det var aldri aktuelt at netthandelen skulle hete Rapide.

- Det er bare et navn som er fint når ingen skal forstå hva vi holder på med, sa Wie til Aftenposten i sommer.

Det virkelige navnet blir marked.no.

- Ja, det er det nye navnet, sier Wie.

Aftenposten kjenner til at en rekke leverandører er kontaktet og svært mange stiller seg positivt til de nye planene. Blant annet mener Nortura at en ny aktør kan være det som redder merkevarene Gilde og Prior etter at dagligvarekjedene satser stadig mer på egne merkevarer.

Foreløpig har ingen Aftenposten har vært i kontakt med signert kontrakt med marked.no.

- Nei, vi har ingen signerte kontrakter ennå. Mottagelsen har vært veldig bra og de fleste sier at de ønsker flere aktører inn på markedet, sier Wie.

Han bekrefter at hovedsatsingen vil være dagligvarer, og foreløpig er det ingen planer for noe særlig annet.

Coop reagerer på navnet

Når Aftenposten ringer Coop og informerer om det nye navnet på Hagens nettsatsing, blir det først stille i den andre enden av telefonen. I dag har de flere butikkjeder, den kjeden går under navnet Coop Marked.

- Det blir litt vanskelig. Coop Marked er et relativt innarbeidet merkenavn allerede, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle-Friis i Coop.

Han ønsker å sjekke hvordan de skal forholde seg til dette navnet med juridisk avdeling, men slår umiddelbart fast:

- Dette ligger tett opp til et godt etablert merke.

Merkevareekspert Monna Nordhagen i Brandlab sier at Rapide trolig har gått gjennom den juridiske diskusjonen av navnet. Navnet er for generisk til at noen kan kreve at de eier det.

Samtidig er det akkurat det generiske hun først reagerte negativt på, men etter å ha smakt på det i noen minutter, endrer hun mening.

- Til en bransje som ikke er helt etablert, trenger vi kanskje slike navn. Jo mer jeg tenker på det, desto bedre er det. Det har to-tre stavelser, det er lett å si, lett å huske, det gir hyggelige assosiasjoner og vi bruker det ikke i den tradisjonelle formen lenger. Vi sier ikke «la oss gå på markedet», sier hun, før hun fortsetter:

- Det er egentlig et veldig bra navn, fylt av positive assosiasjoner som dra tankene bort fra det store kjølelageret de foreløpig forbindes med.

Skal ansette titalls personer

Wie sier til Aftenposten at de heller ikke har signert kontrakter med noen samarbeidspartnere innen transport.

- Dette vil vi klare selv og vil ansette folk og få tak i biler slik at vi kjører selv, sier han.

Hvor mange personer det er snakk om kommer veldig an på hvordan folk mottar det nye selskapet og hvor raskt de starter å handle der. Wie holder også kortene tett inntil brystet når det gjelder hva som er målet for selskapet.

- Vi går ikke ut med tall, det er så mye usikkerhet knyttet til dette, sier Wie.

Selskapet Rapide har søkt Patentstyret om å få marked.no registert som merkevare. Foreløpig er ikke søknaden godkjent.

I søknaden opplyses det at marked.no skal selge matvarer, inventarartikler, gaveartikler, dagligvarer, interiørartikler, husholdningsartikler, digitale informasjonsprodukter, farmasøytiske, veterinære og sanitære preparatrer og medisinsk utstyr.