- Dette er et fantastisk felt, sier Margareth Øvrum, direktør for prosjekter og teknologi i Statoil til Aftenposten.

Denne uken var det tilløp til begeistring da Statoil-ledelsen la frem resultatene av kostnadskuttene for blaserte finansanalytikere i London.

I 2015 godkjente Stortinget utbyggingen av første byggetrinn på 124,6 milliarder. På kapitalmarkedsdagen i London sist uke slapp Statoil nyheten om at prisen blir 88 milliarder, en kostnadsreduksjon på over 30 prosent.

Det hører med til sjeldenhetene at store prosjekter på norsk sokkel blir billigere enn forventet.

I fjor opererte Statoil med at feltet ville blitt lønnsomt med en oljepris på 29 dollar. I London denne uken kunne Statoil-ledelsen fortelle finansmarkedet at det er lønnsomt om oljeprisen holder seg over 20 dollar.

Fredag var oljeprisen på 64,27 dollar fatet, og dollarkursen på 7,9 kroner. Med slike tall vil gigantfeltet Johan Sverdrup gå med enorme 9 millioner 617 tusen 657 kroner i overskudd hver time

- Når det når topproduksjon på 660 000 fat olje i døgnet. Det skjer en tid etter at fase 2 starter i 2022.

Det vil være nok til å lønne nesten 20 sykepleiere i ett år, ifølge lønnsstatistikk fra SSB.

Hva var galt med tallene ?

Det er ikke bare Johan Sverdrup som er blitt billigere. Statoil har presset ned break-even for alle ny felt de skal bygge ut de neste årene. Her er snittprisen 21 dollar fatet.

- Hvordan er det mulig å presse kostnadene ned under bygging, hva var da feil med de første anslagene dere leverte til Stortinget?

- Vi har fått drahjelp av markedet med generelt lavere priser, og vi har fått suksess med norske leverandører. En stor utgift er boring av oljebrønner, og på Johan Sverdrup har vi hatt den beste og mest effektiv borekampanjen noen gang. I dette prosjektet er det blant annet gjort endringer av oljerøret som transporterer oljen, der sparte vi mye penger. I tillegg, det er viktig, ingenting har gått galt med dette prosjektet. Det leveres etter planen. Dette prosjektet går på skinner, sier Øvrum.

Kostnadskuttene holder de?

- Den store usikkerheten her er jo om kostnadene vil stige i takt med høyere oljepris. Hvordan skal dere forhindre det?

- Det er vi opptatt av. Vi har jobbet annerledes, og vi har jobbet med forenklinger. Derfor sier vi at mellom 80 og 85 prosent av de kostnadsreduksjonene vi nå har gjort er varige. Vi har forenklet kontraktene. På Johan Sverdrup er det mye i fase én utbyggingen som vi nå kan kopiere i andre fase. Du får bedre pris om du kjøper to av en ting enn bare en, forklarer hun.

Gullgruve for staten

Dette feltet er gull for selskapene, men også en gullgruve for staten. Statoil, som staten eier 67 prosent av, eier rundt 40 prosent i Johan Sverdrup og er operatør.

Petoro er helstatlig og leverer hele overskuddet til Oljefondet. Selskapene har 78 prosent marginalskatt og en vesentlig del av overskuddet går dermed til staten.