- Regningen sendes til norske bilkjøpere. I verste fall stiger prisene med 80 000 til 90 000 kroner, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i Naf i en pressemelding som ble sendt ut tirsdag 3. september.

Prisstigningen det er snakk om har utgangspunkt i den nye målingsmetoden for CO2 som trer i kraft etter nyttår. Kort fortalt så vil denne metoden som heter Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP), være langt mer nøyaktig i å måle utslipp i forhold til den gamle standarden.

foto
Frykter prishopp: Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

«Antas» å ikke få konsekvenser

Regjeringen har i forbindelse med WLTP-standarden gått ut og sagt at «implementeringen av forordningen antas ikke å få økonomiske konsekvenser for private eller offentlige myndigheter i Norge», men Naf er skeptiske.

- Ingen vet hva avgiftene på bil blir etter nyttår. Nye og bedre målemetoder gir riktigere tall for utslipp, men kan samtidig føre til store prisøkninger på biler. For bilkjøperne er det viktig å sjekke kontraktene sine og ha en god dialog med forhandleren, sier Nils Sødal i Naf.

NAF mener at i verste fall så vil prisene på utslippsbiler med opp til 100 000 kroner. Dette fordi avgiftene nå blir basert på bilens utslipp.

- Alle som skal ha en ladbar hybrid, bensin- eller dieselbil, må være bevisst på å undersøke som best en kan, hvilke rettigheter man har, opplyser NAF.

foto
Ny utslippsbil? Det kan koste deg opp til 100 000 ekstra fra nyttår.

Ingen vet

Selv ikke bilforhandlerne kan gi deg et godt svar på hvor mye den bilen som du ønsker å kjøpe vil koste etter at WLTP-standarden blir aktivert.

- Men uansett så er en dialog med forhandler viktigs, sier Sødal.

- Så spør og grav.

De fleste bilforhandlere bruker en standardkontrakt. Her taes det høyde for ca. seks prosents økning i prisen på bilen. Men visste du at om prisøkningen overstiger dette så har du hevingsrett? NAF anbefaler deg å sjekke nøye om forhandleren har gjort endringer eller tillegg i standardkontrakten.

- Har du rettighetene som står i standardkontraktene, står du sterkt rustet til å få hevet kjøpet dersom din nye bil blir mer enn seks prosent dyrere enn avtalt, sier Sødal.

I verste fall så vet hverken bilforhandlerne, NAF eller regjeringen selv hav bilprisene blir før i midten av september.