– Vi har lenge drømt om en butikk i Midtbyen. Litt skummelt var det å ta over, og vi jobbet mye de første ukene, forteller Heidi Asp Skrogstad.

Hun er ny daglig leder for Te og Kaffehuset i Dronningens gate. Hun og ektemannen Håvard Asp Skrogstad tok over drifta 1. februar.

Den 40 år gamle butikken går så det griner. Inntektene i 2021 havnet på 7,3 millioner kroner: Opp fra 6,6 millioner året før og den høyeste omsetningen noensinne.

Fjorårets årsresultat på 1,2 millioner ble også rekord.

–Te og kaffe er forbruksvarer, noe vi trenger hver dag, sier Heidi.

Mat- og drikkeby

Paret oppgir å alltid ha vært opptatt av god mat og drikke på hjemmebane. De hørte Te og Kaffehuset var til salgs, kikket på 2020-tallene og følte konseptet klaffet med hva de hadde sett etter.

I februar var fjorårets regnskap ferdig. Alle de viktige pilene pekte fortsatt opp.

– I de siste årene har Trondheim virkelig plassert seg på kartet som mat- og drikkebyen i Norge. Som en smal spesialbutikk vil vi styrke den posisjonen enda mer, sier Håvard.

Ekte vare: – Det er stor forskjell på kvalitetste og den klassiske pose-teen som er laget for å spare tid, mener Heidi og Håvard. Foto: Stian Hansen

Store og små butikker i bysentre har meldt om dårlig inntekt under pandemien. Fiskehandleren i Ravnkloa la ned ved nyttår. Din Sko i Nordre gate har opphørssalg. Restauranten og puben O’Learys i Olav Tryggvasons gate er konkurs.

For å nevne noe.

«Svært variabelt», er ordene Børge Beisvåg velger for å beskrive midtbybutikkenes fjorår. Beisvåg er næringspolitisk leder i Næringsforeningen i Trondheimsregionen.

– Jeg er spent på hvor fort byen fylles med folk igjen og når arrangementer kommer på plass. Når får vi til konserter og konferanser? Dette trekker folk til byen, sier han.

Beisvåg jobber nå med et midtbyregnskap for 2021. Han mener nisjebutikker og de som er gode på netthandel klarte seg best gjennom fjoråret.

Overtok de ansatte: Her er Heidi og Håvard med ekspeditør Marthe, som også jobbet med forrige driver. Foto: Stian Hansen

Moderniserer

Te og Kaffehusets nettbutikk er også noe forretningens nye drivere trekker fram som forklaring på de siste års gode tall.

– Norge har hengt litt etter med god kvalitetste, men omsetningen her har vokst hvert år. Jeg er ikke bekymret for arbeidsplassen vår, sier Håvard.

– Fiskehandleren i Ravnkloa mente for få trondhjemmere vil betale for kvalitet. Påvirker det dere?

– Det håper vi ikke. Historien til butikken viser at det er mange som vil betale for kvalitetste og -kaffe, svarer han.

– Hvordan reagerte venner og familie på nyheten om at dere overtar butikken?

– De fleste syntes det var kult. Noen få advarte mot en tenkt «midtbydød». Jeg er ikke bekymret. Man drar til Midtbyen for å oppleve noe annet enn man får på et kjøpesenter. Det er noe eget med det, legger han til.

Heidi og Håvard regner med omsetningen fortsetter veksten, men tror ikke på like godt driftsresultat.

– Vi skal bruke penger på å utvikle og modernisere butikken, uten at det skal bli fremmed for våre faste kunder, sier Håvard.