Snart vil Apple-forhandleren åpne en ny og større butikk i hjembyen Trondheim, ifølge gründer og hovedeier Bjørn Tore Brevik.

- Vi satte oss som mål å nå milliarden allerede i 2009. Vi har vært nære i et par år, så det er godt å komme over, sier Brevik, som i 2014 gjorde comeback som daglig leder i selskapet.

Eplehuset har 21 butikker i Norge, i tillegg til nettbutikk, salg til bedriftskunder og teknisk service. Omsetningen i konsernet økte fra 949,3 millioner kroner i 2014 til 1034,7 millioner i fjor, mens resultatet før skatt økte fra 13,9 til 24,8 millioner kroner.

Overtok åtte

Brevik sier at den største veksten skjer i nettbutikken, men at det ikke har gått på bekostning av omsetningen i butikkene.

- Vi mener bestemt at det vi står for er liv laga, men vi må bare tilpasse oss ytterligere. Ambisjonen vår er å være til stede med salg og opplevelser i alle kanaler. Du kan handle fra stua eller i butikken, og hvis du kjøper i butikken så kan du få varen sendt hjem til deg, sier han.

I 2014 overtok Eplehuset åtte butikker i Norge fra den russisk-eide Apple-forhandleren Humac, mens de solgte sine syv butikker i Danmark til den samme aktøren.

Brevik sier at den største omsetningsveksten i butikk skjedde blant de tidligere Humac-butikkene, noe han ser på som en bekreftelse på at overtakelsen var riktig.

- Vi fikk inn over 100 nye ansatte i løpet av natten, og vi har klart å tjene penger på butikkene, sier han.

Ved utgangen av fjoråret jobbet det til sammen 328 personer i konsernet.

Flytter på Solsiden

I fjor åpnet de ingen nye butikker, men Brevik sier at de har lagt en treårsplan der målet er å øke antall butikker. Det første som skjer er at de flytter butikken på Solsiden, som var den første de startet i 2002.

- Mange har sikkert lurt på hva som skal åpne i det tidligere Jernia-lokalet på Solsiden, og jeg kan røpe at vi skal inn der. Vi har et mål om å åpne før sommeren, og det kommer til å bli en av de største butikkene i hele kjeden, sier han.

I tillegg har de planer om å åpne minst én ny butikk i løpet av året, men Brevik sier at det er for tidlig å fortelle hvor. I 2017 står flere åpninger på planen, og han sier at det er de største norske byene som blir prioritert.

Han sier at de også vil satse enda hardere på salg mot bedrifter, og at de i fjor vant store anbud både med NRK og flere fylkeskommuner. I tillegg skal det i butikkene være egne ansatte som kun jobber mot bedrifter i nærområdet, for å komme tettere på små og mellomstore virksomheter.

- I butikken vår på Aker Brygge så trenger den ansatte bare å ta heisen oppover i etasjene, så fins det mange potensielle kunder, sier han.