Nå vil nordmenn spise mer grønt, også de som ikke er vegetarianere. Dagligvarekjedene varsler at det vil komme stadig flere rene grønnsakprodukter, og dermed forventes det også priskrig på vegetarmat. I alle fall på nyåret når «alle» skal spise sunt.

I det gamle meieriet i Frosta står kokk Bjørnar Buserud med en skje og smaker til en stor kasserolle med kikertgryte.

- Det hjelper ikke om det er sunt dersom det ikke smaker godt, sier kokk Buserud før gryten tømmes over i porsjonspakker som får emballasje med Grønne Folk på.

Klar for nedkjøling: Kikertgryta er i porsjonspakker, nå sender Laura Bovetasevieiere dem til kjøling.

Grønne Folk er en liten nyetablert fabrikk. Ekteparet Ragnhild Eggen Viken og Jonas Viken fra gården Østre Viken eier halvparten, kokkene bak cateringselskapet Hegstad Blakstad og restauranten Røst den andre halvparten. Til sammen har de investert fire millioner kroner og har tre ansatte, kokk Bjørnar Buserud fra Hegstad Blakstad er en av dem.

Lanseres i Oslo

De startet i september og produserer tre ulike hummuser og to grønnsakgryter. Alt selges til Rema.

- Vi i Rema vil være i forkant av vegetartrenden, og det er vi nå. Grønne Folk tok kontakt med oss, fordi de ville lage ferdigretter av grønnsaker som ikke kunne selges ut fra standardkravene. Vi begynte med et testsalg hos ti kjøpmenn i Trondheim, og det ble en umiddelbar suksess. Så snart testperioden var over, ble produktene tilbudt alle kjøpmenn i Trøndelag, og nå har Grønne Folk presentert produktene sine i Oslo, sier Trond Karlsen, salgsjef i Rema 1000 region Trondheim.

Fem produkter: Så lang lager Grønne Folk tre hummuser og to grønnsaksgryter.

Annechen Bugge er matforsker hos Statens institutt for forbruksforskning (SIFO). Hun er ikke overrasket over suksessen.

- Kun to prosent av alle nordmenn oppgir at de er vegetarianere, men hele 20 prosent har blitt såkalte fleksiterianere. Det vil si at de forsøker å spise mer vegetarisk, dette gjelder særlig unge kvinner bosatt i by. Forskning viser at vi kommer til å se en økende spisefrekvens av grønnsaker og frukt, dette fordi flere vil spise sunt og i tillegg velger stadig flere bort rødt kjøtt fordi det ikke er klimavennlig. Selv om ikke antallet vegetarianere øker, vil vi få flere som har flere kjøttefrie-dager, sier Bugge.

Vegetarburger til folket

Ragnhild Eggen Viken mener Grønne Folk har funnet en nisje.

- Vi er de første i landet til å produsere vegetariske ferdigretter kun basert på grønnsaker. Grønnsakene er lokale, det er økologiske belgfrukter og selvdyrkede urter, og alle rettene er helt uten tilsetningsstoffer, sier Viken.

Raus øse: Kikertgryta til kokk Bjørnar Buserud i Grønne Folk er ferdig. Snart havner den i en Rema 1000 butikk.

Foreløpig har de investert sparsommelig, men de håper å vokse.

- Vi har investert på et nivå som gjør at vi berger selv om dette ikke skulle gå, men samtidig har vi lokaler vi kan vokse i. Vi håper å være seks ansatte til sommeren, og kan gjerne blir enda større, sier Viken som mener de kan doble produksjonen med utstyret de har i dag.

Flere produkter testes også ut, blant annet har kokk Buserud satt av noen dager denne uka til å prøve seg frem med ulike burgeroppskrifter. Selvsagt vegetarburger, et produkt Coop allerede har i sin egen vegetarserie Coop Vegetardag.

- I Coops lavpriskjede Extra har vegetarburgerne faktisk solgt over 40 prosent mer gjennom sommeren enn den bestselgende ordinære storfeburgeren. I snitt selger Coop nå nærmere 5000 vegetarburgere i uka, sier Hege Berg-Knutsen, leder for Egne Merkevarer i Coop Norge.

Coop opplyser at deres vegetarburgere produseres i Nederland, mens de andre vegetariske middagsrettene bearbeides i Norge med råvarer fra Tyskland.

Vegansk taco-fyll på salgstoppen

Coop lanserte sin vegetarserie i sommer.

- Dette er en internasjonal trend og i forkant av lanseringen merket vi stor interesse fra våre kunder for vegetaralternativer. De to vegetarburgere vi lanserte først slo særlig godt an. I september lanserte vi derfor flere middagsprodukter som er basert på erteprotein. Konsistensen minner om kjøtt, men er helt kjøttfrie. Vi har også nylig lansert vegetarnuggets, basert på vegetabilsk olje og eggprotein. Dette har også blitt veldig populært og vi selger nå i snitt 2000 pakker i uka, sier Berg-Knutsen.

Bare de siste ukene har Coop solgt over 23.000 vegetarprodukter, og den siste nyheten vegansk tacofyll har blitt salgssuksess.

- Ja, spesielt morsomt er det å se at taco-elskere bytter ut kjøttet med vegansk-fyll, som bare etter noen uker har lagt seg helt i toppen av salgstallene. I tillegg til kunder som unngår dyreprodukter av etiske grunner, ser vi at vegetarserien vår appellerer til en langt bredere kundegruppe som er opptatt av å spise sunnere. Særlig ser vi dette blant unge mennesker. Vi forventer derfor en økende etterspørsel etter denne typen alternativer fremover, og det er all grunn til å tro at vegaterproduktene vil øke, sier Berg-Knutsen.

Må løpe raskt

Rema opplyser at de selger 4000 enheter fra Grønne Folk i uka, dette betyr at de 27 butikkene i Trøndelag i snitt selger 150 produkter i uka hver.

- Det er svært bra til å være det vi fortsatt vil si er et nisjeprodukt. Vi selger mest i sentrum og blant unge, mange av kundene er studenter eller singelhuststander, men de trenger ikke å være vegetarianere. Produktene kan brukes på en kjøttfri-dag eller sammen med kjøtt eller fisk. Salgstallene vil nok stabilisere seg, men så mest sannsynlig ta seg opp på nyåret med alle forsettene, sier salgssjef Karlsen.

- Det kommer garantert flere produkter og med enda større konsum vil prisene presses med, spår Karlsen.

Også Coop jobber med å utvikle enda flere vegetarprodukter.

- Vi planlegger flere lanseringer til neste lanseringsvindu og også utover året. Vi ser at vegetar vil bli en naturlig del av vår sortimentsutvalg. Vi spår aldri priskriger, men vi kan garantere at vi hver dag jobber for å gi våre kunder det beste utvalget til lavest mulig pris, sier Berg-Knutsen.

På Frosta er de også forberedt på at vegetartrenden bare blir større.

- Lokal, sunn og vegetarisk mat er i tiden, og vi kan bygge oss opp og levere til hele landet, sier Viken, mens Buserud har mange oppskriftsidéer. Selv om kokken selv ikke er vegetarianer tenker han grønnsaker døgnet rundt.

- Vi frykter selvsagt at jo større trenden blir, jo flere større aktører vil det kommer på banen. Men vi har et forsprang og nå må vi bare løpe raskt, sier Buserud.