Selskapet bak Sirkus Shopping, Hoff Handel AS, leverte for 2015 en omsetning på rundt 74,7 millioner kroner, noe som er en nedgang på nesten 3,8 millioner fra året før.

Selskapet leverte et negativt resultat før skatt på snaut to millioner for 2015, en vesentlig forbedring fra året før hvor de endte på drøyt 14 millioner i underskudd. Selskapets driftsresultat på i overkant av 44 millioner kroner, en bedring på snaut millionen fra året før, ble i stor grad spist opp av finanskostnader knyttet til et lån på snaut 869 millioner kroner.

Voldsom utbygging

Det samlede årsresultatet endte på 227.386 kroner, en betydelig oppgang fra fjorårets underskudd på nesten 13,5 millioner kroner.

- Kjøpesenteret har en omsetningsøkning hittil i år på 3,5 prosent og en økning i antall kunder på 4 prosent. Det skjer en voldsom utbygging i områdene rundt senteret, og vi forventer at denne positive trenden vil gjøre at økningen i antall kunder vil fortsette. Resultatet vårt bekrefter denne trenden med en kraftig resultatforbedring, skriver styreleder Hans Hoff i Hoff Handel AS i en SMS til Adresseavisen.

Konkurser

Kjøpesenteret har vært rammet av en rekke konkurser siden de åpnet dørene for snaut fire år siden. I juli 2013 måtte spisestedet Noora stenge dørene. De forklarte da konkursen med at det ble dyrere enn planlagt å holde driften gående, samtidig som at besøkstallene ikke ble helt som de hadde regnet med. Et snaut år senere var det over for en klesbutikk på senteret etter at selskapet som eide den, og en klesbutikk på Lade Arena, begjærte oppbud. Klesbutikken lå på samme sted som spisestedet hadde vært tidligere.

Høsten 2014 var det to nye konkurser ved senteret. Først vasket de kjøkkenet på den indiske restauranten Curry & Karma for siste gang, og noen uker senere måtte Noora Café pakke sammen kaffekoppene for andre gang på ett år. En konkurs som nok en gang ble forklart med for lave besøkstall til å dekke kostnadene.

Sommeren 2015 var det ikke et spisested, men en kjøkkenutstyrsbutikk som måtte gi seg da Traktøren stengte dørene. Også denne gangen var høye kostnader og få kunder forklaringen fra eierne av butikken. Måneder senere, i oktober samme år, måtte også Tilbords-butikken ved senteret begjære oppbud.

For to måneder siden begjærte gave- og interiørbutikken Browns seg konkurs. Daglig leder Irene Brown sa da til Adresseavisen at det var for høye kostnader knyttet til å være på senteret, at det ikke var nok kunder, og at åpningstidene var for lange til at det var lønnsomt å ha butikk der. Denne begrunnelsen stilte Siri Linnea Hjulstad Hammer seg bak da hennes klesbutikk Zizzi på torsdag i forrige uke måtte begjære seg konkurs.

- Vi har en ledighet i arealer på 2,5 prosent, noe som er svært lavt for bransjen. At noen konsepter ikke fungerer må en regne med, skriver styrelederen.