– Jeg tar opp kampen mot internasjonale hundefôr-aktører, sier Ole Hustad og viser til at kjente merker som blant annet Hills, Eukaneba, Pedigree og Royal Canin er merkevarer som eies av store internasjonale kjeder som Nestlé, Mars og PepsiCo.

Hustad er opprinnelig fra Trondheim, men er nå bosatt i Oslo. Der bor han sammen med samboer, barn og hunden Jomjom, som er det matfar kaller et resultat av en herlig eventyrblanding. En liten kompis med buskete ører, og navnet bak det nye hundefôret Jomjom. Jomjom produseres i Vaksdal utenfor Bergen, og er utviklet i samarbeid med trønderen Hallgeir Sterten.

Det var Jomjom som fikk navnet sitt på de nye sekkene med hundefôr, men det var egentlig Hustad sin tidligere hund Max som satte matfar på ideen.

Ole Hustad var nylig en tur innom barndomsbyen Trondheim. Jomjom kunne derimot ikke være med på flyet og holdt seg hjemme i Oslo. Foto: Terje Svaan

Rekordmange pandemi-hunder

– Max spiste ti kilo fôr i uka, og jeg tenkte at dette kunne jeg fått levert på døra. Da ville jeg aldri gått tom, sier Hustad og det er det som er forretningsideen: Et kortreist og bærekraftig hundefôr produsert i Norge, som leveres hjem til folk med avisbudene.

At markedet er der er Hustad sikker på.

– Vi skal ta posisjon i dette markedet som er på anslagsvis fem milliarder i Norge. Det er 500 000 registrerte hunder i Norge, og man antar at det i tillegg er noen hundre tusen uregistrerte, sier Hustad.

Det ble mange flere hunder under pandemien, da mange var mer hjemme og hadde mer tid.

Norsk Kennel Klub (NKK) registrerte en økning på rundt ti prosent på antallet nye hunder det første året med pandemi. Året etter økte dette ytterligere. I 2021 ble det registrert 37 314 rasehunder i NKK, det er en økning på over 27 prosent sammenlignet med året før.

Kortreist og bærekraftig

Hustad har jobbet i reklamebransjen i mer enn 20 år, det er dermed en helt ny bransje han nå kaster seg inn i.

– Da jeg skulle finne på noe nytt, så tenkte jeg at det ville vært artig med mitt eget produkt. Det har jeg nå, og dette er både et produkt og en forretningsidé jeg har stor tro på, sier Hustad som understreker at fôret Jomjom kommer med smaksgaranti. Rundt 40 hunder har vært på smaking mens oppskriften har blitt spikret, og hundeeieren får pengene tilbake om den firbeinte i familien ikke er fornøyd med serveringa. Men like viktig er det at dette er et fôr Hustad kan stå inne for moralsk.

– Jeg mener at vi må slutte å gi hundene våre tørrfôr som har så høyt kjøttinnhold at du og jeg kunne spist det. Enda dummere blir det når hundematen er transportert fra Canada til Norge med båt. Hva skjedde med å bruke hele dyret? Hva skjedde med å bruke avskjær? Jomjom er laget på restproduksjon av norsk kylling og laks som blir kjørt gjennom en hydrolyseprosess. Hydrolyseprosessen fører til at hundene kan ta opp fem ganger så mye protein, sier Hustad.

Jomjom er laget på restproduksjon av norsk kylling og laks. Foto: Terje Svaan

Uten investorer

Hustad er også begeistret for tanken på at fôret kun selges som en abonnementsløsning, det blir altså ikke mulig å kjøpe Jomjom på tradisjonelle butikker.

– Avisbudene går jo sine runder hver dag uansett, og dermed er dette den mest miljøvennlige veien hjem til folk. Avisbudene har en begrensing på hvor tungt de kan bære. De kan ikke bære noe som er mer enn fem kilo, og dermed har vi tilpasset oss det og har fôret i sekker på fem kilo. Det er greit, for det er mest håndterlig både for bud og hundeeier. Nå kommer sekkene i litt mindre størrelser med hank og glidelås, sier Hustad.

Jomjom er tegnet på hundefôrsekkene, som alle er på fem kilo hver. Foto: Terje Svaan

Hustad har satt i gang produksjon og salg av Jomjom uten investorer.

– Her er det så langt kun brukt egne sparepenger. Jeg fikk det jeg mener er en god forretningsidé, og så har tenkt: Nå skal jeg se hvor langt jeg kan komme uten penger utenfra. Jeg har kommet så langt at salget er i gang, og da tror jeg dette er levedyktig, sier Hustad som har etablert selskapet Jomjom Industrier AS.