JMs første prosjekt i byen er Strindalia-utbyggingen ved Brundalen, der selskapet nå har solgt rundt halvparten av de 310 leilighetene de skal bygge der.

– Strindalia var faktisk det mestselgende prosjektet utenfor sentrum i fjor, og det tredje mest solgte i Trondheim totalt, så det er artig at vi som en ny aktør lykkes, sier prosjektsjef Ragnar Husby i JM Norge, som forteller at de totalt solgte boliger for rundt 400 millioner kroner i Trondheim i 2021.

Adresseavisen møter Husby og Petter Sunde i arbeidsbrakkene på Strindalia, der selskapet har ferdigstilt to av de til sammen elleve blokkene de skal føre opp.

De to første byggetrinnene på Strindalia består av 174 leiligheter, og JM har opsjon på å bygge 136 til. Foto: Morten Antonsen

JM har også begynt med utbyggingen Sjetneliv i Sjetnmarka, der de skal bygge rundt 122 leiligheter etter at selskapet overtok en del av Hallsteingård-utbyggingen.

Til våren begynner de også salget av de 64 leilighetene de skal bygge i Nils Uhlin Hansens veg på Stavset, mens de nylig overtok en del av utbyggingsprosjektet Flatåsen Nordre der de skal bygge 177 leiligheter fordelt på fire blokker.

– Blant de seks største

– Vi har totalt 673 boliger på alle prosjektene, der 224 av dem enten er solgt eller i produksjon, sier Sunde.

Petter Sunde er sjef for JM Norges region Vest. Foto: Morten Antonsen

De sier at målet er å ha en stabil produksjon av 150 til 200 nye boliger i året, og et tilsvarende salg vil gi dem en markedsandel på rundt ti prosent i Trondheim.

– Da vil vi være en av de seks største i Trondheim, og der er vi allerede i dag, sier Ragnar Husby.

Lokale partnere

JM Norge er et datterselskap i det svenske JM-konsernet, som er notert på børsen i Stockholm.

Selskapet etablerte seg i Norge i 1998 gjennom kjøpet av byggefirmaet Byggholt, og de startet sine første prosjekter i Trondheim for fire år siden.

LES OGSÅ: Her bygger en av Nordens største boligbyggere i Trondheim for første gang

Selskapet har nå ti ansatte i Trondheim, og Sunde sier at de vil fortsette å ansette flere dyktige medarbeidere og gjerne med lokal tilhørighet. Han sier at de i samsvar med økt aktivitet også ønsker langsiktig samarbeid med leverandør og entreprenører.

– Vi har rammeavtaler med enkelte faggrupper i Trondheim, men det er ønskelig å etablere avtaler innen store faggruppene, eksempelvis tømrerfirma. Vi er åpen for å bli kontaktet av seriøse aktører som ønsker samarbeid for fornøyde boligkjøpere. Å kunne inngå avtaler med lokale firmaer gjør at vi får en trygghet knyttet til både forutsigbarhet, stabilitet og kvalitet, sier Sunde

Slik ser JM for seg utbyggingen på Stavset, der de skal bygge 64 leiligheter. Foto: Illustrasjon/JM

Selskapet deler ikke ut totalentrepriser, men er selv byggherre for prosjektene. Prosjektene gjennomføres ved byggherrestyrte underentrepriser.

– Å kunne inngå avtaler med lokale firmaer gjør at vi får en trygghet knyttet til både forutsigbarhet, stabilitet og kvalitet, sier Sunde.

Miljømerke

De to første byggetrinnene på Strindalia består av 174 boliger, der de første kjøperne flyttet inn i fjor høst. I tillegg har de opsjon på et tredje byggetrinn med 136 leiligheter.

JM er i ferd med å gjøre ferdig den tredje av blokkene på Strindalia-området. Foto: Morten Antonsen

Sunde sier at de er opptatt av bærekraft, og at de er stolte over å være den første utbyggeren i Trondheim med et prosjekt som har fått det offisielle miljømerket Svanemerket.

Det stiller krav til blant materialbruk, ventilasjon og energiforbruk, og på Strindalia har de en ansatt i en 50 prosent stilling som sørger for at leverandørene følger kravene.

Det fører til at JM får billigere finansiering gjennom såkalte grønne byggelån, mens kundene kan søke om grønt boliglån hos banken.

– Akkurat dette tror jeg vil bli strammet tydeligere inn av finansmarkedene. Hvis du ikke har en tydelig grønn profil og etterlever den, så får du ikke den beste finansieringen, om du i det hele tatt får finansiering, sier Sunde, som forteller at de også er tilknyttet nettverket Pådriv som skal bidra til bærekraftig byutvikling i Trondheim.

Ifølge Petter Sunde er JM det første selskapet i Norge som har svanemerket samtlige boliger i en egen produksjon. Foto: Morten Antonsen

– Vi provoserer ikke

Strindalia-utbyggingen skjer på jordene som tidligere tilhørte Granåsen gård, og i likhet med tomteområdene i Sjetnmarka og på Flatåsen ble de kjøpt fra utviklingsselskapet Heimdal Eiendom.

Selskapet har en egen ansatt i Trondheim med ansvar for eiendomskjøp, og Sunde og Husby sier at de kontinuerlig leter etter nye prosjekter.

Husby sier at de også har vært heldige med både kommunens arealplan og skolekapasitet, ettersom ingen av prosjektene har blitt stanset eller satt på vent.

– Vi holder oss innenfor reguleringsplanens begrensinger. Vi provoserer ikke byplankontoret, men vi jobber med dem. Da får vi også prosjektene raskere i produksjon, sier Husby, som skryter av både politikerne og administrasjonen i kommunen.

Han er ikke enig i at tilbakeføringen av enkelte utbyggingsområder til landbruksformål har skapt uforutsigbarhet.

– Nei, men hvis du strekker strikken for langt, så ryker den. Så enkelt er det, sier han.

Prosjektsjef Ragnar Husby sier at de er opptatt av å spille på lag med Trondheim kommune. Foto: Morten Antonsen

Størst i byen

Trondheims største boligbygger er selskapet Heimdal Bolig, som i fjor solgte 315 boliger til en verdi av 1,4 milliarder kroner, ifølge nettstedet Estate Nyheter.

Det var en økning fra 295 boliger til en verdi av 1,2 milliarder kroner i 2020, og var ny rekord for selskapet som nå eies av administrerende direktør Roar Munkhaugen prosjektdirektør Børge Aunaas.

En oversikt fra Heimdal Eiendomsmegling viser at det ble solgt vel 1900 nye boliger til sammen i Trondheim i fjor, noe som gir Heimdal Bolig en markedsandel på 17 prosent.

Konkurransen fra nasjonale aktører som blant annet JM Norge, Nordr og Fredensborg, gjør derimot at Munkhaugen tror det blir vanskeligere å opprettholde markedsandelene fremover.

– Det er klart vi merker stor konkurranse fra de store riksdekkende boligbyggerne nå. Det er det ikke tvil om, sier Munkhaugen til Adresseavisen.

Han sier samtidig at de ikke har noe mål om å være størst i byen, men at målet er å selge mellom 300 og 450 boliger i året.

– Vi prøver å være tilstede i de fleste bydelene med alle boligtyper, sier Munkhaugen.