I tillegg har lønnsutgiftene gått tilsvarende ned.

Miss Organic ble en bedre butikk da Bente Gätzschmann ga opp drømmen om kjøpesenter og flyttet butikken med økologiske velværeprodukter til Thomas Angells gate. Her fikk hun attpåtil en fire ganger så stor butikk, og kundene legger igjen gjennomsnittlig hundre kroner mer enn de gjorde på kjøpesenter.

Kortere åpningstider

Nisjebutikkene har gjerne kort levetid i kjøpesenter, og bare forrige uke ga to butikker opp. Happymum la ned på City Lade og Browns gikk konkurs på Sirkus Shopping.

Gätzschmann vet mye om kjøpesenterlivet, hun var selv senterleder på Solsiden kjøpesenter de åtte første årene etter at senteret åpnet. September 2014 åpnet hun sin egen nisjebutikk i andre etasje på samme kjøpesenter, men like før jul i fjor tok hun med seg butikken til Midtbyen.

- Den største forskjellen for oss som er små er selvsagt åpningstiden. På et kjøpesenter må du holde åpent fra ni til ni, mens i Midtbyen er det bare åpent fra klokka 10.00 til 18.00. Jeg har dermed nesten halvert lønnskostnadene, uten at kortere åpningstid har gått utover salget. Erfaringsmessig er de første to-tre timene på morgenen og de siste to-tre timene om kvelden lite lønnsomme på senter, sier Gätzschmann.

Ulike kontrakter

Gätzschmann er blant dem som ønsker seg mer mangfold på kjøpesenter.

- Sentertettheten i Trondheim er enorm. Det har kommet stadig flere kjøpesenter, men uten at befolkningstallet har økt tilsvarende. Sentrene har ofte de samme butikkene og når vindusutstillinger og tilbud er de samme er det lite som skiller sentrene fra hverandre, mener Gätzschmann.

Det er kostbart å etablere seg med egen butikk på senter, og Gätzschmann mener derfor nisjebutikker burde fått andre betingelser.

- De store kjedene har ofte råd til kostbare leie og de har råd til å ikke gjøre det så bra, siden det er andre butikker i kjeden som gjør det bedre. Lange leiekontrakter og bankgarantier innebærer at mange må ta pant i eget hus. Man ser ofte i løpet av første året om butikken kan overleve i et senter. Lange kontrakter gjør at man ikke kommer seg ut, ikke før butikken er konkurs og bankgarantien på gjerne 6-9 måneder trår i kraft. Når pantet skal realiseres kan konsekvensen være dramatisk for den som har satset. Det er krevende å ha like vilkår som de store kjedene allerede fra starten, sier Gätzschmann som skulle ønsket senter ser mangfold som et konkurransefortrinn.

- Små nisjebutikker burde kunne skrevet kontrakter på for eksempel kun ett år og bankgarantien burde ikke gjeldt før etter ett år. For det tar tid å etablere seg, og med andre betingelser har du også muligheten til å komme deg ut av kontrakten uten å miste alt.

Bevisste bykunder

Gätzschmann skal utvide Miss Organic med å også selge økologiske matvarer og det kommer en avdeling for skjønnhetspleie.

- Da blir vi en økologisk totalleverandør. Vi har helt klart fått en bedre hverdag her i Midtbyen enn på kjøpesenter. Jeg håper flere eiere av nisjebutikker gjør som jeg og flytter butikken inn til sentrum. Konkurransen er stor over alt om butikken ligger i sentrum eller i et senter, men beliggenhet er viktig uansett hvor du er. At sentrum er dødt stemmer i alle fall ikke, sier Gätzschmann.

Det skader heller ikke at den gjennomsnittlige kunden legger igjen mer penger.

- Konkurransesituasjonen er stor med mange kjøpesenter i og utenfor Trondheim, og folk trenger ikke lenger å handle til fullpris, for det er alltid et eller annet salg. Her har vi derimot flere bevisste kunder som ikke er så opptatt av salg. Det viktigste for dem er at vi har en spennende butikk med gode varer og god service. Kundene som kommer hit bruker mer tid og setter pris på god hjelp, de har ikke bare ramlet inn på grunn av et tilbud.