Under Dalseggs ledelse har Ranheim-bedriften halvert antall ansatte og lagt ned en rekke fabrikker, men samtidig har store underskudd blitt snudd til plusstall.

Dalsegg tiltrådte som konsernsjef i Grilstad i 2009, og hadde tidligere jobbet for blant annet Nortura og Orkla.

Han sier at han nå ønsker å trappe ned.

- Jeg har vært her i snart ni år og har gjennomført de omstillingene vi skulle gjøre. Jeg blir 62 år til sommeren, og etter godt over 25 år som toppsjef er det riktig å gjøre noe annet, sier Dalsegg til Adresseavisen.

Sammenslåing

To år før Dalsegg tiltrådte hadde Grilstad slått seg sammen med konkurrenten Spis, og blitt den største utfordreren til samvirkekonsernet Nortura. Grilstads omsetning mangedoblet seg, men i 2008 og 2009 fikk det sammenslåtte konsernet et samlet underskudd før skatt på over 300 millioner kroner.

Snart ti år senere har 13 av 18 fabrikker blitt lagt, og antall ansatte har gått fra rundt 900 til 450. Konsernets resultatet før skatt på 77,9 millioner i 2016 var tidenes beste, og Dalsegg sier at overskuddet i fjor ble på omtrent samme nivå.

På spørsmål om tiltakene har gjort ham til en populær sjef, svarer han:

- Jeg er ikke riktig mann å spørre, men jeg tror de fleste har hatt respekt for de tingene vi har gjort. Vi har ikke hatt en eneste arbeidsrettssak, og vi har vært opptatt av å gjøre ting ordentlig, sier han.

- Men det har vært tøffe tak?

- Ja, men vi sto helt på kanten økonomisk i 2009, så vi måtte ta grep. Men det har vært en spennende og interessant reise, sier Dalsegg.

Oppkjøp

Grilstad har nå produksjon på Ranheim, på Stranda på Sunnmøre, i Åsen i Nord-Trøndelag og i Brumunddal. I tillegg har de en fabrikk i Østersund i Sverige.

I 2016 gjorde konsernet også sin første utvidelse på flere år, gjennom oppkjøpet av Tind Spekemat på Sunnmøre.

Grilstad har nå annonser ute der de søker etter ny toppsjef. Dalsegg sier at han skal fortsette som konsernsjef til en ny sjef på plass, og at også skal stå til disposisjon etterpå hvis styret og den nye konsernsjefen ønsker det. Men han ønsker ikke å gi noen råd om videre utvikling av konsernet til den som blir ny sjef.

- Det må vedkommende finne ut av selv, men virksomheten må bygges videre, sier Dalsegg, som mener at Grilstad nå er solid.

- Vi har tre hovedmerkevarer, Grilstad, Stranda og Tind, som står veldig støtt. Vi er suveren markedsleder på både spekepølse og spekemat, så vi står veldig, veldig støtt, sier han.

På spørsmål om hva han selv skal gjøre mer av når han slutter som konsernsjef, svarer Dalsegg:

- Jeg skal bruke mer tid på familie og fritid. Jeg liker å fiske og jakte, og når man blir eldre så bør man kanskje sørge for at man holder seg litt bedre i form, sier han.

Solid: Odd Arne Dalsegg sier at Grilstads merkevarer står veldig støtt i det norske markedet. Foto: Håvard Jensen, Adresseavisen

God tid

Hovedeierne av Grilstad er brødrene Anton og Erling Jenssen, som eier 61,6 prosent av konsernet via selskapet Jenssen Holding AS. Det Oslo-baserte fondsselskapet Reiten & Co eier 33,4 prosent, mens styreleder Asbjørn Reinkind eier de siste fem prosentene.

Reinkind sier at de ikke har det travelt med å få på plass en ny toppsjef.

- Dette er kandidater som normalt vil ha en lang oppsigelsestid, men vi håper å få en ny konsernsjef på plass i løpet av året, sier han.