– Å starte opp som bilprodusent er ekstremt krevende. For å utvikle en bil kreves det milliarder i kapital og masse spisskompetanse, sier Unni Berge, som er leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen.

Selskapet Fresco Motors har derimot 159 000 kroner på konto, negativ egenkapital og 280 000 kroner i gjeld, ifølge regnskapet for fjoråret.

Likevel hevder selskapet at det skal produsere en elbil med rekkevidde på 1000 kilometer og plass til åtte personer. Kunder kan forhåndsbestille allerede nå hvis de punger ut 10 000 kroner, eller de kan bestille den for én million.

– Oppstartsbedrifter i bilbransjen domineres av aktører som er svært kapitalsterke, og det må de være for å lykkes. Så langt er det lite av den tilgjengelige informasjonen som tyder på at de har det som skal til for å få realisert en slik bil, sier Berge om selskapet.

Unni Berge er leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i medlemsorganisasjonen Elbilforeningen. Foto: Elbilforeningen

Internasjonal omtale

Adresseavisen skrev for to og et halvt år siden om selskapet Fresco Motors og mannen bak, den nå 30 år gamle trondheimsmannen Espen Kvalvik.

LES OGSÅ: Trønder (28) vil lage verdens raskeste elbil. Eksperter har ingen tro på prosjektet

Da hadde han lansert bilmodellen «Reverie», som med en toppfart på 300 kilometer i timen, 0-100 km/t på to sekunder og en rekkevidde på 1000 kilometer per lading ville overgå Teslas modeller.

Bilmodellen fikk omtale i en lang rekke av norske og internasjonale nettaviser, og investorer ble bedt om å melde sin interesse.

Modellen «Reverie» fikk internasjonal omtale, men ble aldri realisert. Foto: Faksimiler

Samtidig viste regnskapet at det ikke var noen reell aktivitet i selskapet, og det kom heller ikke noen flere oppdateringer om «Reverie».

I år har selskapet derimot kommet på banen igjen med den nye modellen «Fresco XL».

«Vi har gått fra et tradisjonelt design til et som er svært futuristisk. Siden vi har valgt å droppe historiske og tradisjonelle former, kan vi trygt si at det ikke er noen kjøretøy ute på veiene i dag som ser ut som Fresco XL. Den er som et friskt pust», sier Kvalvik i pressemeldingen på engelsk som ble sendt ut 18. januar.

Kvalvik har ikke besvart gjentatte henvendelser på e-post i forbindelse med denne artikkelen.

– Trenger helt andre summer

Professor Torgeir Welo leder Institutt for maskinteknikk og produksjon ved NTNU, og har mange år bak seg i bilindustrien i USA og Europa. Han var skeptisk da Fresco Motors lanserte «Reverie», og sier at det tydeligvis ikke har skjedd så mye siden.

Ifølge regnskapene har Fresco Motors hatt kostnader på til sammen 182 216 kroner de siste to årene, og det samlede underskuddet er på snaut 165 000 kroner i samme periode.

– Årsregnskapet reflekterer at det ikke har vært noen særlig aktivitet, og det står ikke helt i stil med hva de gikk ut med for to og et halvt år siden. Hadde de gjort fremskritt, så ville vi sett helt andre negative tall, sier Welo, som kaller summene i regnskapene for småpenger.

– De kan kanskje lage skallet på en bil, men skal du utvikle en helt ny bil så trenger du helt andre summer. Så langt har de bare vist frem 3D-modeller som enhver kunne laget på gutterommet, sier Welo.

NTNU-professor Torgeir Welo har mange år bak seg i bilindustrien i USA og Europa. Foto: Marianne Tønset

Vil lokke investorer

Selskapet har også laget et såkalt investorprospekt, der investorer kan kjøpe aksjer i selskapet for 10 000 kroner per stykk.

Ifølge prospektet ønsker de å selge 600 aksjer, noe som i tilfelle vil tilføre selskapet seks millioner kroner i ny kapital.

Av prospektet går det også frem at det allerede er utstedt 10 028 000 aksjer i Fresco Motors, så prisen på de nye aksjene tilsier dermed en selskapsverdi på over 100 milliarder kroner (omtrent det samme som gjødselgiganten Yara).

Ifølge prospektet skal pengene fra aksjesalget brukes til å utvikle en prototyp, og i tillegg dekke videre produktutvikling, lønn, nyansettelser og kontorer.

Torgeir Welo sier at seks millioner kroner i praksis er ingenting når man skal utvikle en helt ny bil fra innerst til ytterst, selv om de skulle ha andre samarbeidspartnere.

– Hvis de hadde lagt på to nuller, så hadde det kanskje vært realistisk å etablere en funksjonell bil for småserietilvirkning, sier han.

Selskapet har laget både et investorprospekt og en presentasjon der de ber om seks millioner kroner i ny kapital fra investorer. Foto: Skjermbilde fra presentasjon

– Gikk inn med penger

På hjemmesiden til Fresco Motors står det også sitater fra personer som allerede skal ha investert i selskapet, og Adresseavisen har snakket med en vestlending som bekrefter at han gikk inn med penger etter lanseringen av den første modellen.

Mannen ønsker ikke å si hvor mye han har investert, men sier at han ikke oppfatter pengene som tapt.

– Det skjedde noe hele tiden, og jeg fikk tilbakemeldinger om hva de gjorde. De holder fortsatt på, men de har endret typen bil, sier mannen.

En kapitalforhøyelse som ble meldt til Brønnøysundregistrene i januar i år, kan også tyde på at selskapets gjeld på 280 000 kroner i realiteten er penger som investorer har gått inn med.

To nye «direktører»

Da Adresseavisen i 2019 spurte Kvalvik om hans egen kompetanse, så var svaret at han hadde over gjennomsnittet høy interesse og direkte erfaring med biler, og at han i over fire år hadde jobbet med en teoretisk studie av hvordan det var mulig å starte en bilbedrift i Norge.

Da listet selskapet opp et angivelig lederteam på syv personer, i tillegg til Kvalvik selv. Kvalvik er fortsatt styreleder og sjef i selskapet, men ingen av de øvrige syv er lenger nevnt.

I stedet er to nye personer oppført som henholdsvis finansdirektør og driftsdirektør og styremedlemmer. Ingen av de har tilsynelatende erfaring fra bilbransjen, rent bortsett fra at de også har lansert planer for en elektrisk motorsykkel sammen med Kvalvik.

Selskapet har i tillegg fått med seg en brite og en tysker i et såkalt rådgivende styre. Briten Steve Cobert har ifølge egen nettside lang erfaring med overflatemodellering for bilbransjen, men ville ikke uttale seg om Fresco Motors da Adresseavisen ringte ham.

Han bekreftet bare at han var rådgiver for selskapet.

– Espen ba meg om å ikke snakke med journalister, sier Cobert.

Designet på den nye bilen har blitt sammenlignet med en datamus med hjul og lykter. Foto: Skjermbilde fra Fresco Motors hjemmeside

– Ekstremt kapitalkrevende

Odd Erik Skavold Lystad er journalist i nettavisen Bilbransje24, som følger bilbransjen tett. Han sier at han kjenner Fresco Motors kun fra nettsidene deres, men at det generelt er mange som nå forsøker å etablere nye elbilmerker.

– For 20 år siden var det veldig populært å lansere et nytt sportsbilmerke, men der bare en eller to av 200 forsøk faktisk ble produsert. Nå skal alle starte et elektrisk bilmerke, fordi de har sett at Tesla har lyktes, sier Lystad.

– Men det er ekstremt kapitalkrevende og krever mye tid og ressurser, så det er ikke bare bare, sier han.

Lystad sier at det virker som om Fresco Motors vil la en ekstern produsent lage en prototyp for dem, og at det ikke er uvanlig i bransjen.

– Men allerede der begynner ting å koste mye penger. For seks millioner kroner får de kanskje laget en modellbil, men en fullskala prototyp vil nok koste mye mer enn det, sier Lystad, som sier at det fortsatt vil være en lang vei frem til produksjonen.

– Du skal bygge en del prototyper som må fungere, og når du nærmer deg produksjonsversjonen, så må du blant annet fysisk knuse noen biler under kollisjonstestingen, sier Lystad, som mener det trengs en «båtlast» med penger for å lykkes.

Lanserte storslått hovedkvarter

Fresco Motors var tidligere oppført med adresse i en leilighet i Trondheim, men i januar i år ble adressen endret til en bygård i Oslo der den angivelige finansdirektøren også har adresse.

Den 8. mars i år publiserte selskapet en pressemelding om sitt «langsiktige mål», nemlig et hovedkvarter med blant annet kontorer, underjordiske produksjonsanlegg, kjøpesentre, leilighetsbygg og parkanlegg.

Slik fremstilles det planlagte hovedkvarteret på hjemmesiden til selskapet. Foto: Skjermbilde fra Fresco Motors hjemmeside

Ifølge pressemeldingen legger selskapet opp til en slags internasjonal konkurranse om å bli vertskap for hovedkvarteret, eller Fresco Campus som de kaller det.

«Det er på tide å revurdere måten vi både jobber og lever på. Gjennom Fresco Campus har vi som mål å skape en balanse mellom disse to elementene, samtidig som vi gjør det gjennom et energipositivt anlegg», uttaler de.

Adresseavisen har på ulike måter forsøkt å kontakte personene som skal være tilknyttet Fresco Motors. De eneste som har besvart henvendelsene er briten Steve Cobert og investoren fra Vestlandet.