Både Coop og Norgesgruppen hadde større sammenlignbar vekst enn Rema i 2016. Bunnpris hadde størst tilbakegang i sine eksisterende butikker.

Adresseavisen har fått tilgang til uoffisielle tall fra analysebyrået Nielsen som viser utviklingen i omsetningen i kjedenes eksisterende butikker, såkalt sammenlignbar eller organisk vekst.

Står stille: Allerede i sommer fortalte Ole Robert Reitan om markedsvekst på knappe 0,4 prosent. 2016 ser ut til å ende enda lavere for landets største dagligvarekjede.

Oversikten viser at mens Kiwi og Extra knives rundt en økning på rundt fem prosent hver, står Rema 1000 nesten stille med en organisk vekst på beskjedne 0,29 prosent. I prosent, er det bare Bunnpris og Coop Mega av alle kjedene som vokser mindre enn landets største kjede, Rema 1000.

Les også: Tøft Rema-år er bakteppe for «Æ»

Lav vekst også i fjor

Etter det Adresseavisen erfarer, er bildet ganske likt også hva gjelder utvikling i markedsandeler for Rema 1000.

I august 2016 uttalte Rema-topp Ole Robert Reitan til Adresseavisen at han ikke var fornøyd med kjedens markedsvekst på 0,4 prosent så langt det året. Ifølge opplysninger fra kilder utenfor Rema, ser det ut til at 2016 endte enda lavere, nemlig 0,2 prosent. Blir det fasiten, holder Rema seg godt under kjedens svært lave vekst i 2015 som var på en 0,5 prosent.

Adresseavisen har fremlagt de uoffisielle Rema-tallene for kjeden som i en e-post kommenterer utviklingen slik:

«2016 var et veldig bra år for våre kjøpmenn og Rema 1000, selv om vi hadde ønsket oss en høyere vekst. Vi har jo tidligere sagt at det har vært et år der vi skulle gjøre endringer for økt vekst. Det er derfor gledelig å se at vi så langt i år har hatt en formidabel utvikling i særlig Nord og Sør-Trøndelag med enkeltdager med langt over 20 prosent vekst», skriver kommunikasjonsdirektør Mette Fossum som ikke vil bekrefte eller avkrefte de konkrete tallene.

Mette Fossum, kommunikasjonsdirektør i Rema 1000

Les også: Flere Rema-kjøpmenn i pluss

Et utfordrende år

Enda en god del dårligere var utvikling for Bunnpris' eksisterende butikker. I tallene Adresseavisen har fått tilgang til, er bare om lag halvparten av Bunnpris-butikkene med i registreringen av organisk vekst. For disse er det en samlet nedgang i omsetningen på 1,15 prosent fra 2015 til 2016.

- Det samsvarer med det vi ventet tallene ville vise, sier Bunnpris-sjef Christian Lykke.

- 2016 var et veldig utfordrende år sortementmessig for oss. Vi har ikke kunnet tilby de varene vi har ønsket å tilby kundene. Det har vi tatt grep om og merker omsetningsvekst de første ukene av 2017, sier Lykke.

Det han snakker om, er et nytt vareutvalg i Bunnpris etter at kjeden inngikk ny innkjøps- og distribusjonsavtale med Norgesgruppen etter å ha hatt slik avtale med Rema 1000 siden 2012. Fra 1. januar 2017 kunne Bunnpris dermed velge i Norgesgruppens bredere sortiment og har fått 2000 nye varelinjer. Om lag 1000 varelinjer er tatt ut, så økningen totalt er på 1000 flere varelinjer.

Øker vareutvalget: Ny innkjøpsavtaale fra 1. januar har gitt Bunnpris større vareutvalg. Det har gitt sårt tiltrengt omsetningsvekst etter nedgang i omsetningen for kjedens gamle butikker i fjor.

I april 2015 overtok Bunnpris 42 tidligere Ica-eide butikker. Omsetning i disse butikkene telles ikke med i organisk vekst, ganske enkelt fordi de ikke hadde omsetning hele 2015.

Men de nye butikkene teller med i årsomsetningen for begge år, og der har Bunnpris vekst. Ifølge Lykke endte 2016 med 6,63 milliarder kroner i omsetning, fire prosent mer enn i 2015.

Les også: Matvarekjedenes priskrig koster dyrt

Kiwi: – Vårt aller største vekstår

Til sammenlikning forteller Kiwi-kjeden om en total omsetningsvekst på ni prosent fra 30,8 milliarder i 2015 til 33,6 milliarder i 2016.

- Økt omsetning har gitt oss en markedsandelsvekst på 1,1 prosentpoeng, som betyr at vi i 2016 fikk en markedsandel på 20 prosent blank. Et mål vi hadde satt oss for 2017 som vi altså nådde et år tidligere. Hovedforklaringen er god organisk vekst, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy, som ut fra sine salgstall har registret organisk vekst på 5,86 prosent.

Kiwi er Norgesgruppens spydspiss og største kjede med 652 butikker, etter 33 nye butikker i 2016 og to butikkåpninger bare denne uken.

Kiwi har cirka 50 flere butikker enn Rema 1000 har, men med lavere snittomsetning per butikk og lavere omsetning totalt, regnes fortsatt Rema som landets største dagligvarekjede med rundt 40 milliarder kroner i omsetning.

Det har ikke Kiwi tenkt å slå seg til ro med.

- Målet er å bli landets største dagligvarekjede. Med større organisk vekst enn konkurrentene, er vi på god vei, sier Bjørkøy, som er strålende fornøyd med 20,9 prosent markedsandel i januar, opp 1,1 prosentpoeng fra januar 2016.

Les også: Kiwi tar innpå trønderske matbastioner

Extra bykser frem

Coops lavprissatsing, Extra, er den kjeden som har hatt største totalvekst, hovedsakelig på grunn av at de i april 2015 overtok 125 tidligere Ica-butikker. Men den organiske veksten er også høy og betydelig bedre enn Rema 1000. Sammenlignbare butikker i Extra-kjeden solgte for 4,97 prosent mer i fjor enn i 2015.

- 2016 var det beste året noen gang på Extra-kjedens ti år. Vi fikk en eksplosiv vekst i antall butikker fra 280 til 358 butikker. Ikke bare tidligere Ica-butikker, Ica-butikker, men også nyetableringer og noen konverterte butikker fra andre kjeder i Coop. I tillegg hadde vi høy organisk vekst, sier kjededirektør Christian Hoel i Extra.

Sjef for Extra-kjeden, Christian Hoel, kan vise til voldsom omsetningsøkning på grunn av nye butikker, men også god vekst for eksisterende Extra-butikker. Foto: nofoto.no

Ifølge tallene vi har fått tilgang til, hadde Extra en organisk vekst uten de bye butikkene på 4,97 prosent. Hoel mener det i realiteten er mer.

- Tar man ut byggevarer som noen få av våre største Extra-butikker selger, er organisk vekst på dagligvare på 5,6 prosent, den høyeste av alle kjedene, sier han.

Les også: Rekordutbytte i Coop, men ikke for tidligere Trondos-medlemmer