Batteriprodusenten PBES Norway AS ble slått konkurs i mars. Den norske bedriften var datterselskap av TBB Holding Company Ltd. i Vancouver, Canada. Produksjonen av batterier til elektriske skip i Forsøkslia på Selsbakk i Trondheim stanset umiddelbart. Nå skal de neste kapitlene i det maritime batterieventyret skrives i Selva i Agdenes.

LES OGSÅ:  Før var det umulig. Nå kan elferjer krysse Trondheimsfjorden

Kjøpte konkursbo

- Vi har kjøpt konkursboet. Produksjonen blir flyttet fra Selsbakk til Selva, sier Pål Rune Johansen, administrerende direktør i Elpro Group.

Pål Rune Johansen, administrerende direktør i Elpro Group.

- Vi synes det var leit at PBES Norway måtte til skifteretten. Når det likevel skjedde, ønsker vi å prøve å blåse liv i virksomheten. Muligheten bød seg etter konkursen, der vi var kreditor. Vi har som ambisjon å skape midtnorsk industrivirksomhet basert på miljøvennlig teknologi for maritim sektor. Å produsere energilagringssystemer til skip, kall det gjerne skipsbatterier, er beslektet med vår øvrige virksomhet, som også i stor grad handler om elektrosystemer og utstyr til maritim industri, sier Johansen.

Batteriproduksjonen i Selva startet så smått torsdag.

LES OGSÅ: Brekstad-bedrift vant anbud om elferje

- Kan bli betydelig

PBES ble begjært konkurs av 47 ansatte. På konkurstidspunktet var det rundt 40 ansatte i selskapet. Johansen sier det er for tidlig å si hvor mange ansatte det vil bli ved batterifabrikken i Selva.

- Jeg vil ikke spekulere i hvor mange det vil bli, men dersom samarbeidet mellom Elpro og PBES fungerer som vi ønsker, kan antall ansatte bli betydelig, sier Elpro-sjefen.

Medarbeidere: Freddi Palaggi (til venstre) og Sadik Beslija er to av 120 ansatte i Elpro-konsernt.

I dag er det rundt 50 ansatte ved Elpros virksomhet i Selva, som ikke er langt fra Agdenes fyr. Fyret markerer den ytterste delen av sørsiden av Trondheimsfjorden.

Johansen vet ikke hvor mange ansatte fra PBES som eventuelt ønsker eller kan bli med videre i batteriproduksjonen.

- Ved flyttingen av produksjonen, er det ingen tvil om at vi trenger kompetansen fra PBES-ansatte. Vi har knyttet til oss to som jobbet på Selsbakk, og er i dialog med flere, sier han.

LES OGSÅ: Slik reddet de skipsverftet i Rissa

Manuell produksjon

Pål Rune Johansen sier at produksjon av skipsbatterier i all hovedsak er manuell. Batteriproduksjonen består stort sett av å sette sammen komponenter som dels skal lages i Selva og dels er kjøpt fra leverandører i Kina, USA og andre steder.

Veteran: Steinar Vikan har jobbet i mange år i Agdenes-bedriften Elpro.

Skipsbatteri er store, tunge produkter. Da PBES før konkursen leverte batterier til de to hybridelektriske ferjene som går mellom Helsingborg og Helsingør, veide hele pakken 89 tonn. Johansen opplyser at ett enkelt batterielement gjerne veier i underkant av 100 kilo. Flere batterielementer kan kobles sammen for å få så mye elektrisk energi og kapasitet som ønskelig.

LES OGSÅ: PBES leverte batterier til to ferjer over Øresund, mellom Sverige og Danmark

På oppdrag

Elpro i Selva skal produsere batterier på oppdrag fra det kanadisk-eide selskapet PBES.

- Vi blir produsent og skal ikke være produkteier. En av de tingene vi er spente på, er om vi får til det praktiske samarbeidet med PBES. I første omgang er avtalen at vi skal produsere et definert omfang av batterier, men for oss er dette langsiktig. Vi har allerede startet arbeidet med å se på dette, sier Pål Rune Johansen.

Død og brød: Nå øker aktiviteten i Agdenes, på grunn av en konkurs i Trondheim. Bildet er fra 2002, da Agdenes-bedriften selv ble rammet av konkurs.

Elpro-sjefen håper at batteriproduksjonen også vil skape annen aktivitet for Elpro-gruppen.

- Skip trenger service og vedlikehold, også batterier og andre deler av fremdriftsmaskineriet. Vi håper batteriproduksjonen også kan gi slike oppdrag, sier Johansen.

Agdenes-bedriften

I 2016 hadde Elpro-konsernet omsetning på drøyt 180 millioner kroner. Elpro Group består av tre avdelinger. Elpro Installasjon, som driver med elektroinstallasjoner, har virksomhet i Trondheim og på Fosen. Elpro Electro har kontor på Kvithyll i Rissa og er tett sammenvevd med skipsverftet Fosen Yard. Det tredje beinet er Elpro Solutions, som holder til i Selva, som også er hovedkontor for virksomheten i Elpro-konsernet. Foruten den nye batteriproduksjonen, produserer Elpro Solutions skipselektrisk utstyr og innredninger, slik som brupulter til styrehus på skip. Totalt har Elpro om lag 120 ansatte.

Gunnar Heglund i Trondheim er største eier i Elpro med 60 prosent av aksjene.

Ble aldri lønnsomt

Torsdag ble det lagt frem midlertidig konkursberetning for PBES Norway AS Der går det frem at selskapet siden produksjonen på Selsbakk startet i november 2016, har slitt med å skape lønnsom drift. I 2016 var underskuddet i selskapet seks millioner. Et urevidert regnskap for 2017 viser at den kanadisk-eide bedriften fikk et underskudd på over 25 millioner kroner i 2017, og en omsetning på kun 12 millioner.

Det er meldt krav mot konkursselskapet på 17 millioner kroner. Ifølge boberetningen fra bostyrer Nils Håkon Risberg, har selskapet en fordring og et lån til et søsterselskap på til sammen 16 millioner kroner. Disse kravene blir bestridt av det kanadiske morselskapet.

Nils Håkon Risberg er bostyrer i konkursen etter PBES Norway AS, som drev batterifabrikk på Selsbakk.