Han har jobbet som avdelingsleder hos flere bilforhandlere. Nå går Jon Arne Sand (55) sin egen vei og starter en helt ny bilforretning i Levanger.

– Jeg blir underforhandler av de kinesiske merkene BYD og Maxus. I tillegg skaffer jeg også kundene alt av biler, fra brukt til nytt. Alt etter hva kunden ønsker, sier Jon Arne Sand.

– Samtidig blir jeg ikke en renheklet elbilforhandler, jeg skal selge det kundene ønsker. Men jeg tenker å satse på nyere brukte elbiler, legger han til.

Lokalene huset tidligere Havna scene. Nå blir det bilbutikk her. Foto: Kent-Einar Myreng

Populære kinesere

I lokalene hvor Havna scene tidligere holdt til i Levanger, er han i gang med å bygge om den tidligere kulturscenen til et moderne showroom.

Om kort tid, når alle formaliteter er på plass, kommer de første bilene til Levanger.

–Jeg har noen biler stående klar på Stjørdal, sier han og sikter til blant annet Byd Tang, en elektrisk SUV med firehjulstrekk som har slått an på det norske markedet.

Sand jobbet inntil nylig som daglig leder for Melhus Bil. Der var han en sentral rolle i deres satsing på de to elektriske bilmerkene, forteller 55-åringen.

– Melhus leverte i 2021 120 utgaver av BYD Tang, sier han.

Det er sterke tall for en bil som først ble lansert på sommeren i fjor.

Byd har foreløpig to modeller til salg i Norge. Tang og den elektriske varebilen T3. Sand har troen på at begge skal slå an her.

– Tang er en SUV med firehjulstrekk og den har en godkjent hengervekt på 1500 kg. Det er i tillegg en bra utstyrt bil, og den kommer i en pakke. Det eneste man kan velge er fargen.

Elektriske varebiler

Det andre merket han skal forhandle, er kinesiske Maxus. En bilprodusent som blant annet har satset på elektriske varebiler og på store familiebiler.

BYD og SAIC, som står bak Maxus, er to fire store statlige merker i Kina. De produserer millioner av biler på verdensbasis, og begynner nå få fotfeste her til lands.

Begge merkene selger har slått an her til lands, selv om de er relativt nye merker på det norske markedet.

– Med Maxus får man alt fra små plattbiler til store skapbiler. De har også en elektrisk pickup. Det kommer også en sedan firehjulstrekk, sier Sand.

Aldri før har det blitt registrert flere elektriske biler enn det ble i 2021. Av 176 276 førstegangsregistrerte nye personbiler i 2021, var 113 715 elbiler, opplyser OFV (opplysningsrådet for veitrafikken, journ.anm.)

Sand forteller om et veldig spennende marked. Han troen på at satsningen skal slå an.

Enova-støtte

Elektriske varebiler blir stadig mer populære blant norske håndverkere. Noe av det skyldes nok at Enova gir støtte på opp til 50.000 kroner for de som kjøper det miljøvennlige alternativet.

Jon Arne Sand er godt kjent med Enova-støtten fra tiden i Trondheim. Der er det ifølge han mange som benytter seg av den støtten når de kjøper nye firmabiler.

– Innover her er det ikke så mange elektriske varebiler ennå, men det kommer.

Ragnar Hallem er glad for å inn et bilrelatert selskap til i bygget. Foto: Kent-Einar Myreng

Åpner i juni

Sand har jobbet i bilbransjen siden 2007. Først som plassjef for Toyota Levanger, før han tok over som daglig leder på Motor-Trade i Verdal. Nå sist kom han fra jobben som daglig leder i Melhus Bil avdeling Maxus, Byd og Suzuki i Trondheim

Bilselgeren var på utkikk etter de rette lokalene flere steder i Levanger. Så kom han kom over de tomme lokalene på havna.

– Det er en spennende plass. Det er mye mer folk som kjører forbi enn jeg hadde drømt om. Det er også mange firmaer på havna.

Jon Arne Sand har et mål om åpne butikken i juni. Fremover er planen å få ferdig lokalene innvendig, montere hurtigladere ute og få på plass bilene og en del andre formaliteter.

Synergieffekt

Ragnar Hallem eier bygget hvor Sand Auto skal holde hus. Vegg i vegg driver han bilverkstedet Levanger Bilelektro.

– Ragnar kunne leid ut til noen andre, men han ønsket seg noe som var relatert til bil. Det gir synergier på huset. Han har allerede fått et par biler på service fordi jeg har brakt dem inn, og han er nå på søken etter flere folk, sier Sand om verkstedet.

Sand har kjempetro på konseptet med et verksted i umiddelbar nærhet. Det var også noe de kinesiske produsentene satte som krav.

– Vi kommer til å ha et utstrakt samarbeid. Det at man er i samme bygg gir åpenbart fordeler, både for kundene våre og oss.

Hallem er enig i Sands betraktninger.

– Det er bra for oss når det er noe som er relatert til bil som flytter inn, sier Ragnar Hallem.