Aldri før har det blitt gjennomført flere kortkjøp på én dag i Norge enn sist fredag, ifølge tall fra Nets og Bank Axept.

Til sammen ble det handlet varer og tjenester med betalingskort for mer enn 3,3 milliarder kroner, som er en økning på 5,7 prosent fra samme dag i fjor.

Også hos kjøpesentre i Trondheim merket de kraftig pågang fra kundene.

Senterleder Finn Dybdalen på City Syd på Tiller sier at butikkene på senteret omsatte for litt over 13,1 millioner kroner på Black Friday, og det skilte bare 10 000 kroner fra tilsvarende dag i fjor.

På en «vanlig fredag» er omsetningen rundt det halve, ifølge senterlederen.

- Det er veldig vanskelig å sette opp noen forventninger for en slik dag. I fjor hadde vi et voldsomt besøk, og i tillegg var det da planleggingsdag. Derfor er vi veldig fornøyd med årets tall, sier Dybdalen.

Starter julehandelen

Black Friday er et amerikansk konsept, og tradisjonelt den største handledagen i USA. Dagen finner sted dagen etter Thanksgiving og markerer tradisjonelt begynnelsen på julehandelen.

Dybdalen sier at Black Friday har blitt en stor global trend, som det er vanskelig for et lokalt senter å ikke bli med på. Samtidig frykter han ikke at dagen går veldig utover den ordinære julehandelen.

- Vi klarte ikke å se noen effekt på det i fjor, så vi regner med en grei julehandel i år også, sier Dybdalen.

Hos City Lade på andre siden av byen omsatte de også rundt 13 millioner kroner, som er rundt fire millioner mer enn på en vanlig fredag.

Ifølge senterleder Bård Bye var salgstallene på årets Black Friday helt like fjorårets tall. Alle butikkene på senteret er med på konseptet, og Bye sier at han ser på dagen som noe positivt.

- Det stemmer sikkert at julehandelen forskyves litt frem, men alt i alt så får man en veldig positiv handel. For vår del er vi veldig fornøyd med både fredagen og lørdagen, sier han.

- Kjempesuksess

Senterleder Trine Foosnæs hos Sirkus Shopping omtaler både årets og fjorårets Black Friday som kjempesuksesser.

- Vi hadde syv prosent økning i forhold til i fjor, og i fjor doblet vi omsetningen mot året før. Dette er vi storfornøyd med, og det ser ut til at Black Friday ingen ende vil ta, sier hun.

Foosnæs sier at omsetningen sist fredag var opp mot 95 prosent høyere enn en vanlig dag.

På kjøpesenteret Solsiden økte omsetningen med 5,3 prosent sammenlignet med samme fredag i fjor, ifølge senterleder Ann Kristin Oldervik.

Flere i gatene

Daglig leder Kirsten Schultz i Midtbyen Management sier at det er for tidlig å si noe om butikkomsetningen i Midtbyen på Black Friday, men at flere har meldt om en veldig bra dag.

I Nordre gate og i Thomas Angells gate er det automatiske tellere av fotgjengere, og de viste at dagen trakk betydelig med folk til sentrum.

- De viste at det var 36 prosent flere i gatene enn på Black Friday i fjor, og det var 50 prosent flere enn forrige fredag, sier Schultz, som opplever at dagen var positiv også for de mindre butikkene.

- Enkeltstående nisjebutikker har meldt at de hadde masse folk innom, selv om de ikke hadde noen tilbud, sier hun.

Hun sier at det var valgfritt for butikkene i Midtbyen om de ville delta på dagen eller ikke, og hvordan de eventuelt ville delta.

Topp: Det ble satt rekord i antall kortkjøp på årets Black Friday. Foto: NTB scanpix