Mandag ble det kjent at vitenskaps- og musikkfestivalen kommer til Trondheim i 2017, og kommunikasjonsrådgiver Stein Mortensholm ved NTNU sier at støtten fra de private samarbeidspartnerne er avgjørende for gjennomføringen.

- Vi har ikke budsjetter til å ta slike løft som dette. Hvis Starmus skulle til Trondheim var vi avhengig av en dugnad, og næringslivet har stilt opp, sier han.

De fem samarbeidspartnerne er Reitangruppen, Salmar, Sparebank 1 SMN, Norsk Hydro og Koteng Eiendom. De tre førstnevnte er i «klasse platina», og gir tre millioner kroner hver. De to siste bidrar med én million kroner hver.

I tillegg bidrar Trondheim kommune, Sør-Trøndelag fylkeskommune og NTNU med tre millioner hver, mens Forskningsrådet gir én million kroner.

- Inspirere barn og unge

Mortensholm sier at dette gjør at festivalen kan gjennomføres på det nivået som de ønsker, men at døren fortsatt er åpen for andre som vil gi støtte. Han sier at det er for tidlig å gå ut med det totale budsjettet for festivalen.

- Hver krone som næringslivet bidrar med vil brukes på aktiviteter som vil inspirere barn og unge. Dukker det opp nye midler, så dukker det opp flere muligheter, sier han.

Reitangruppen er en av hovedsponsorene, og Odd Reitan sier at de føler et ansvar for å støtte store begivenheter som er i tråd med bedriftens tenkesett.

- Reitangruppens visjon for Trondheim er at «Trondheim skal være Norges mest åpne og levende by», og i denne sammenheng er Starmus-festivalen viktig for å sette byen på kartet. Vi skulle for øvrig ønsker oss at flere hadde sluttet seg opp om denne visjonen, skriver Reitan i en e-post til Adresseavisen.

- Hva vil dette bety for Trondheim?

- Alt som setter Trondheim by på kartet er positivt. Spennende og annerledes arrangement som dette er viktig for Trondheims «hjernekraftverk», som NTNU og Sintef er, for næringslivet og for folk som lever og besøker byen vår.

- Er det andre ting dere ikke velger å støtte på grunn av dette?

- Reitangruppen er totalt involvert i rundt hundre samarbeids- og sponsorprosjekter til vanskeligstilte og utstøtte, kultur, sport og idrett. Felles for alle prosjektene er at de er i tråd med vår visjon om å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet, sier han.

Vil ha fokus på havet

Oppdrettsselskapet Salmar på Frøya gir også tre millioner kroner. Festivalens tittel er «Livet og universet», og Salmars konsernsjef Leif Inge Nordhammer håper at også havet vil bli et tema under konferansen.

- Vi synes at havet, på lik linje med universet, er et mysterium som på langt nær er utforsket. For Salmar er det viktig å styrke Trøndelag som et globalt senter for utforskning av havrommet, og når festivalens formål er å spre kunnskap og inspirere kommende generasjoner, så er vi opptatt av å gjøre det i en næring som er viktig for Trøndelag, sier Nordhammer.

Han peker på at Salmars havmerd er utviklet i Trondheim, og at havrommet bør være fokus for hva man i Norge skal leve av fremover. Han håper også at de kan gi innspill til tema for konferansen.

Konsernbanksjef Eli Arnstad i Sparebank 1 SMN leder bankens gavefond, og sier at de samarbeider med bankens egen stiftelse om å gi tre millioner kroner til festivalen.

- Det gjør vi for å støtte et initiativ som vil gi oppmerksomhet til teknologimiljøet ved NTNU, og dermed bidra til å styrke det. Det vil gjøre regionen mer attraktiv for næringsliv og studenter, og gi grunnlag for fremtidig utvikling, sier hun.

- Fikk en telefon

Eiendomsinvestor Ivar Koteng bekrefter til Adresseavisen at hans selskap bidrar med én million kroner, som for dem er et «betydelig beløp».

Koteng er samtidig ærlig på at han ikke kjenner festivalen veldig godt.

- Vi støtter det fordi vi fikk en telefon, der det på overbevisende måte ble forklart hvor viktig dette var, sier Koteng.

Aluminiumselskapet Hydro støtter festivalen med én million kroner, og informasjonsdirektør Halvor Molland sier at selskapet ønsker å bidra til at festivalen blir realisert.

- Hydro er et selskap med en 111-årig historie, som er tuftet på forskning og utvikling og fremsyn. Festivalen setter derfor fokus på noe vi synes er viktig, sier Molland.

Han sier at støtten både gir dem mulighet til å profilere seg og å delta under festivalen, men at det er for tidlig å si hva selskapet eventuelt skal gjøre.

Konsernsjef Leif Inge Nordhammer i Salmar håper det blir fokus på havet under konferansen. Foto: Kim Nygård, Adresseavisen
Konsernbanksjef Eli Arnstad i Sparebank 1 SMN tror festivalen vil styrke næringslivet i Trøndelag. Foto: RICHARD SAGEN
Eiendomsinvestor Ivar Koteng sier at de fikk en overbevisende telefon fra Starmus-arrangørene. Foto: Petter Rasmus