I år vil antallet cruiseturister som legger til kai i Trondheim overstige 80 000. Det er i så fall rekord.

Ifølge markedssjef Rolf Aarland ved Trondheim havn er veksten ikke tilfeldig.

– Vi har jobbet bevisst for å få økning i cruisetrafikken de siste tre årene. Det er ikke noe kjerneområde for Trondheim, men det er absolutt lønnsomt, og et stadig mer aktuelt satsingsområde, sier Aarland.

Mange blir om bord

En ulempe med cruisepassasjerer sammenlignet med andre turister er av økonomisk art. Ifølge en studie fra Universitetet i Bergen, utført i 2013, legger cruiseturistene igjen minst penger der de går i land – om de i det hele tatt velger å forlate skipet.

Årsaken er blant annet det korte tidsrommet cruiseturister tilbringer på land, og hvor mye penger de rekker å bruke. I tillegg velger kun 60 til 70 prosent av passasjerene å gå i land ved ankomst.

Rolf Aarland er derimot uenig i at cruise ikke er verdt å satse på.

– Passasjerene som går i land, legger i snitt igjen ca. 800 kroner per person. Det er den totale verdiskapningen for hver cruisegjest, anslår han.

Disse legger igjen mest

Markedssjef Kirsti Østensjø ved Trondheim havn sa til Adresseavisen i juni at de jobber bevisst med hvordan de kan tjene på cruiseturistene.

– Alt turistene bruker her vil være lønnsomt for næringslivet, og vi prøver å være så tilgjengelige som mulig slik at de legger igjen mer penger i Trondheim, sier hun.

Det bekrefter også salgssjef Kirsten Schultz i Trøndelag Reiseliv.

– 30 til 40 prosent av turistene benytter seg av turer og utflukter vi arrangerer, og disse legger igjen mest penger. De som går i land kun for å rusle i byen, er vanskeligere å måle, sier hun.

– I fjordområdene på Vestlandet er det noen som mener at cruisene går på bekostning av det som skjer på land, men vi er ikke i samme situasjon her, sier hun.

Satser på opplevelser

Ifølge Rolf Aarland har turist-- og reiselivsnæring i Trondheim lykkes med å gjøre cruiseturistene lønnsomme.

– Vi kan ikke tilby noe fjordcruise, men historie eller kultur, gjennom for eksempel museumsbesøk til Nidarosdomen eller Ringve. Det har vært populært. Etter hvert som det er blitt flere yngre blant cruisepassasjerene, benytter flere seg også av aktivitetstilbud i Bymarka og lignende, sier han.

Aarland sier at lønnsomheten fra cruiseturismen vil variere. Han mener de gode erfaringene næringslivet har hatt skyldes godt samarbeid mellom aktørene i trøndelagsregionen.

– Private og offentlige aktører samarbeider under en paraplyorganisering. Denne typen nettverk kunne nok med fordel ha vært innført andre steder, sier Aarland.