Elbilsalget er i sterk vekst også utenfor de største byene. Samtidig er det bratt vekst i salget av ladbare hybridbiler.

Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening er svært godt fornøyd med utviklingen innen nybilsalget, der stadig mer av salget dreies mot elektrisitet og hybrider.

I Hordaland er tre av ti nye personbiler i år en elbil, men det er likevel Sør-Trøndelag som har størst prosentvis vekst siden i fjor. Fra 2014 til så langt i år er økningen i Sør-Trøndelag på 9,3 prosent, mot en økning på 3,7 prosent fra 2013 til 2014.

Elsket i nord

I Nord-Trøndelag er økningen i elbilsalget på 7,4 prosent, mot 2,7 prosent i fjor. I Nordland har elbilsalget gått opp fra 1,5 prosent økning i 2014 til 6,9 i år. I Oppland selges det nesten like mange hybrider som elbiler.

Dette fremkommer i Norsk elbilforenings analyse av statistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

- Vi sammenligner hele 2014 med de første tre kvartalene i 2015, og har brutt ned statistikken fylkesvis på elbiler, ladbare hybrider og fossilbiler, sier Bu i en pressemelding fra elbilforeningen.

Salget svinger

I fjor hadde elbilene en markedsandel på 12,5 prosent blant personbilene (18 090), mens de ladbare sto for 1,2 (1677). Etter årets ni første måneder ligger elbilenes gjennomsnittlige markedsandel på 17,6 prosent (19 712), en andel som har vært vesentlig høyere i tidligere 2015-perioder.

- Slik det ser ut nå, vil det bli registrert om lag 25 000 elbiler i år. Salgstallene viser at de lokale elbilfordelene har stor effekt. Særlig bompengefritak, gratis parkering og rimeligere ferje (fører betaler) er viktig for at flere skal velge utslippsfrie elbiler. Hvis fordelene fjernes for tidlig, kan det få stor negativ effekt på elbilsalget lokalt, tror Bu.

Bedre utvalg

Ved utgangen av tredje kvartal var det registrert 5067 ladbare hybrider. Det tilsvarer 4,5 prosent av alle nye biler. Veksten illustrerer både at de ladbare hybridene er konkurransedyktige i dagens marked og at utvalget er blitt mye bedre, påpeker generalsekretæren.

- Eierne får god drivstofføkonomi når de lader ofte, noe vi naturligvis anbefaler for at bilene skal virke etter hensikten. En fin bieffekt er at man samtidig gjør lokalmiljøet en tjeneste, sier Bu.

Økt markedsandel: I Sør-Trøndelag, og særdeleshet Trondheim, tar elbilsalget stadig større andeler av nybilsalget. Det er til tider vanskelig å få p-plass. Elbilene kan stå gratis i inntil fem timer. Foto: jens petter søraa