Jarle Kolstad fra Melhus debuterte på Trøndelag Veteranvognklubbs vårmønstring dette året med Dauphin'en han hadde kjøpt om høsten året før. Bilen var akkurat passert 30-årsgrensen og blitt veteran og avgiftsfri. Jarle realiserte dermed sin mangeårige drøm om en veteranbil. Vinteren hadde han brukt til å rette ut bulker i karosseriet og få den lakkert i den originale rødfargen.Da Jarle kjøpte den, sto kilometertelleren på ca 32 000. Med bare tusen kilometer i året var interiøret som nytt, og Jarle slapp å gjøre noe med dette.I dag, 15 år senere, nærmer kilometerstanden seg 60 000, og bilen er like strøken som den var i mai 1991. Det er også Jarle, bare litt gråere i hår og skjegg. Han har tatt godt vare på både seg selv og Dauphin'en.

Flittig brukt

Jarle har vært en flittig bruker av sin veteran i disse årene, og fast deltaker på et utvalg av sommerens veteranløp. I garasjen vitner en imponerende rekke med løpsdiplomer om det. «Treff til tusen» er bl.a. et årlig treff for biler med motorstørrelse mindre enn 1000 kubikk, hvor han treffer andre Dauphine-kolleger. Informasjonssjef Egil Otter i NAF er en av dem.I løpet av årene som har gått, har han hatt mange hyggelige opplevelser med Dauphinen. Franske turister er spesielt våkne på en slik bil. De blinker med lysene og tar gjerne bilder og video av den franske kulturarven som ruller i Norge. Men også mange norske har forhold til det lille sjarmtrollet av en bil. Dauphine solgte bra på sesktitallet, og mange kan fortelle om en bestefar eller nabo som har hatt en slik bil.

Aktiv veteran

Jarle har også tatt sin del av jobben med drift av Trøndelag Veteranvognklubb, og har vært styremedlem gjennom flere år. Bilen er et bevis på at han kan dette med å ta vare på et veterankjøretøy, og som en jubileumsreportasje ba vi om å få bli med Jarle på klargjøring for ny sesong.

Spennende: En spent bileier vrir om tenningsnøkkelen. Er den like villig som den pleier etter vinterdvalen? På tredje forsøk fyrte den opp og gikk som en klokke. Foto: Asphjell
Såpevask: Etter spylingen blir det en runde med lunkent vann, bilshampo og svamp. Foto: Asphjell
Siste finish: Siste operasjon er å fjerne fukt med et pusseskinn. Foto: Asphjell
Finito: Så er Jarle og Daufin'en klar. Foto: Asphjell
Startstrøm: Batteriet ble tatt ut da bilen ble satt bort for vinteren. Første punkt var å sette nyladet 12-volts batteri på plass. 1961 var første år med 12-volts anlegg og firetrinns girkasse for Dauphine. Foto: Asphjell