Olsø sier han har tatt en stor privat risiko med egne midler.

19. oktober 2015 ble Candy People Norway etablert. Selskapet har fire høyst interessante eiere.

Profilert Ap-politiker i en årrekke og nåværende leder av Sør-Trøndelag Arbeiderparti, Rune Olsø, eier gjennom sitt private selskap en tredel av selskapet. Den andre private eieren er Tommy Wikmark. Wikmark sluttet ved årsskiftet som daglig leder i Flavo – et godteriselskap eid av Location (helt riktig, du kjenner navnet fra kinokiosken).

Les hva Rune Olsø sier om sin nye satsing i Candy people Norway her.

Dubai, Shanghai – og Trondheim

Den tredje private eieren de har fått med på laget, er ingen hvem som helst. Navnet er Jacob Youssef. 32-åringen er administrerende direktør i Candy People, en fremadstormende entreprenør, omtalt som godiskongen i Sverige – som har ekspandert internasjonalt med kontorer både i Dubai, Dallas, Shanghai og Perth fra sitt hovedkvarter i Skåne. Youssefs selskap omsatte for nærmere 170 millioner kroner i fjor.

Den siste eieren er liten, men ikke mindre interessant: Trondheim Kino Utvikling eier de resterende ti prosentene av Candy People Norway. Trondheim Kinos egen kinodirektør, styreleder i Trondheim Kino Utvikling, Arild Kalkvik, sitter i styret. Selskapet er altså 90 prosent privat eid. Hvis Norges-avdelingen når egne ambisjoner, vil Ap-toppen og kompanjong Wikmark kunne bli Norges nye godterikonger – med drahjelp fra kinoen.

Attraktivt styre

Ifølge offisielle registre fratrer Ap-politiker Rune Olsø styret i Trondheim Kino Utvikling 16. november i fjor. Én måned etter dannelsen av Candy People Norway. Olsø har sendt Adresseavisen et brev datert 27. oktober der han informerer Trondheim Kino Utvikling om at han trekker seg – altså en drøy uke etter selskapsdannelsen.

Det er sikkert ikke så mange som vet hva Trondheim Kino Utvikling er. Selskapet ble ført ut av Trondheim Kino da Rune Olsø var styreleder i kinoen i 2011. I Trondheim er det folkevalgte politikere som oppnevnes til kommunale styrer og kanskje det mest attraktive styret å sitte i, er nettopp Trondheim Kino. Olsø er kjent som en strateg og hensikten med Trondheim Kino Utvikling er «på forretningsmessig måte eie, drive, etablere og utvikle selskap knyttet til kino og film». Datterselskapet fikk også overta Trondheim kinos eierskap i gullgruven Location. Location-kioskene, spredt over hele landet, har gitt sine sjefer god avlønning. I 2014, det siste året mangeårig toppsjef, Nicolai Martens satt, fikk han hele 3,1 millioner i lønn og godtgjørelser. Den nye sjefen, Oddvar Engan, har en mer moderat avlønning – men også han tipper én årlig million. Location har også gjennom årene gitt Trondheim Kino betydelig årlig utbytte – i 2014 fem millioner kroner.

Viktig Olsø

Location er åpenbart en viktig brikke for godterigründerne Olsø, Wikmark og Youssef. Candy People Norway har jo Location-eieren med seg i sitt styre, kinodirektør Arild Kalkvik. I kraft av å være direktør sitter Kalkvik i alle styrer som er involvert her – både Location og Trondheim Kino Utvikling. Her gjelder det å holde tunga rett i munnen, men kort sagt er det slik: Kinodirektør Arild Kalkvik er styreleder i Trondheim Kino Utvikling, som eier Location, og Kalkvik er også styremedlem i Location, men nå sitter han også i et privat selskap, Candy People, som forhandler fram leveranseavtaler med Location. Samtidig har den private eieren i Candy People Norway, Rune Olsø, selv helt inntil nylig sittet som styremedlem i Trondheim Kino Utvikling, som jo eier Location. Og kort tid etter opprettelsen av Candy People Norway var en ny fremforhandlet avtale med Location på plass.

Ifølge Tommy Wikmark, daglig leder i Candy People Norway, er Rune Olsø viktig for selskapet.

- Jeg har kjent han i mange år. Rune har hjulpet til med finansiering, og han er en viktig partner. Vi har et styre sammensatt av ulik spisskompetanse. Olsø visste jo ikke noe om godteri på forhånd, men han har tro på at jeg kan få til dette på en god måte, sier Wikmark, som selv har jobbet i godteribransjen i 15–16 år.

Viktig kinopartner

- Candy People Norway leverer godteri til 95 prosent av kinoene i Norge. I tillegg er vi hovedleverandør til Narvesen, 7-Eleven, Statoil, YX, Shell 7-Eleven - og vi har også en avtale med Norgesgruppen. Vi kan tilby 3500 varianter og kan også skreddersy produkter i samarbeid med kundene.

- Hvordan fikk dere avtalen med Location?

- Vi kjøpte denne avtalen av Flavo og framforhandlet deretter en ny med Location. Flavo-avtalen gjaldt i to år, vår nye avtale gjelder de neste tre årene.

- Hvor mye er den verdt?

- Det var et millionbeløp, forteller Wikmark, som anslår at selskapet vil omsette for rundt 35 millioner kroner i år - og at avtalen med Location utgjør ca tjue prosent.

- Hva er tanken bak å ha med Trondheim Kino inn på eiersiden?

- Det er to tanker bak. Kino er viktig for oss, det ligger nært hjertet mitt, jeg elsker kino! Kinodirektør Kalkvik er en stor ressurs. Jeg har kjent han lenge, han har en enorm kunnskap, og han sitter derfor som nestleder i selskapet. Selv om kino er et relativt lite marked for oss, er kinoen en viktig eier – ikke minst med tanke på innspill om hva slags produkter de ønsker seg framover, sier Wikmark.

Begge sider av bodet

Kinodirektør Arild Kalkvik gir denne begrunnelsen på hvorfor kinoen valgte å gå inn i det privateide godteriselskapet:

- Vi har veldig gode erfaringer med Tommy Wikmark. Han var med på å utvikle Location til det selskapet har blitt i dag, og han startet opp Flavo der vi har vært inne på eiersiden. Vi har tror på dette selskapet og hva det kan generere av inntekter.

- Er det uproblematisk at kinodirektøren både sitter i styret til Location – og i styret til leverandøren, med andre ord på begge sider av bordet?

- Dersom jeg ikke kan sitte i styret i selskaper som er en del av samme verdikjede, da kan vi heller ikke investere i den typen selskaper. Da må man sette spørsmål ved hele strukturen av kinobransjen. Vi er en moderne kinobedrift som ønsker å prege produktene på en slik måte at det kan generere et større overskudd, fordi disse pengene skal gi byens befolkning et best mulig kinotilbud. Dessuten er Location en liten kunde sammenlignet med andre kunder Candy People Norway har.

- Sunne prinsipper

- Men hvordan inngås en leverandøravtale når den ene parten sitter på begge sider av bordet?

- Dette foregår mellom de daglige lederne. Jeg sitter ikke i disse forhandlingene, men jeg sitter i styret for å forvalte vårt eieransvar.

- Men det vil være en fordel for Candy People Norway å ha en partner på begge sider av bordet?

- Dette baseres på sunne prinsipper for avtaler mellom to parter. Trondheim Kino vil selvsagt ikke inngå en avtale med dårlige vilkår, verken med Candy People Norway eller andre. Candy People kan tape en leveranse når som helst hvis de ikke gir et godt nok tilbud.

foto
foto
Søtsaker på Location. Foto: Morten Antonsen
foto
Arild Kalkvik er på vegne av Trondheim Kino Utvikling inne som styremedlem i det 90 prosent privateide Candy People. Foto: Glen Musk, Adresseavisen
foto
19. oktober i fjor dannes Candy People Norway. T.v kinodirektør Arild Kalkvik, daglig leder Tommy Wikmark, Candy People-eier Jacob Youssef og Rune Olsø. Foto: Privat