Ledelsen i Elpro, med hovedkontor på Agdenes, stiller seg uforstående til at Noryard Fosen viser til Boa Offshore sin kansellering av ordre på et nytt skip til 700 millioner kroner som årsak til at de har begjært seg selv konkurs.

Ifølge Elpro var verftet så å si konkurs lenge før kanselleringen, og når oppbudet blir overlevert Fosen tingrett i dag kan Elpro være en av de største kreditorene. For Elpro utgjør verftet 30-40 prosent av omsetningen.

Ubehagelig nivå

- Vi har jobbet mye med Noryards gjennom mange år, blant annet på Boa Jarl som er det siste skipet som ble bygget på verftet. I sommer begynte vi ha ha en del utestående hos Noryards, og i august hadde det utestående beløpet nådd et ubehagelig nivå. Da tok vi kontakt med verftet og det ble satt i gang en prosess med nedbetalingsplaner, men disse røk én etter én. 2. september bestemte vi oss for å ta ut en konkursbegjæring mot Noryards, sier Kjell Eriksen som er styreleder i Elpro industrier.

Da skyldte Noryards ifølge Elpro dem opp mot 15 millioner kroner.

Boa Jarl ble døpt ved verftet i juni i år.

- Jeg mener Noryards må ha hatt mellom 30 og 40 millioner utestående allerede i slutten av mars. 14-15 millioner av disse skulle vi hatt. Dermed var Noryards, etter min vurdering, insolvent allerede tidlig i september, sier Eriksen.

Elpro bestemte seg derimot for å trekke begjæringen om konkurs.

12 millioner tapt

- Vi fikk utbetalt noe av det Noryards skyldte oss, og det gjorde at vi avventet konkursbegjæringen. Vi la den til side, men det kom ikke noe konstruktivt ut av dialogen i etterkant. Vi har holdt på med dette siden vi begynte dialogen i august, men så kom kanselleringen fra Boa. Slik jeg ser det var det ikke Boa sin kansellering som utløste konkursen, det er rett og slett slik at Noryards heller ikke har betalt for alt jobb som ble gjort på Boa Jarl, sier Eriksen.

- Hvor mye har Elpro utestående hos Noryards i dag?

- Vi har mellom 10 og 12 millioner kroner utestående.

- Anser dere disse pengene som tapt?

- Ja, dette er nok penger som vi ikke ser mere til, sier Eriksen.

Håpte til det siste

- Elpro og Noryards har vært gjensidig avhengige av hverandre, og ja, vi har hatt en løpende dialog med dem om betaling, sier Pål K. Grimsrud, finansdirektør hos Noryards. Han bekrefter at Elpro har et større utestående beløp for tidligere jobber.

- Det er riktig at de har presset på for å få pengene sine, og vi har måttet foreslå å betale dem på et senere tidspunkt. Vi håpte kontrakten med Boa skulle gå i orden, og at vi da kunne betale Elpro i to omganger; i januar og mars neste år. De presset på og ville ha pengene umiddelbart, mens vi forsøkte å unngå at de slo oss konkurs. En konkurs ville gjort at ingen ville fått noe, og vi håpte vi hadde livets rett, sier Grimsrud. Slik gikk det derimot ikke.

- Da vi fikk en kansellering av det viktigste prosjektet vårt, sitter vi ikke lenger med en ordrebok som forsvarer fortsatt drift. Det er synd både for oss og alle underleverandørene, sier Grimsrud.

Elpro hadde oppdrag verdt 50 millioner kroner på det kansellerte skipet.