De fullastede vogntogene snirkler seg gjennom Naklingsvingene mellom Nærøy og Vikna. Det er knapt plass til to biler i bredden på en av de mest ulykkesbelastede veiene i Nord-Trøndelag. Det er nesten med livet som innsats trailersjåførene frakter tonnevis med laks til milliardverdier fra Vikna og ut til den store verden.

- Vi kjører med livet som innsats. Tiden er en stressfaktor, og koblingen mellom kjøre- og hviletid og elendige veier er en dårlig kombinasjon, mener Håvard Sandnes i Sandnes transport.

Regjeringen må rydde opp

Tomas Iver Hallem, Senterpartiets førstekandidat til fylkestingsvalget i Nord-Trøndelag, er oppgitt over forholdene. Han mener deler av fylkesveinettet er forsømt og lider av at myndighetene har omprioritert penger til det sentrale østlandsområdet.

- Utfordringen vår er at det ble tatt 110 millioner fra fylkesveiene i Nord-Trøndelag og flyttet til Oslo. Det må regjeringen rydde opp i, mener han.

- Det kuttes og det kuttes og slik kan det ikke fortsette. Opprusting av fylkesveinettet blir en av de viktigste politiske sakene i årene som kommer.

Må tenke annerledes

Hallem mener den elendige veistandarden viser mangel på politisk vilje.

- Vi har sagt at dette må prioriteres. Det blir veldig viktig at vi i neste periode får dette inn på den nye fylkesveiplanen slik at vi får begynt med de verste punktene så snart som mulig. Vi lover å prioritere denne veien, men vi er også nødt til å ha ei regjering som tenker annerledes rundt samferdsel i Nord-Trøndelag. Vi er helt avhengig av hjelp fra staten slik at pengene blir prioritert over til fylkesveinettet.

Les også: Disse veiene vil De Grønne stanse

- Har fylkesregjeringa i Nord-Trøndelag sviktet?

- De prøver så godt de kan, men problemet er at de får mindre handlingsrom.

Feil omfordeling

Aps fylkesrådsleder i Nord-Trøndelag, Anne Marit Mevassvik, er også lite fornøyd med at inntektssystemet ble lagt om slik at hennes eget fylke mistet 100 millioner kroner.

- Vi har mindre penger å bygge veier for nå. Dette skjer fordi vi har en regjering som ikke ønsker å finansiere fylkeskommunen. Vi kan ikke ha det sånn. Dette er feil omfordeling og det har fylkesrådet gitt klar beskjed om.

Transporttiden har økt

Tomas Iver Hallem og partikollega Ola Borten Moe kom rett fra lakseslakteriet til Nils Williksen før de stoppet i Naklingsvingene for å se på forholdene.

- Ledelsen kunne fortelle oss at gjennomsnittlig transporttid fra Vikna til Trondheim for en semitrailer har gått opp med 45 minutter de siste ti årene. Det er veldig mye og sier noe om at effektiviteten på det midtnorske veinettet har gått ned. Det er uhyre viktig at veibygging i Norge ikke bare blir en diskusjonen om stamveinettet og utbygginga i de store byene.

Les også: Bedre vei er enda viktigere enn fart

Ola Borten Moe mener de som styrer burde tatt seg en tur nordover og sett på forholdene.

- I Oslo flytter man folk, mens i landet for øvrig flytter man varer og produkter langs veiene; ting som skaffer landet eksportinntekter og verdier.

Krever ny trasé

Bjarne Hopen representerer næringsforeningene i Vikna og Nærøy.

- Akkurat her kjører det nesten 100 trailere i døgnet og flere skal det bli. Vi har gjort mange henvendelser, men lite har skjedd. Med en årsdøgnstrafikk på 2600 må veien legges om med nye traseer, mener Bjarne Hopen.

Venter på neste ulykke

Trailerne suser forbi i begge retninger i de svært så svingete veiene mellom Nærøy og Vikna.

- Vi venter bare på neste ulykke, sier Håvard Sandnes, som også er lokallagsleder i Norsk lastebileierforbund i Ytre Namdal.

- Vinteren er verst. Tidligere er det ikke gjort mye for å få det bedre, men nå må politikerne vise resultater. Jeg vil gi min stemme til det partiet som viser størst handlingsevne, sier han.

Høyres fylkesråd for samferdsel og miljø, Tor Erik Jensen, sier han ikke kan gå god for tallene som både Sp og Ap legger frem.

- Dette blir for meg vanskelig å kommentere, men at vi har krevende utfordringer på veinettet er det ingen som helst tvil om. Vi har satset på mye vei de siste årene, men vi skal heller ikke låne mer enn det vi betaler ned i renter og avdrag på tidligere lån, sier Jensen.

Les også: Torsdag åpner denne snarveien på Rosten

Laksenæringa taper mye på at transporttiden mellom Vikna og Trondheim har økt med 45 minutter de siste ti årene. -Her i Naklingsvingene må det bygges ny vei, mener f.v. Bjarne Hopen fra næringsforeningen, Håvard Sandnes i Lastebileierforbundet, Sps Tomas Iver Hallem, Randi Dille, Steinar Aspli og Ola Borten Moe. Foto: Levin Nestvold jr.