Regjeringen foreslår å bruke 22,7 milliarder kroner på vei i 2014. Det er 1,7 milliarder kroner mer enn i 2013. I tillegg kommer 9,3 milliarder kroner i eksterne midler, som i all hovedsak er bompenger, skriver Statens Vegvesen i en pressemelding.

Dette er veiprosjektene som får støtte fra hvert av fylkene i Midt-Norge.

NB! Fylkesveiene driftes av fylkeskommunene. De mottar egne overføringer fra  kommunal- og regionaldepartementet, og er derfor ikke med på denne listen.

- E6 Sentervegen - Tonstad blir fullført med midlene som kommer nå. I tillegg har vi fått penger til forberedende arbeid på E6 videre sørover, fra Sentervegen - Jaktøya på Klett, sier fungerende regionveisjef i Midt-Norge, Kjetil Strand til Adressa.no.

- Uten store overraskelser

Det er foreløpig ikke satt noen dato for oppstart av byggingen av firefeltsvei på E6 videre sørover fra Heimdalsmyra til rundkjøringen på Klett, og deretter fra rundkjøringen og til firefeltsveien som allerede eksisterer sør for Klett.

- Det er opp til kontaktutvalget for Miljøpakken å avgjøre når dette skal ta til, sier Strand.

Fremleggelsen av statsbudsjettet kommer bare tre uker etter at Regjeringen la frem handlingsprogrammet for vei.

- Dette er et veibudsjett uten store overraskelser. Alt er egentlig i tråd med handlingsprogrammet som ble lagt frem, sier Strand.

Ingen større prosjekt neste år

Mens budsjettforslaget for 2014 gir penger til fullføring og videreføring av igangsatte prosjekter, er det ingen nye større prosjekter som kommer i gang i Midt-Norge neste år.

Av prosjekter er planlagt oppstartet i handlingsprogramperioden 2014 – 2017 kan nevnes:

- E6 Vindalsliene – Korporals bru

- E6 Jaktøyen – Senterveien

- E39 Betna – Vinjeøra

Disse er tenkt startet opp i 2015 / 2016

Sør-Trøndelag

E 39

222 millioner kroner er foreslått til E39 Harangen – Høgkjølen i Orkdal kommune. Prosjektet omfatter bygging av om lag 10,5 kilometer veg, der 7,5 kilometer er ny veg fra Høgkjølen til Stokkhaugen på fylkesveg 714. På fylkesveg 714 skal det bygges en om lag 800 meter lang tunnel gjennom Harangshammeren. Derfra vil E39 følge dagens fylkesveg 714 og fylkesveg 710 til Orkanger. Omleggingen vil føre til omklassifisering av dagens E39 mellom Høgkjølen og Orkanger til fylkesveg.

Den nye vegen bygges ut med 10 meter vegbredde og forsterket midtoppmerking fra Harangen til Stokkhaugen og med 8,5 meter vegbredde videre til Høgkjølen. Anleggsarbeidene startes høsten 2012, og prosjektet ventes åpnet for trafikk sommeren 2015. Av det foreslåtte beløpet i 2014 er 3,2 millioner forskutterte midler fra Møre og Romsdal fylkeskommune. I budsjettforslaget er det satt av midler til gang- og sykkelvegbru over elva Orkla i Orkanger kommune.

E6

I budsjettforslaget er det prioritert midler til å videreføre prosjektet E6 Oppdal sentrum. Anleggsarbeidet tok til i september i år, og prosjektet ventes åpnet for trafikk sommeren 2015. 122 millioner kroner er foreslått til sluttoppgjør for prosjektet E6 Sentervegen - Tonstad, sør for Trondheim. Av dette beløpet forutsettes 109 millioner kroner stilt til disposisjon av bompengeselskapet. Prosjektet inngår i Miljøpakken for transport i Trondheim. Hovedarbeidene startet i oktober 2010, og prosjektet åpnes for trafikk i oktober 2013. 237 millioner kroner er avsatt til E6 Nidelv bru – Grillstad i Trondheim. Av dette beløpet forutsettes 177 millioner kroner stilt til disposisjon av bompengeselskapet. Prosjektet vil bli en del av et sammenhengende hovedvegsystem rundt Trondheim fra ny Nidelv bru (Pirbrua) i vest til Grillstad i øst. Utbyggingen omfatter om lag 5,4 kilometer dels ny firefelts veg og dels utvidelse fra to- til firefelts veg. Om lag 2,4 kilometer av strekningen bygges tunnel under Møllenberg og fram til Strindheimkrysset. Anleggsarbeidene startet våren 2009. Hele prosjektet ventes åpnet for trafikk innen sommeren 2014. Innenfor den statlige investeringsrammen for E6 er det ellers satt av midler til bygging av midtrekkeverk på strekningen Hagen – Gyllan. Det er også statlige midler og bompenger fra Miljøpakke Trondheim til å bygge gang- og sykkelveg mellom Klett og Heimdal og til støyskjerming på strekningen E6 Okstad – Kroppan bru. Innenfor Miljøpakke Trondheim er det også prioritert statlige midler og bompenger til forberedende arbeider på prosjektet E6 – Jaktøya – Klett – Sentervegen.

Riksveg 3

Innenfor investeringsrammen for 2014 er det prioritert midler til tiltak mot utforkjøringsulykker på strekningen Innset – Gullikstad, på riksveg 3.

Riksveg 706

For riksveg 706 i Trondheim er det satt av midler til gang- og sykkelveg over Skansenløpet.

51 millioner kroner er satt av til å sluttføre ”Byggetrinn 1 ved Trondheim stasjon”. Prosjektet omfatter nye atkomster til plattformene på stasjonen, heving av plattformer og nye plattformtak. Prosjektet er første trinn i en større utvikling av Trondheim stasjon, noe som vil gi ny tverrforbindelse over stasjonsområdet til Brattøra.

For 2014 er det foreslått tre millioner kroner til et nytt driftstilskudd til sivil drift ved Ørland lufthavn.

Belønner Trondheimsregionen

Belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområdene

Regjeringen har for 2014 foreslått 945 millioner kroner til belønningsordningen. Ordningen skal stimulere storbyområdene til å føre en areal- og transportpolitikk for mindre bruk av personbil, med god tilrettelegging for syklister og fotgjengere og mer bruk av kollektivtransport. Tildeling av midler forutsetter at byområdene innfører tiltak som begrenser personbiltrafikken. Ordningen skal prioritere byområder som viser vilje til å gjennomføre tiltak som vil gi resultater i tråd med ordningens formål. For 2014 er det satt av 170 millioner kroner i belønningsmidler til Trondheimsregionen. Avtalen med Trondheimsregionen er nå fornyet for perioden 2013-2016, med en samlet ramme på 620 millioner kroner. Utbetaling etter avtalen er avhengig av Stortingets vedtak om bevilgninger det enkelte år.

Nord-Trøndelag

E6

46 millioner kroner er foreslått til E6 Værnes – Kvithammar i Stjørdal kommune. Av foreslåtte midler i 2014 forutsettes én million kroner stilt til disposisjon av bompengeselskapet. Anleggsarbeidene startet i 2008. Deler av prosjektet ble åpnet for trafikk i 2011 og 2012. Hele E6-delen av prosjektet skal åpnes i desember i år. I 2014 gjenstår sluttføring av Ringveg nord og avsluttende arbeider på nordre del av E6.

Det er satt midler til prosjektet E6 Harran – Nes bru som ventes åpnet for trafikk i 2014.

Innenfor investeringsrammen for E6 er det også satt av midler til bygging av gang- og sykkelveg på strekningen Nedre Fiskumfoss – Fiskemelv og til bygging av midtrekkverk og gang- og sykkelveg på strekningen Mære – Vist.

Møre og Romsdal

E39

Til E39 Kvivsvegen er det foreslått en statlig bevilgning på 18,9 millioner kroner. Prosjektet ble åpnet for trafikk i september 2012. Midlene i 2014 vil gå til restarbeider og sluttoppgjør. Prosjektet omfatter omlegging av E39 i ny trasé gjennom Kniven, med vel 17 kilometer ny veg fra Grodås i Hornindal kommune i Sogn og Fjordane til Geitvika i Volda kommune i Møre og Romsdal og om lag 3 kilometer sideveger og 1,5 kilometer gang- og sykkelveg. En om lag 6,5 kilometer lang tunnel, tre korte tunneler og to bruer inngår også i prosjektet. Prosjektet gir ferjefri riksveg mellom Nordfjord og Sunnmøre og knytter sammen en større bo- og arbeidsmarkedsregion. 66 millioner kroner er foreslått som statlig bevilgning til skredsikringsprosjektet E39 Hjartåberga i Volda kommune. Prosjektet åpnes for trafikk i desember i år. De foreslåtte midlene går til restarbeider og sluttoppgjør. For 2014 er det prioritert midler til å fullføre utbedringen av E39 på strekningen Geitvika – Årset. Innenfor forslaget til riksveginvesteringer i 2014 er det satt av midler til døgnhvileplass for tungtrafikken på E39 ved Digernes. For prosjektet E39 Astad – Knutset i Gjemnes kommune er det satt av statlige midler til restarbeider og sluttfinansiering, medregnet tilbakebetaling til bompengeselskapet.

E136 Tresfjordbrua og Vågstrandstunnelen

604 millioner kroner er til sammen foreslått til prosjektet E 136 Tresfjordbrua og E136 Vågstrandstunnelen.Av de foreslåtte midlene i 2014 forutsettes 298 millioner kroner stilt til disposisjon av bompengeselskapet. Prosjektet Tresfjordbrua i Vestnes kommune omfatter bygging av om lag 2,8 kilometer ny veg. Selve brua er på 1,2 kilometer, og bruprosjektet omfatter også en sjø- og landfylling på 0,8 kilometer. Bygging av lokalveger, med tilbud for gående og syklende, er ellers en del av prosjektet. Tresfjordbrua fører til en innkorting av E136 på om lag 13 kilometer. Fra Vikebukt til Helland som er kommunesentrum i Vestnes kommune, blir innkortingen om lag 22 kilometer. Prosjektet Vågstrandstunnelen i Rauma kommune omfatter en om lag 3,6 kilometer lang tunnel og om lag 1,2 kilometer ny veg i dagen. Omlegging av lokalveger og bygging av gang- og sykkelveger inngår også i prosjektet. Anleggsarbeidene tok til høsten 2012, og prosjektet ventes åpnet for trafikk høsten 2015.

Riksveg 659 Gjøsund – Røysa

På riksveg 658 Gjøsund – Røysa i Giske kommune legges det opp til å starte bygging av gang- og sykkelveg med forskutterte midler fra Avinor AS.

Riksveg 70

240 millioner kroner er foreslått for å videreføre prosjektet ”Riksveg 70 Oppdølstranda” i Sunndal kommune. Prosjektet omfatter en 9 kilometer lang strekning, der 7,6 kilometer skal legges i tunnel. Bygging av om lag 0,5 kilometer gang- og sykkelveg inngår også i prosjektet. Anleggsarbeidene startet i august 2011, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i juni 2014.

Ingen nye store veiprosjekter

Regjeringen legger ikke opp til at det startes opp noen nye store veiprosjekter i Midt-Norge kommende år. Dette er de store veiprosjektene som får klarsignal til byggestart eller forberedende arbeid neste år nasjonalt.

  • E18 Riksgrensen – Ørje (Østfold)

  • E18 Knapstad – Retvet (Østfold)

  • E134 Damåsen – Saggrenda (Buskerud)

  • E18 Bommestad – Sky (Vestfold)

  • E134 Gvammen – Århus (Telemark)

  • E39 Hove – Sandved (Rogaland)

  • Rv 508 Sømmevågen (Rogaland)

  • E39 Svegatjørn – Rådal (Hordaland)

  • Rv 5 Loftenesbrua (Sogn og Fjordane)

  • E6 Indre Nordnes – Skardalen (Troms)

  • E16 Varpe bru – Smedalsosen (Oppland/Sogn og Fjordane)