Øverst på prioriteringslista i Trøndelag er Svorkmo bru i Orkdal kommune i Sør-Trøndelag.

Her passerer det 60 000 kubikkmeter tømmer hvert år. Dette tilsvarer omtrent 2000 vogntog. Men antallet kunne vært nede i 1500, mener skogbruksnæringen.

- Problemet er at brua ikke er dimensjonert for de største vogntogene, som kan ta 60 tonn. Derfor må vi kjøre vogntog som kun tar 50 tonn. Det fører til flere turer, og er dårlig både for økonomien og klimaet, sier spesialrådgiver i Allskog, Ole Hartvig Bakke.

Se hvilke bruer Allskog ønsker å prioritere nederst i saken.

Taper over 120 millioner

De fleste riksveiene i Trøndelag er bygget for å tåle de største vogntogene. Men fylkesveiene henger etter.

Det betyr at sjåførene enten må kjøre med mindre vogntog, noe som blir 20 prosent dyrere, og fører til flere turer. Et annet alternativ er å kjøre andre veier. Ofte er imidlertid omveien så lang at det ikke lønner seg.

Ifølge Allskog er det kun 17 prosent av tømmertransporten i Sør-Trøndelag som blir gjort opp med 60-tonnstrailere i år.

- Tilsvarende tall for Nord-Trøndelag er 23 prosent, mens Møre og Romsdal ligger godt under Sør-Trøndelag igjen. Dermed er det langt igjen før skognæringa i Trøndelag har samme vilkår på transport som konkurrentene i Sverige og Finland, sier Bakke.

Allskog har gjort et regnestykke som viser at skognæringen kunne ha spart 120 millioner kroner hvert år på landsbasis hvis bruene hadde vært utbedret.

- Det er også et klimaperspektiv oppe i dette. Både omveier og flere turer fører til større utslipp, sier Bakke.

Ber regjeringen om 200 millioner

Denne uken inviterte Allskog stortingsrepresentant Torhild Aarbergsbotten (H) til Svorkmo for at hun selv kunne se brua de ønsker å forsterke.

Denne brua koster til sammen fire millioner kroner å forsterke tilstrekkelig, sånn at den tåler 60-tonnstrailere. Allskog ønsker på landsbasis 200 millioner kroner til et eget bruprogram på statsbudsjettet for 2017 som skal utbedre de mest kritiske bruene.

Aarbergsbotten tror ikke dette lar seg gjøre på budsjettet for neste år. Hun har imidlertid forståelse for problemet, og lover å ta opp problemstillingen med regjering og storting.

- Dette er noe som blir tatt opp i skogmeldingen som ligger i Stortinget nå. I tillegg vil jeg ta opp dette i forbindelse med Nasjonal transportplan som skal behandles i vår. Får vi det inn der, er det mulig å få det med på statsbudsjettet for 2018, sier Aarbergsbotten.

Bakke skulle helst sett at bruene ble utbedret så raskt som mulig, men sier han er glad for at skognæringen ser ut til å ha fått forståelse hos politikerne.

Roser havneinitiativ

Han tar frem et eksempel der han mener regjeringen har gjort et godt stykke arbeid.

- Dette gjelder tilskudd til skogsveier og havner. Vi trenger en ny tømmerkai i Orkanger, og mye tyder på at det kan komme penger til dette neste år. Dette er viktig, fordi vi trenger en ny havn som kan håndtere de 100 000 kubikkmeterne med tømmer som fraktes på båt fra orkdalsføret hvert år, sier Bakke.

Hele verdikjeden i Trøndelag

Det meste av det som sendes med båt, havner på papirfabrikken på Norske Skog eller kartongfabrikken i Follfoss i Verran. Dette gjelder spesielt de mindre trærne og trærne som har råte i seg.

De beste stokkene går til sagbrukene i regionen. Disse ligger i Selbu og på Støren i Midtre Gauldal. Dermed er det ingenting fra Trøndelag som blir eksportert.

- I Trøndelag har vi en såpass sterk skogindustri at vi kan levere ferdigvare til markedet, ikke råvarer. Dette er kjempebra, og bidrar til stor verdiskapning rundt skognæringen, sier Bakke.

Dette er bruene som Allskog ønsker å prioritere:

  • Svorkmobrua, Orkdal, fylkesvei 700

  • Rotlabrua, Selbu, fylkesvei 705

  • Meldalbrua, Meldal, fylkesvei 700

  • Neabrua, Tydal, fylkesvei 705

  • Holtabrua, Tydal, fylkesvei 30

  • Resabrua, Meldal, fylkesvei 700

  • Granabrua, Rennebu, fylkesvei 700

  • Rognesbrua, Midtre Gauldal, fylkesvei 633

  • Roggabrua, Midtre Gauldal, fylkesvei 633

  • Hellbrua, Stjørdal, fylkesvei 705

  • Straumbrua, Inderøy, fylkesvei 755

Det er beregnet at det vil koste rundt fire millioner kroner å forsterke brua i Svorkmo slik at den tåler vogntog med 60 tonn last. Foto: Frank Lervik
Spesialrådgiver i Allskog, Ole Hartvig Bakke, sammen med næringspolitisk sjef i Allskog, Anna Ceselie Brustad Moe (midten) og stortingsrepresentant for Høyre, Torhild Aarbergsbotten. Foto: Frank Lervik
Allskog vil sikre tilrettelegging for en utebdret tømmerkai på Orkanger. Det vil gi ytterlige innsparinger ved å skipe ut tømmer framfor vegtransport. På bildet: driftsleder ved Trondheim havn Orkanger, Bjørn Steinshaug Ole Hartvig Bakke, direktør i Allskog. Anna Ceselie Brustad Moe, næringspolitisk sjef i Allskog og Thorild Aarbergsbotten, stortingsrepresentant, Høyre. Foto: Frank Lervik