I fjor høst ble Scandic Nidelven utpekt som hotellet med den beste frokosten i Norge for tiende året på rad. Da Rica Nidelven ble overtatt av Scandic-kjeden i 2014, sluttet hotelldirektøren, markedssjefen og en rekke kokker ved hotellet. Til tross for dette, klarte hotellet å beholde plassen øverst på pallen.

Seniorforsker Magnar Forbord ved Norsk senter for bygdeforskning ønsket å finne ut hva som er hemmeligheten til hotellet i Trondheim.

- Det startet som et prosjekt hvor vi ønsket å se på betydningen av mat i turistsammenheng. Vi visste at Rica Nidelven hadde blitt kjent for frokosten, men vi ønsket å finne ut hvordan de hadde havnet i denne posisjonen, forteller han til Adresseavisen.

Saken ble først omtalt hos forskning.no.

- Bevisst strategi

I 2012 og 2013 intervjuet han hotelldirektør Bjarte Gjerde og de aller fleste av de 15 matleverandørene som hotellet har tilknyttet seg.

- Undersøkelsene viste at det var ikke tilfeldig at de havnet på toppen. Hotelldirektøren hadde en bevisst strategi om at mat skulle være i sentrum, forklarer Forbord.

Gjerde startet i 2003, og arbeidet jevnt og trutt med kongstanken om at frokosten skulle være det viktigste elementet ved hotelloppholdet. Nylig ble det kjent at Odd Reitan leide inn hotellveteranen Gjerde for å lede utviklingen av Britannia Hotel.

- Gjerde fortalte at han irriterte seg over det dårlige frokostilbudet på norske hoteller etter å ha opplevd flotte frokoster i utlandet. Han mente at mange hadde fokusert på lave kostnader og dermed hadde det blitt dårlig kvalitet. Det var en drivkraft for ham at frokosten skulle bli mye bedre. Nøkkelen til suksess handler om å være et godt vertskap, mener Forbord.

Hotelldirektøren var også i forkant av lokalmatbølgen som kom etter hvert. De aller fleste av de 15 leverandørene er fra Midt-Norge.

- I tillegg til å ha et kompetent lag på kjøkkenet, var det også nøye utvalgte leverandører av råvarene. Hver og en leverte inn sitt spesielle produkt, understreker Forbord.

LES MER (PLUSS): Bruce i byen kan bety 50 millioner for næringslivet

- Gratisreklame

Dessuten ble maten også servert av ansatte som kjente godt til produktene, og som kunne fortelle hotellgjestene detaljert om hva de spiste.

- Det blir en annen nærhet og autentisitet når kokken står og serverer lammet og forteller hvem som driver gården hvor lammekjøttet er fra, sier han.

Selv om det selvsagt er en investering å bruke høy kvalitet på råvarene, så får man mye igjen for pengene, mener bygdeforskeren. Det har ikke vært store utskiftninger av leverandører på de ti årene hotellet har fått beste frokost-prisen.

- Hotellet får utrolig mye gratisreklame tilbake så lenge de vinner. Spesielt av gjestene selv, understreker forskeren.

- Sitter i veggene

Etter å ha intervjuet flere av leverandørene, innså Forbord at de var meget godt fornøyd med å levere til et hotell som hadde et så godt rykte.

- Det ble en «boost» for dem også. De kunne skryte av at de leverte til en profilert og krevende kunde. Det brukte de gjerne i markedsføringen av sitt eget produkt, forklarer Forbord.

- Hva har hotellfrokosten hatt å si for hotellet?

- Det har hatt veldig stor betydning. Det er et konferansehotell, og det var smart å velge ut frokosten som satsingsområde. Det er likevel imponerende at de har klart å beholde posisjonen. Det krever mye kompetanse og entusiasme, spesielt etter at store deler av mannskapet har forsvunnet. Da sitter det litt i veggene, mener Forbord.

- Hvorfor klarer ikke andre hotell dette?

- Det er jo flere som har prøvd. Andre hotell skal ha spionert» på Rica Nidelven før de åpnet. Men å observere er ikke det samme som å gjennomføre. Her var det en utrolig bestemt direktør som brant for dette, og sånt er ikke så lett å kopiere. Jeg tror andre hotell bør lage sin vri på maten, i stedet for å gå i samme fotspor som Scandic, mener Forbord.

Scandic Nidelven serverer kun meieriprodukter fra Røros. Kjøkkensjef Sigve Eliassen (t.v.) og hotelldirektør Kjetil Vassda tester melkebuffeten som ble lansert i fjor

- Lidenskapelige ansatte

Han tror ikke så veldig mange hotell vil klare å hamle opp med trondheimshotellet i de neste kåringene av beste hotellfrokost.

- Hvis de fortsetter i samme spor, så tror jeg ikke noen klarer å vippe dem av pinnen. Det var ikke noe som direkte overrasket meg med undersøkelsen, men det var interessant å få mer klarhet i hva som var årsaken til at hotellet har klart å vinne så mange ganger, sier han.

Hotelldirektør ved Scandic Nidelven, Kjetil Vassdal, forteller at de hadde som mål å beholde posisjonen som hotellet med beste frokostbuffé da Scandic kjøpte Rica-kjeden.

- Det var mer enn 400 hoteller som var med i kåringen i fjor. Våre fantastiske medarbeidere skal ha mye av æren for at vi vinner. De har en lidenskap for å levere en god serviceopplevelse, sier han.

Rørosmeieriet har firedoblet omsetningen på fem år. Scandic Nidelven serverer kun melk fra Røros og gitt den hedersplass i buffeen. (Krever innlogging)

- Må fornye oss

Han ønsker også å takke eieren, Scandic, som lar hotellet i Trondheim få holde på med frokostservering på sin måte.

- Vi får hele tiden lov til å ha fire-fem kokker som lager alt fra omeletter til smoothies mens de står ute i buffeen. Vi har egen barista i norgestoppen og vi får fremme den sterke matkulturen som er i regionen. Antall servitører per gjest er høyere enn det våre konkurrenter opererer med, og det merkes på servicen, mener Vassdal.

Men selv om mye er gjenkjennelig, er det også viktig at buffeen forandrer seg.

- Vi forventer 125 000 gjester i år, og da må man komme med noen nyheter slik at gjestene som bor her mye, ser at vi klarer å fornye oss. I fjor lanserte vi flere nyheter, blant annet ny melkebuffé samt ny tebuffé. I år har vi allerede fått på plass en ny grøtbuffé, og flere nyheter kommer. Vi kan ikke hvile på laurbærene, mener Vassdal.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

Seniorforsker Magnar Forbord ved Norsk senter for bygdeforskning ønsket å komme til bunns i hva som gjorde at Scandic Nidelven (tidligere Rica Nidelven) alltid vant frokostbuffé-kåringen. Nå er resultatet publisert i en artikkel i det vitenskapelige tidsskriftet Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism. Foto: Odd Roger Langørgen/NORSK SENTER FOR BYGDEFORSKNING