Etter å ha rapportert vekst i driftsresultatet hvert kvartal siden våren 2019, endte første kvartal 2022 med et svakere resultat enn i fjor, melder Polaris Media i en børs- og pressemelding tirsdag morgen.

  • Selskapet oppnådde en EBITDA på 52 millioner kroner, en reduksjon fra 73 millioner i samme periode i 2021

  • Driftsinntekter på 867 millioner kroner, en reduksjon fra 890 millioner i 2021

  • Driftskostnadene endte på 814 millioner kroner, en reduksjon fra 820 millioner i 2021

  • Polaris Media har nå 301 000 heldigitale abonnement, og andel heldigitale abonnement har passert 50 prosent

Resultatnedgangen var forventet etter bortfall av annonsesalgsavtaler med rubrikkgiganten finn.no og de kraftige økningene i papirprisene.

Økt digital-andel

- Til tross for bortfall av vesentlige salgsinntekter fra FINN-produkter, er det gledelig å se at våre digitale annonseinntekter er på nivå med første kvartal 2021. Kontinuerlig utvikling av produkter og tjenester som gir verdi for kundene, er grunnlaget for denne inntektsveksten, sier konsernsjef Per Axel Koch i pressemeldingen.

- I tillegg er vi svært fornøyde med at andelen heldigitale abonnement har passert 50 prosent. Den sterke veksten i digitale abonnement bekrefter at våre mediehus har kommet langt i den digitale transformasjonen. Den gode jobben som gjøres i mediehusene blir lagt merke til, og vi er stolte over at Göteborgs-Posten er vinner av den prestisjetunge prisen Årets Dagstidning 2021, fortsetter Koch i børsmeldingen.

Distribusjonsvirksomheten har vokst mye de siste årene, men hadde en beskjeden inntektsvekst på en prosent mot første kvartal i fjor. Årsaken er at veksten i pakkelevering av netthandelsprodukter har stagnert noe etter pandemien.

Polaris Media i Norge hadde en EBITDA på 33 millioner kroner, en reduksjon fra 50 millioner i 2021.

Resultatnedgangen i første kvartal skyldes hovedsakelig bortfall av salgsinntekter fra FINN.no-produkter og kraftig økning i papirpriser.

Stampen Media (Sverige) hadde også et svakere første kvartal 2022, med en EBITDA på 19 millioner kroner, en reduksjon fra 23 millioner i 2021.

Valutaeffekter som følge av at norske kroner har styrket seg mot svenske kroner, utgjør en stor del av resultatnedgangen i første kvartal 2022, opplyser Polaris Media.

Finn mye verdt

Konsernet har en kontantbeholdning på 609 millioner kroner og en rentebærende gjeld på 495 millioner ved slutten av første kvartal. Og selv om bortfallet av annonsesalgavtalen med Finn har rammet konsernet i første kvartal, er Polaris Media fortsatt en eier i Finn og konsernets andel i rubrikktjenesten er verdsatt til 3,1 milliarder i første kvartal.

Polaris Media eier MN24 og avisene bak MN24: Adresseavisen, Avisa Sør-Trøndelag, Bladet, Brønnøysunds Avis, Fosna-Folket, Hitra-Frøya, Innherred, Opp, Trønderbladet og Steinkjer24, og ansatte her kan eie aksjer i Polaris.