Foto: BJARNE VESTMO

Det er godt mulig at man må ha et personlig forhold til Triumph, Norton, BSA og de andre gromme britiske motorsyklene fra de første to-tre etterkrigstiårene, for å kjenne frysningen nedover ryggen når 90 slike sykler i perfekt stand kommer kjørende i samlet tropp. Samtidig er det vanskelig å forstå at noen kan forholde seg ubesværet til lyden, for noen en fryktelig kakofoni, for andre noe nær en musikalsk opplevelse.

BILDESERIE: Ekte veteraner og classicklasser

Fremst kjører Simon Linford lykkelig glisende med sin AJS fra 1957, for sin tid en av de grommeste, beste - og dyreste - motorsyklene, deretter flere modeller med de kjente twinmotorene hvor to stempler følger hverandre opp og ned og avbalanseres med motvekter, og lager den velkjente eksoslyden. Så kommer sannelig også en Matchless, sjelden vare i Norge fordi den var så kostbar, men litt av en solid lekkerbisken, vel å merke for sin tid. Omtrent like sjelden hos oss er de to Vincent'ene som kommer like bak, og så hører vi lyden fra noe helt spesielt.

Grov i målet

Ja visst er det en Velocette, nei to! De ensylindrede 500-kubikkerne synger med herlig grovt mål ut av eksosrøret med fiskehaleform. OK, konstruksjonen var gammeldags og tapte til slutt mot twinmotorene, men nå handler det mer om sjarm enn ytelse, så nå er det Velocette'nes tur til å briljere slik svenskenes trubadur Sven-Bertil Taube gjorde da han kjørte Velocette Truxton med samme motor både i race og privat i sekstiårene. Flommen av motorsykler tar dessverre slutt, men så er det straks andre gamle hjul i sving i to dager til ende. Vi er på Skottlands største veteranhjultreff i den digre parken til Glamis Castle.

Tusen gamle motorer

Åtte av bilene er ekte veteraner, som britene kaller kjøretøy fra før 1918, over 30 er vintage fra 1919 til 1930, 26 post vintage frem til 1934, 35 late post vintage frem til 1938, og så 220 biler i forskjellige classicklasser frem til 1975. Dessuten altså 90 motorsykler, 50 nyttekjøretøyer, 100 traktorer, 55 stasjonærmotorer, et dusin dampdrevne kjøretøyer, tråsykler, hestevogner, militært utstyr, nyere motorsykler, drøssevis av merkeklubber med sine biler, over tusen gamle motorer til sammen. Når hver eier fryktelig gjerne vil fortelle om akkurat sitt prosjekt og hobby, så tar det tid å komme rundt. Et par uker, antagelig, om det gikk an. Det tar en halvtime bare å prate ferdig med Alf Foster, som brukte fem år på å bygge hver detalj på sitt lille dampkjøretøy med finish som på et sveitserur og fargeglede som et tivoli. Makeløst flott, og Alf forteller at han er på farten nesten hver helg og viser frem dampbabyen sin som er laget etter en fire ganger større original. På en åpen plass driver noen karer og sleper en gildt rødfarget McCormick traktor. De forsøker forgjeves å få start på den. En forsiktig trønder ymter frempå om at de kanskje burde sette den i et lavere gir for å få rundt motoren fortere, og da starter faktisk den store traktoren.

Gammel kjenning

Traktoren blir satt til å trekke rundt et gult og rødt treskeverk, som jeg drar kjensel på. Skulle bare mangle, for en nesten identisk treske sto for få år siden i mitt eget uthus i Stjørdal, en Clayton & Shuttleworth. Den i Stjørdal er en 1878-modell som tilhører Gammeltraktorens venner og nå finnes i foreningens lokaler ved Stjørdal museum, den i Skottland er en 1932-modell som tilhører William Orr. 54 års aldersforskjell, men nesten prikk lik! Produktutvikling var åpenbart ikke prioritert hos Clayton & Shuttleworth, som ut fra produksjonsnumrene laget 7231 tresker på denne tiden. Interessert i gamle hjul og maskiner? Informasjon om neste års motortreff på Glamis blir etter hvert tilgjengelig her:http://www.svvc.co.uk/svvc/

Foto: BJARNE VESTMO