Torsdag starter Trøndersk matfestival og Bryggerifestivalen i Trondheim.

Gangstad gårdsysteri på Inderøy er fast inventar på matfestivalen, og vant i fjor årets meieriprodukt for osten «Granstubben».

Lokalmat-produsenten lager 25 tonn håndverksost i året. Nå økes produksjonen på gården for å levere blåmuggosten «Nidelven blå» og fiken- og portvinsmarmelade til alle Meny-butikker i landet. Disse to produktene skal fra september ligge i alle Meny-butikkers ostedisk.

Gründer og eier Astrid Aasen forteller at osten har en modningstid på minst fire-fem måneder, så de forventer litt oppstartstrøbbel med å fylle behovet på Meny.

- Vi får fordele det vi har i starten, men vi skal greie å produsere nok ost etter hvert. Meny ønsket seg egentlig flere av ostene våre, men vi ønsker å håndtere mest mulig av verdiskapning selv. Nå letter vi litt på dette, men går sakte frem, sier hun.

foto
Gründer og eier av Gangstad gårdsysteri Astrid Aasen har bygd ut gården og inngått en ny avtale med Meny. - Neste generasjon ønsket at ysteriet skal være en viktigere del av gårdsdriften, forteller hun.

Store leveranser

Gangstad gårdsysteri leverer nå varer til 200 kunder, deriblant Hurtigruten, Coop og Norgesgruppen.

- Det kan være krevende å levere alle produktene vi selger i så stort volum, sier Aasen.

«Nidelven blå» er en større variant av blåmuggosten «Edel Blå», og har fått nytt navn til ære for hotellet Scandic Nidelven i Trondheim.

- De ansatte ved Scandic Nidelven har kommet hit noen ganger for å lære seg hvordan man lager osten, da de serverer denne fast på frokosten. De er flinke til å løfte frem lokale produsenter, og vi setter stor pris på dette samarbeidet, sier Aasen.

- Krysser en grense nå

Etter 20 år i drift produserer Gangstad gårdsysteri nå ti sorter ost, fem sorter kjeks og 15 sorter iskrem. Ifølge Aasen har de hatt en jevn økning i omsetningen. I fjor hadde de en omsetning på 12 millioner kroner.

- Det blir en markant økning i omsetningen i år. Vi må bare gasse på og øke produksjonen, men fortsatt være en liten bedrift som lager håndverksprodukter.

- Hvordan er det å ta valgene angående hvor stor produksjon dere ønsker å ha?

- Kjempevanskelig. Dette er et av de vanskeligste valgene jeg noen gang har tatt. Vi krysser en grense når vi nå passerer 25 tonn ost i året. Da er det mer rasjonelt å gi fra seg noen kroner for at andre tar seg av en del av salget. Vi har hele tiden ønsket å selge alt selv, men hvis vi skal fortsette å øke må vi ha et salgsledd til med i bildet, sier Aasen.

foto
Anne Granlund og Johan Chistian Ferstad tapper is på Gangstad gårdsysteri.

Tar imot kunder i gårdsbutikken

For å kunne produsere mer ost, is og marmelade er ysteriet bygd ut. I fjor var et nytt bygg på 250 kvadratmeter ferdig, med plass til at osten kjøles, modnes og pakkes. Investeringen har kostet dem mange millioner, forteller Aasen.

Bakgrunnen for dette er at neste generasjon på gården ønsket utbygging. Sønnen Ole Morten og svigerdatteren Maren har tatt over gårdsdriften, og Ole Morten ønsket at ysteriet skulle bli en viktigere del av gården.

- Det har vært trangt i ysteriet, så valget sto mellom å trappe ned eller bygge om og øke produksjonen. Vi valgte å brette opp ermene og hjelpe ham med dette, sier Aasen.

foto
På Gangstad gård produseres det 25 tonn ost i året. Med den nye avtalen med Meny må de øke produksjonen betrakelig.

Håper folk viser forståelse for åpningstidene

Det er travle dager på gården, som er både produksjonslokaler, utsalgssted og bosted for to familier. Aasen forteller at et par millioner av omsetningen kommer fra besøkende i gårdsbutikken.

- Vi kunne kuttet ut denne økonomisk sett, men den er viktig for salget av våre produkter ved andre utsalgssteder. Gårdsbutikken er bra markedsføring, og er med på å bygge en sterk merkevare, sier Aasen.

foto
Frode Roness, Tora Bardal og Aase Bardal slapper av i sommervarmen med is fra Gangstad gårdsysteri. De har satt av helgen til matfestivalen i Trondheim.

- Det er viktigere at de som kommer hit får en god opplevelse enn at de kjøper en ost, legger hun til.

Gården har mange besøkende, men den har også åpningstider. Aasen forteller at det likevel kommer mange besøkende utenom disse, for å se på gården eller ta bilder.

- Det er såpass mye trøkk at vi har blitt nødt til å regulere porten med en sperring. Når folk kjører langt for å komme hit forventer de å få komme inn, men vi klarer ikke leve her hvis det skal være åpent 24 timer i døgnet. Når butikken er stengt lever vi vårt private liv her. Det håper jeg folk viser forståelse for, sier Aasen.

foto
Astrid Aasen forteller at mange besøkende kommer utenom åpningstidene i butikken. - Vi klarer ikke leve her hvis det skal være åpent 24 timer i døgnet. Når butikken er stengt lever vi vårt private liv her. Det håper jeg folk viser forståelse for, sier hun.

Klar for matfestival

Gangstad gårdsysteri blir å finne i Kongens gate de neste tre dagene. Aasen roser festivalen for mangfoldet av lokalmatprodusenter som kommer.

- Vi går for det samme som i fjor – en ti meter lang is-kø, sier Aasen fornøyd.

Astrid Aasens datter, Maren Aasen, er også lokalprodusent på Inderøy. Hun og kjæresten LucaGuichard står bak produktet Surf Kombucha, som er fermentert te med kullsyre. I fjor vant de pris for årets produkt på Trøndersk matfestival for bringebær-kombuchaen, og i år har de meldt på smaken mango i samme kategori. Aasen forteller at inspirasjonen til produktet kom fra en ferie i USA.

foto
Maren Aasen og Luca Guichard står bak produktet Surf Kombucha. Her fermenteres mango-, bringebær- og ingefærte, før det tilsettes kullsyre.

- Kombucha er fremdeles et nytt og spennende produkt i Norge, og vi håper å gjøre vårt produkt mer kjent og tilgjengelig i hele landet fremover. Det er viktig å bli kjent blant trønderne, så vi er spent på mottakelsen på matfestivalen i år, sier Maren Aasen.

- Vi har fått mye støtte fra lokalsamfunnet i etableringen av selskapet, og vi hadde nok ikke turt å satse uten at vi ble «pushet» på, sier hun.