Stillaset som ble bygd for Rotvollhaugen bru skulle bære en kolossal vekt av betong og jern. Brua ble støpt mens det kjørte biler og tungtransport under den, på den sterkt trafikkerte Haakon VII gate mellom Lade og Omkjøringsveien ved Leangen. Under støpingen, og uten forvarsel, kollapset brukonstruksjonen. To personer omkom. En av dem som omkom var en anleggsarbeider, mens den andre var en tilfeldig bilist som var på feil sted til feil tid.

Valgte fasadestillas

En rettssak om forsikringsoppgjøret etter brukollapsen startet i Trondheim onsdag. Rettssaken kaster lys over årsaken til at brua kollapset under bygging. Det har tidligere vært kjent at det var for få tverrgående stag i stillaset til å bære den enorme vekten av betong og armeringsjern.

Brukollaps: 800 tonn betong, armeringsjern, forskaling og andre byggematerialer raste ned i Haakon VIIs gate, da Rotvollhaugen bru kollapset mens den var under bygging i mai 2013.

I retten kom det frem oppsiktsvekkende opplysninger om hvorfor stillaset var underdimensjonert. Ifølge en av advokatene i saken leste stillasentreprenøren fra feil kapittel i monteringsanvisningen for stillaset. Stillasentreprenøren skulle ha brukt monteringsanvisningen for understøttelse av svært tunge konstruksjoner. Ifølge advokat Ole Skeidsvoll Moe brukte stillasentreprenøren i stedet monteringsanvisningen for fasadestillaser, som er mye lettere konstruksjoner enn vekten av store mengder betong og armeringsjern.

Kollapset brått

Det var viktig at stillaset var solid. Stillaset skulle bære store vekt, anslagsvis 1300 tonn betong og armeringsjern. Videre skulle stillaset beskytte trafikantene som kjørte Ladeforbindelsen under brua, mens støpingen pågikk. Rotvollhaugen bru er del av hovedveiforbindelsen mellom Trondheim sentrum og E6 og Omkjøringsveien øst for sentrum.

«Feilet katastrofalt»

Den kjente entreprenørbedriften Reinertsen AS i Trondheim var hovedentreprenør for brubyggingen. Reinertsen hadde leid Verdals-bedriften Master Solutions til å prosjektere og bygge stillaset som skulle bære støpeformene til brua. Advokat Ole Skeidsvoll Moe er prosessfullmektig for konkursboet i Reinertsen AS. I sitt innledningsforedrag i retten onsdag sa Skeidsvoll Moe at brua kollapset på grunn av at Master Solutions «feilet katastrofalt og det er uforståelig at de kunne begå en så grunnleggende feil».

Feil monteringsanvisning

- Her ligger den fatale feilen som Master Solutions gjorde. De tok utgangspunkt i en monteringsanvisning for fasadestillaser, mens de skulle tatt utgangspunkt i monteringsanvisningen for understøttelse. Derfor ble det satt opp for få tverrstag som skulle stive av de loddrette støttebeina. Dette var årsaken til at brua kollapset, sa Skeidsvoll Moe i retten.

Advokaten leste fra monteringsanvisningen for stillassystemet som Master Solutions brukte på Rotvollhaugen bru. Monteringsanvisningen har ett kapittel for stillaser som skal brukes på fasader for bygg og konstruksjoner og et annet kapittel for stillaser som skal understøtte, det vil si bære stor vekt. Å bære stor vekt var hensikten med stillaset på Rotvoll. Stillaset skulle fjernes etter støpingen, når betongen hadde tørket og fått bæreevne. Men Rotvollhaugen bru rakk aldri å bli tørr. Anslagsvis 800 tonn betong, armeringsjern, stillaser og andre byggematerialer falt ned i Haakon VIIs gate.

- Uforståelig

- Det er uforståelig at de la fasadestillaser til grunn for monteringen på Rotvollhaugen bru. Dette er årsaken til at brua kollapset, sa Skeidsvoll Moe.

Den avgjørende forskjellen mellom monteringsanvisningene for fasadestillas og understøttelse var at for understøttelse skulle stillaset hatt flere tverrgående stag for å avlaste den store vekten. Et stillas som skal stå langs en fasade skal bære langt mindre vekt enn et stillas som skal støtte en støpeform for betong.

Statens vegvesen som byggherre for brua og veien fikk bot på fem millioner kroner, for ikke å ha kontrollert den midlertidige stillaskonstruksjonen.

Leide Verdals-bedrift

Master Solutions ble slått konkurs vel en måned etter brukollapsen. Reinertsen-konsernet gikk konkurs for ett år siden.

Konkurs: Reinertsen AS hadde hovedentreprisen for byggingen av Rotvollhaugen bru. Verdals-bedriften Master Solutions hadde undertreprisen for å bygge stillas og bæresystem for støping. Begge bedriftene gikk over ende, helt eller delvis på grunn av brukollapsen på Rotvoll.

Konkursboet og Reinertsens forsikringsselskap Gjensidige har krevd til sammen nærmere 20 millioner kroner i erstatning fra Sparebank 1 Skadeforsikring, som var forsikringsselskapet til Master Solutions. Konkursboet krever 7,8 millioner som blant annet inkluderer ekstrautgifter da Rotvollhaugen bru måtte bygges på nytt. Gjensidige Forsikring krever 11,9 millioner kroner, som blant annet inkluderer erstatning til de etterlatte etter ulykken.